Gå til innhold
Arkivverket

[#23878] Aas i Akershus ?


Gjest Jan Aas
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter opphavet til min bestefar og bestemor. Han het Olaf Martinsen Aas og var født 12/12-1880 han var gift med Martha Larsen, usikker på når hun er født. Hun hadde en bror som het Brede. Olaf og Martha bodde i Oslo fra ca. 1900. De var begge fra Akershus. Jeg kan ikke finne dem i FT 1900. Jeg er helt ny som slektsforsker og behøver litt hjelp for å komme igang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg kan heller ikke finne noen som kan passe med disse navnene i 1900-tellingen.Noe ektepar med disse fornavnene kan jeg ikke se - det kan selvfølgelig skyldes at de er gift etter tellingen. Når ble første barnet født?Men jeg kan heller ikke finne dem hver for seg som ugifte. Det KAN f. eks. komme av at Olaf ikke er sønn av en Martin men av en N.N. Martinsen og står oppført som Olaf N.N.sen i tellingen.Likeså med Martha og hennes bror.Så jeg er redd du må gå den harde vei med å finne vielsen først - foreldrenes navn burde stå der...Beklager, jeg skulle så gjerne heller ha kommet med den geniale 'her er de' ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Jan! Hvor i Oslo bodde dine besteforeldre? Og når ble barna født/døpt - og - hvor? Vet du hvor besteforeldrene ble gift?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner bare to kandidater som passer med navn og alder på østlandsområdet i 1900. Den ene Olaf Martin Harstad, fra folketelling for Nannestad. Gård Harstad. Han arbeider som tjenestegutt. Alle på gården kaller seg med gårsnavn etter etternavnet. Den andre er Olaf Martinsen som bor hjemme hos foreldre på denne lenken. Lenke Han er oppført i tellingen med f. 1879, men det behøver ikke spille noen rolle.Tellingene er ikke så nøyaktig. Her da et par steder du kan lete i kirkebøkene, som en begynnelse. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg finner ikke så mange Marthe Larsdatter heller, når jeg søker på alder 1880+-5år. Den mest aktuelle nær Oslo finner jeg i Nittedal. Lenke Hun er i tjeneste på gården. Den andre arbeider på en gård i Asker , hjemme hos foreldrene. Vet ikke om dette er til noen hjelp. Siden Olaf Martinsen er født så tidlig som 1880, er det vel trolig at paret har giftet seg senere enn 1900, da blir det vanskelig å finne dem uten flere holdepunkter. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at så mange engasjerer seg og gir meg så mye hjelp. Han het Bernt Olaf Martinsen Aas, fødselsdatoen har jeg fra dødsannonsen hans. Jeg vet ikke når han tok Aas som etternavn, men han hadde det da han giftet seg 22/10-1910 på Grønland i Oslo. Martha Helene Hansen var født ca.1886 i Oslo. Vet ikke hvor. Min far het Fritz og var født 5/6-1915, han hadde en eldre bror Sigurd, vet ikke fødselsdato. Antagelig er de født på Grønland, de bodde i Heimdalsgaten. Det er også tre yngre søsken, Evelyn, Åge og Erna men jeg har heller ikke fødselsdato på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Du kan avskrive Olaf i Urskog, han ble gift med Gyda Marie Lovise Guneriusdtr. i 1905 og var eier og bruker av Huseby store i Aurskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei, har sjekket bygdeboka om en evt. martinsen på Aas under Tukkebøl i Enebakk. Martin Pettersen og Karen Hovelsdtr hadde i hvertfall en sønn Henrik(f 1855) som overtok plassen. Kan ikke finne andre barn av dem i FS. Har ikke tilgang på kirkebøkene.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Eller kanskje denne er mer sannsynlig?LenkeIkke umulig at gårdsnavnet Sæteråsen kan ha blitt til slektsnavnet Aas.Et oppslag på giftemålet vil uansett løse saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fagerli

Bernt Martinsen fra Hurdal giftet seg i Hurdal i 1903 med Mathilde Augusta Evensdatter. Det finnes også en Aas (eller Aass) gård i Eidsvoll uten at jeg kjenner noe til om noen Martin eller Martinsen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.