Gå til innhold
Arkivverket

[#23887] Trøndelag/Hedemark ? : Martin Moseng, f. 1889, Hvem var han ?


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Kjører Martin Moseng, født 1889 og hustru Anne Andrine Justsdatter, født 1890, fikk en sønn Jon Albert, f. 12.6. 1918. Foreldrenes bopel oppgis å være Indherredssveien 27 i Trondheim/Baklandets menighet. Han er imidlertid født og døpt i Alvdal (Rosten), iflg. kirkebokinnførsel (Lademoen kirke/Alvdal).Har fått sjekket kirkebøkene i Alvdal etter vielsen til Martin og Anne, men ingenting er funnet der.Er det noen som kan hjelpe meg med å finne opphavet til Martin Moseng ? Hvor kom han fra, og hvem var foreldrene ?Anne ble kort tid senere gift med Erling Bjordal. Hva skjedde med Martin Moseng ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk for svar begge to. Fødselsåret til Martin har jeg kun fra kirkebokinnførslene, så hvis det var skrevet feil der, og det er jo fullt mulig, kan det godt hende at han var født i 1884. Jeg har fått vite i helga at Martin skulle ha jobbet i Trondheim som hestekjører.Er det noen som har bygdebøker for Os, slik at Moseng-navnet kan sjekkes der ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei Inger (og takk for sist)Moseng-navnet finner du jo også i Folldal i Østerdalen. Jeg har selv en i kartet mitt som het Martin Moseng og som kom derfra. Han var imidlertid gift med en annen enn din Anne og havnet i Canada.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Grunnen til at jeg spør om årstall: Lenke Har sjekket adressebøker for Trondhjem frem til 1914, martin er ikke 'ankommet' da. Bøker etter 1914 er ikke på internett. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

John: Jeg så også Martinus. Skal holde et øye med ham. Jeg får vel se om jeg kan finne noe i adressebøkene senere enn 1914 neste gang jeg er i Trondheim.Rune: Takk for sist, ja. Hvilket årstall var 'din' Martin Moseng født ? Har vært borti en som var født i 1869. Han jeg leter etter kan godt være gift på nytt, men jeg antar at den du har er en navnebror ?Er det forresten noen som har tilgang på Folldalsbøkene og kan sjekke Moseng-navnet der ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg sjekket Moseng i Folldal Bygdebok, men fant ikke Martin, Moseng-navnet i Folldal stammer fra Os i Østerdalen, og jeg er selv i familie med noen av Moseng-leddene i Folldal, men skal sjekke litt grundigere, for jeg skummet bare litt over i går kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Sitter med Folldal Bygdebok nå og kikker på Moseng, og den første Moseng i Folldal er Arne Jensson Moseng, og kommer fra Os i Østerdalen, men han har ingen etterkommere som stemmer med din Martin. Og så har vi Marius Moseng som er født i 1880, og han er også fra Os i Østerdalen, så jeg har en mistanke om at du må dit, men skal ikke være påståelig. vennlig hilsen Reidar O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk, Reidar. Det er nok mye som tyder på at jeg må lete i Os da, ja.Hvis noen har denne bygdeboka hadde det vært fint å fått det sjekket. Ellers skal jeg få den lånt inn fra biblioteket.Bestes hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Sitter med Folldal Bygdebok nå og kikker på Moseng, og den første Moseng i Folldal er Arne Jensson Moseng, og kommer fra Os i Østerdalen til Folldal rundt 1760, han er nevnt første gang i ei manntallsliste over gruvearbeidere i 1763 men han har ingen etterkommere som stemmer med din Martin. Og så har vi Marius Moseng som er født i 1880, og han er også fra Os i Østerdalen, så jeg har en mistanke om at du må dit, men skal ikke være påståelig. Det er ikke umulig at din Martin kan være i familie med ham, men da må du til Os. vennlig hilsen Reidar O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! Har 'råsjekket' de nye bygdebøkene for Os, uten å finne noe av interesse i første omgang. Men det er jo flere Moseng-garder, nærmest ei hel grend der, så muligheten for at 'din' Martin stammer herfra, er ikke utelukket. Skal lete litt bedre...Mener å ha registrert Moseng i Alvdal også, men det er kanskje en forgreining fra Folldal?Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Takk for at du sjekker for meg, Marie. Hvis det finnes Moseng i Alvdal kan det jo selvsagt meget vel være en forgreining enten fra Folldal eller Os.Ved søk på dødsfall i Norge finnes Moseng-navnet spredt utover landet. Antar det likevel har sitt begrensede opphav.LenkeBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Inger,det er riktig at 'min' Martin (Paulsen) Moseng var født i 1869. Han var gift med min oldemors søster og emigrerte rett etter århundreskiftet. Mao. en navnebror.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg vet ikke om du har kommet lenger i letingen etter nevnte Martin Moseng, men sitter med Alvdal Bygdebok og studerer Rosten, som nevnte Anne Andrine kom fra. Dette er sikkert ting du vet, men Anne Andrine har 8 søsken, og det er rart om ikke noen av disse har etterkommere som kunne være en kilde til oppklaring hvis de så etterlysningen din. Ellers er ikke Martin Moseng nevnt her. Du skriver at Martin var kjører, og det er kanskje sannsynlig at han kjørte for Folldal Verk. En bror av Anne Andrine, Jon Rosten(ugift), husker til og med jeg, for han jobbet ved taubana fra Folldal Verk til Alvdal, men det er mange år siden han døde nå. Dette er sikkert ikke mye å bli klok av, men det er ikke så veldig mye å finne i Alvdal Bygdebok, men jeg er heller ikke så veldig flink til å lete.med vennlig hilsen Reidar O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg har sett Alvdal bygdebok, og har hentet det informasjon derfra. Martin skulle være hestekjører i Trondheim, har jeg fått høre. Får vel fortsette letingen der.Setter stor pris på alt du har å fortelle. Visste slett ikke at Jon jobbet på taubanen.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Da kan nok nøkkelen ligge i Trondheim, men skal spørre litt forsiktig folk jeg kjenner i Alvdal og Folldal om MM.Ellers vet jeg at Jon Rosten var vokter av taubanestasjonen 'Vinkel 1' i lia opp mot Høstdalen i Alvdal, og det er herfra jeg så vidt husker ham fra rivingen av taubana i 1968 som jeg var med på.mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Du vet vel ikke tilfeldigvis når John døde ? Han måtte bli ganske gammel. Har oppført at han var født i 1893.Igjen tusen takk for opplysningene.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! Jeg blir lett hekta, og har derfor lett og lett, - og sjekket diverse Martin'er i regionen ut av saken. Så kom jeg til å tenke på 'Ringebuslekter', etternavn Moseng, - og fant... http://80.202.29.145/html/wc12_347.htmOm denne Martin (Mathiasen) Moseng er den rette, vites ikke, men han er i alle fall født i 1889.Slo opp i den gamle bygdeboka for Tylldalen/Brydalen, men det eneste som sto der var at faren, Mathias Moseng, var fra Tynset, gm Olava Eriksdt. fra Nordstugjelten i Brydalen, (et bruk som ble nedlagt etter flommen i 1867). Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg husker nok ikke når Jon Rosten døde, men dette går det sikkert an å finne ut av.Jeg traff ham i 1968, og da var han vel 75 år, men han var full arbeidskar da, det var nok slik at hvis folk var frisk og i god form, så fikk de holde på å sysle med det de var vant til.Kan nok ikke svare deg helt på stående fot, men skal prøve å sjekke, hvis det ikke er noen som ser dette som vet det bedre enn jeg.Fint at det muligens ordner seg ang. MM.mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen hjertelig takk, Marie. Dette var kjempeflott. Har tatt kontakt pr. mail med han som har nettstedet Ringebuslekter, og venter spent på svar om han kan kaste nytt lys over saken. Skal prøve å sjekke ut opplysningene på andre måter også. Dette var virkelig spennende.Takk også til deg, Reidar. Er takknemlig for alt, så hvis du skulle komme over når John døde, er jeg glad for det.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei Inger!Litt kaldt vatn i blodet: Tynset bygdebok bind I s.206 sier flg.: Martin f.13.10.1889 d. 25.5.1963 g1 1915 med Oline Hansen fra TRD, g2 i Brønnøysund. Ingen barn.Martins foreldre: Mathias Olsen (1843 Grue - 1919 Tynset) og Olava Eriksdt (1854 Tynset-1923 Tynset)Lite her som styrker troen på at dette er den rette Martin, sjøl om han i teorien vel kan være gift på nytt i 1918 med Anne Andrine.En kuriositet er det imidlertid at denne Martin har en niese i mitt nærmeste grannelag, og ved leilighet skal jeg innom og spørre om hun vet/husker noe om onkelen. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.