Gå til innhold
Arkivverket

[#23893] Hvordan overføre bilder til Debatt?


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøv å overføre et fotografi fra min datamaskin til debatt i nytt tema. Dessverre greide jeg ikke å få det til. Bildet mitt er i jpg. Har fått flere gode råd som jeg ikke har forstått riktig. Lurer på om noen av dere har en enkel oppskrift som en amatør kan følge. Ser at flere strever med samme oppgave. Gode råd blir godt motatt! Jeg får til å overføre bilder som vedlegg til e-post. Jeg er helt analfabet på denne del av databruk. Hilsen Gunn Huglenbilete0132.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Denne gangen greide jeg å overføre fotografiet som hørte til tema 23856, Villa på Torshov ca. 1900. Det virket denne gangen, men jeg trodde jeg utførte det samme sist. En oppskrift ville likevel være nyttig for flere som strever. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Jaha du.... Jeg hadde det samme problemet og spurte om det samme her på siden. den løsningen som jeg fikk på dette car at vi må følge det gode rådet om å lagre det bildet som vi vil ha på debattsiden i det/de fil-formatene som vi blir fortalt det skal være i ved siden av den boksen der vi skal 'bla igjennom' for å finne riktig bilde på din maskin Klikk dermed på den filen du vil ha over og det skjer...oppskrift 1. lag en JPG fil av det bildet du vil overføre på din maskin 2. lag nytt innlegg 3. bla igjennom 4. dobbelklikk på den JPG-filen du har lagret 5. nå skal det være lagt over 6. legg inn innlegg - OK MEN, jeg ser at du alt har fått over et bilde på dette temaet, eller hva??? Muligens du har lagt bildet på et annet sted og kopiert det derfra, hva vet jeg om det I alle fall fungerte dette greit for meg når jeg hadde laget det ønskdee bildet i JPG-fil format

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Dette kunne vært en 'oppskrift' for å legge inn bilder som jeg også trenger, men dessverre forstår jeg ikke hva som ovenfor forklares. Hva menes f.eks. med pkt. 3? Skulle gjerne sett at noen kunne gi en forklaring uten bruk av altfor mange fag-termer for spesielt datakyndige. Men det er kanskje å håpe på for meget? MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Forklaringen til Arild Andersen er riktig, men jeg kan prøve å forklare en litt mere trinn for trinn-framgang beregnet som også de som ikke er datakyndige kan følge.Nytt forsøk på 'oppskrift':1. Før du går inn på digitalarkivets debattsider lagrer du bildet på din egen datamaskin. Du bør lagre det i en mappe du lett finner igjen, og bildet skal være i (gif- eller) jpg-format. Dette er det som står etter filnavnet, f.eks kan det stå 'OlaNordmann.jpg'.NB: Hvis bildefilen er av en annen type, kan du åpne bildet i programmet Paint (du finner det ved å trykke på Startknappen nederst til venstre på skjermen, velg 'Programmer', deretter 'Tilbehør' og da ser du programmet Paint), og velge 'Lagre som'. Du får da muligheten til å velge lagringsformatet på bildet. Velg '*jpg'.2. Gå inn på digitalarkivets brukerforum og velg 'Legg inn nytt tema'. Skriv innlegget ditt slik du vanligvis gjør, men ikke trykk på 'Legg inn nytt tema' riktig enda.3. Så skal du finne fram bildet for å få med det i diskusjonen. Du trykker da på knappen 'Bla gjennom' som står nederst på siden. Bla gjennom betyr her at du får finne fram til bildet ditt. Finn riktig bilde i riktig mappe. Velg 'Åpne' (evt. Open) i den lille boksen som har åpnet seg, eller dobbeltklikk på bildet.4. Du er nå tilbake i 'Lag nytt tema'-vinduet, og alt er klart til å trykke på 'Legg inn nytt tema'-knappen. Bildet skal da bli med på innlegget.Hvis jeg har skrevet noe feil eller uforståelig er det bare å komme med kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha Alexander Lange! Denne forklaringen tror jeg at jeg forstår. Håper andre også vil ha glede av din oppskrift. Vi uerfarne databrukere trenger en oppskrift som er enkel å følge. Ser at jeg burde forminske bildet før jeg overfører det til debatt. Mitt ble alt for stort, som du ser.Jeg har nok mye å lære fortsatt. Godt da med råd fra erfarne databrukere. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest knut fasting

Hvordan kan man legge inn bilder i svarinnlegg ? Går det bare å legge inn bilder i første innlegg i et nytt tema ? Og hvis så, hvorfor ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei KnutJeg overså 'glupe hoder', men tror jeg kan bekrefte at det IKKE går ann å legge til bilder når man svarer på innlegg. Jeg forstår i alle fall ikke hvordan det kan gjøres, bortsett fra å starte en ny trådMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Knut: som Lars Ove skriver, er det umulig å legge inn bilder andre steder enn i første innlegg i en ny tråd. Dersom du lurer på hvorfor det er slik, tror jeg du må stille spørsmålet i Arkivforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.