Gå til innhold
Arkivverket

[#23890] Simon Mikkelsen Ystad og Anne Pederdtr. - deres barn


Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Er det noen som kan hjelpe med en oversikt over alle barna til presten Simon Mikkelsen ?Jeg har funnet en del om1) Mikkjel (men lurer på om det var to sønner ved navn Mikkel).2) Luccie/Lussie ca. 1634/1636-13.06.1667 g. m. Torgeir Hansson Berg, Jølster 1634-1691evt. flere ?mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg vet bare om en sønn Mikkel, født ca. 1629, student i København og datteren Lucie. Men det er brukbare indisier for at lensmann Knut Simensen i Ålen også er sønn av Simon Mikkelsen og Anne Pedersdatter. Det finnes et hilsningsbrev/hyllingsdikt fra en Knut Simensen (i Jølster) til Brite Jacobsdatter Nedrebø i 1654, der han kaller henne sin gudmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg har følgendeDescendants of Simon Michaelson Ystad 1 Simon Michaelson Ystad b: Abt. 1604 d: 07.07.1653 in Jølster, Sogn og Fjordane .. +Anne Pedersdtr. b: Abt. 1600 in Jølster, Sogn og Fjordane d: 09.11.1675 in Jølster, Sogn og Fjordane 2 Lucie Simonsdtr. Ystad b: in Jølster, Sogn og Fjordane .... +Torgeir Hansson Berg b: 1634 in Jølster, Sogn og Fjordane d: 1691 in Jølster, Sogn og Fjordane 2 Michael Simonson Sårheim b: 1629 in Jølster, Sogn og Fjordane d: 1669 in Jølster, Sogn og Fjordane .... +Johanne Nilsdtr. Liljepaln b: Abt. 1634 in København, Danmark d: 1701 in Jølster, Sogn og Fjordane 2 Knut Simonson Aalen b: Abt. 1634 d: 25.05.1682 in Vevring, Sogn og Fjordane .... +Gjertrud Madsdtr. Hafstad b: Abt. 1635 in Førde, Sogn og Fjordane d: 1687 in Vevring, Sogn og Fjordane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hun giftet seg med studenten Mikkel Simonsen, og hadde med seg sin mor til Sårheim i Jølster. Johanne var født ca. 1634, angivelig i København, og kalles Johanne Hansdatter av lensmann Jens Nielsen i dagboken, men Johanne Nielsdatter Lilienpalm i et skriv fra sokneprest Rasmus Fischer i 1731.Lilienpalm var en slekt adlet først lenge etter Johanne's død, og hun kan neppe ha hatt slektsforbindelse til den slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Rasmus Fischer var etter det jeg vet prest til 1749 og skrev dette brevet i 1731.Hassius ble adlet Lillienpalm i 1718 iflg. Tore Vigerust's avskrift av Biskop N. Dorphs fortegnelse på de adelige familier i Akershus stift, 2.1 1749:'Lilienpalm. Henric Sigismund Lilienpalm, Capitain ved et af de geworbne Regimenter, er eneste levende Søn af forrige Stifts Befalingsmand Hassius, som den 17de Januar 1718 blev nobititered med Navn Lilienpalm, efter at hand 1 8te Aar havde været Gouverneur i Tranqvebar.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oscar Bergheim

Litt tilleggsinformasjon om Torgeir Hanson Berg. I følge mine notater så var han i et ekteskap nr. 2 gift med Kristi Arnesdtr. De fikk 10 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei og takk for info om Torgeir Hansson. I min manns aneliste er det Anne 1660-1747 fra 1. ekteskap med Luccie som er aktuell, men jeg pleier i stor utstrekning å nevne alle barn, også fra evt. andre ekteskap.I ekteskap II m. Kristi Andersdtr. 1649-1696 har jeg bare skrevet 10 (?) barn: Ingeborg g. 2 gg., idet jeg ikke har letet etter disse barna. Muligens har jeg sett et sted at det skulle dreie seg om 10 barn.Det er fint om du vil liste opp de 10 barna, evt. fortelle om de finnes reg. på F.S. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oscar Bergheim

Navnene: Anders, Danel, Olav, Lussi, Sigrid, Marite, Ingjeber, Marite, Ingjeber og Mari.Den eldste Marite var gift med Olav Nilsson Myklebost, og fikk 8 barn. Det skulle da være godt mulig at dette kan være en av dine aner i en annen gren. (Det er en mulighet for at Maritene kan være byttet om!)Om siste barnet, Mari, finner du i Joleik sin bok side 629: 8. okt. 1691 skjipte etter Mari Torgjeirdotter til mór hennar og til heil- og halvsyskyn, slikt som var ervt etter faren. 'Moderen arvit som beste barn en fuld broderlod'. Fyrst var avtekje 'til dette salig Menniskes begravelsis bekostning' 1 ungnaut og 1 kalv.Det referes til halvsøsken. Kristi Andresdotter var senere gift med Knut Jóansson og fikk 2 barn med ham; Torgjeir og Marite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Førsund har ei Marta Torgeirsdtr. Berg som gift med Mads Olson Rotenes. Førde II s. 350.Dette er vel en av Marta'ene på Berg i Jølster. Hun var i følge Førsund gift 3 ganger - sist med Nils Karsteinson Rørvik i Askvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.