Gå til innhold
Arkivverket

[#23882] Tollef Berg og Maren Jacobsdatter (d. 1637) - Jølster


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jens Nielsen Nedrebø skrev i dagboken sin på side 124.: 'Anno 1637 den 18 Januarj Døde Maren Jackop Datte toleff Berg quind Min Moder søste'.Maren Jacobsdatter og Brite Jacobsdatter (1604-1669, forfatterens mor) er døtre til Jacob Hansen Schaaning (154? -1628), sokneprest i Jølster, bosatt på Sandal. Hvem er Tollef Berg?Jeg er ute etter forfedre til Magnilde Tollefsdatter Berg, gift 1.g. med Anders Torgeirsen Solheimsnes og 2.g. med klokker Peder Sørensen Solheimsnes (ca 1681-1750)Magnilde er datter av Tollef Hansen Berg (ca 1624 - 30.6.1700) og Brite Mikkelsdatter (ca 1643 - 8.10.1699). Jeg vet ingenting om Tollefs og Brites opphav.Er Tollef Hansen Berg barnebarn av Tollef Berg og Marte (d. 1637), kanskje gjennom en Hans Tollefsen Berg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hans Tollefsen Berg har nok eksistert, men han var gift med Sigrid, døde tidlig på 1640-tallet, og var far til Torgeir Hansen Berg (1634-1691). Etter 'børnepengene' i 1645 synes Torgeir ikke å ha hatt søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Tusen takk for svar. Det er nok litt komplisert med disse slektene på Berg. I et tidligere tema fikk jeg opplyst:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 26.05.2003 11:43 (5) Torgeir Hanssen var så vidt jeg vet enebarn, sønn av Hans Endresen og Siri. Han er definitivt ikek bror til Tollef. --------------------------------------------------------------------------------Jeg har både Tollef (2x) og Torgeir (2x) i anarekken min. Det hadde vært fint om Torgeir Hansen var sønn av Hans ENDRESEN og Siri (som i ditt innlegg fra 2003) og Tollef Hansen var sønn av Hans Tollefsen.Kan jeg går ut fra at denne Hans Tollefsen, som har eksistert, er sønn av Tollef Berg og Marte?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hans Tollefsen Berg nevnes med farsnavn i 1623. Han må være født ca. 1600, eller noe før, og han er sannsynligvis sønn av Tollef Endresen Berg, men kan knapt være sønn fra dennes ekteskap med Maren Jacobsdatter, som ikke kan være stort eldre enn Hans Tollefsen. Hennes foreldre er såvidt vi kan skjønne blitt gift i første halvdel av 1590-tallet.Siri var mor til Torgeir Hansen, enke etter Hans Berg, og senere gift med Johannes Berg. Hans Endresen er nok en feilskrift for Hans Tollefsen, sønn av Tollef Endresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.