Gå til innhold
Arkivverket

[#23877] Birgit Egge, utv. 1924 fra Brandbu, var hun født i Lier?


Gjest Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme

Birgit Egge,36 år,ugift, utv. til Amerika 1924, ankom 9.4 til New York med Stavangerfjord fra Bergen.Brandbu er oppgitt som hjemsted.Hvem var hun? Finner en Birgit Egge i 1900, bosatt i Nedre Eiker på Solberg, Far Julius Egge, enkemann, gardbruker, f. 1849 i Lier, Barn: Else, f. 1885 og Birgit, f. 1887, begge i Lier, og sønnen Torolv, f. 1894 i Nedre Eker. Har noen kjenskap til denne familien, og eventuell tilknytting til Egge i Brandbu. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Birgit skal besøke sin bror Erik Egge i 454-74th STR Brooklyn N.Y Født Lier st. Nærmeste familie i Norge broren Thorleif Egge bosatt Brandbu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Tor, mange takk for opplysningene.Kontaktforum Hadeland- Amerika prøver å finne igjen alle som har utv. fra Hadeland til Amerika. Denne Birgit Egge vil vi gjerne finne. Vi vet ikke om hun bosatte seg der, eller kom tilbake. Broren Torolv Egge som var mekaniker, og hans hustru Sofie, f.1896,ikke gift på Hadeland, fikk ihvertfall to døtre i Brandbu, Åse, f. 31.01.1931 og Karen f. 22.09.1932. Har ikke flere opplysninger om dem. Finner ikke noen tilknytting til Egge i Brandbu.Må antakelig prøve i Lier. eller Nedre Eiker. Torolf Egge, gardbruker i Brandbu 1950 er en annen person. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra lensmannens dødsfallsprotokoll på Nedre Eiker:Død 29. mars 1922 MEIERIBESTYRER ENKEMAND JULIUS ANDREASSEN EGGE f.1.mars 1849 FØDT I LIERBarn:1.Andreas Egge,Nord Dakota 2. Simen Egge, Williams County, Nord Dakota 3.Erik Egge, Brooklyn 4.Else g.m. fhv fanejunker Bernh. Nedberg, N.Eiker 5.Birgitte Egge, Mjøndalen 6.Thorolf Egge, monteringsformand, Gjøvik. Samtlige myndige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Takk også til deg Jon. Nå skriver vi om alle som utv. fra Hadeland,sjøl om de ikke er født her. Vi prøver også å hjelpe alle etterkommere i Amerika og Canada med opplysninger om deres slekninger, og derfor er vi også interessert i å finne ut om Birgit. Et spor kan vær niesen Karen, f. 22.9.1932,se tidligere innlegg. Hun skal være gift Johans(s)en, og bodd i Oslo området, men det er mange.Mvh. Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birgit Egge var tante av min nærmeste nabo i barndommen. Så sånn noenlunde oversikt over noe av hennes slekt bakover (og litt framover) har jeg alltids. Hva ønskes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er frua - opplysninger fra Deaths in California:BIRGIT GUNDERSONBirth date:5/08/1887Fathers last name: EGGEBirth place: REST (OTHER)Death place ALAMEDA(01) CaliforniaDeath date: 08/25/1958Age: 71 yrs-----I census 1930 er Birgit nokså nygift i California, Alameda county, Oakland, District 42. Hun er gift med norskfødte javngamle Christian A. Gundersen. (Deck officer, Ship). Birgit innvandret 1923. Ektemannen i 1909.Jeg har i kveld vært i kontakt med Birgits nevø. Han er 85 år og sprek som en gyngehest. Han forteller at han besøkte sin tante Birgit flere ganger i California, og var også den som arvet hennne. Han har plenty av opplysninger, bilder og film (!) av Birgit. Han bidrar gjerne med kontakt/opplysninger. Jeg tar kontakt på privat mail om noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Jeg har vært noe borti denne familien. Og kan si såpas at Egge navnet har de fra Lier. Hvis jeg ikke husker feil, så giftet Julius giftet seg med ei fra Solberg, Nedre Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.