Gå til innhold
Arkivverket

[#23899] Iver Erikson og Brynhild Torkildsdotter på Fjøsvika i Ådalen 1762 - skjebne?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Iver Erikson, født på Åsli i Hedalen, Aurdal i Valdres 1703, giftet seg i Aurdal 1729 med Brynhild Torkildsdotter, født på Søre Grøv 1703. Paret bodde først på Nordby i Hedalen, men flyttet ca. 1739 til plassen Ringen under Fjøsvika i Ådalen, Norderhov der de fremdeles bodde i 1762. Senere skjebne ukjent!!Følgende barn nevnes:* Anna Iversdotter, født i Aurdal ca. 1728* Gjoron Iversdotter, døpt i Aurdal 24.6.1733, døde i 1734* Gudbjørg Iversdotter, døpt i Aurdal 24.3.1735* Gjoron Iversdotter, døpt i Aurdal 23.2.1738* Torkild Iverson, døpt i Norderhov 27.5.1741* Ingrid Iversdotter, døpt i Norderhov 16.8.1744De fleste barna ser ut til å ''forsvinne'', bortsett fra den yngste Ingrid, som trolig var husmannskone på Ringerud i Ådalen i 1801, 56 år gammel, og kanskje Gudbjørg, husmannskone på Askildsrud i Norderhov i 1801, 72 år(?).Er det noen som kan hjelpe meg med å identifisere denne familien, så ville jeg sette stor pris på det! Kanskje fins det skifte etter Iver og/eller Brynhild?På forhånd hjertelig takk for hjelpen!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Nils Elsrud - www.aadal.com

Iver døde sannsynligvis i 1770 og ble gravlagt 29/09-1770 - da kalt Fjøsvikeie. Jeg hadde denne familien på Ringen i mitt arkiv -jeg hadde også familien fra Åsli i mitt arkiv - disse opplysningene her gjorde at jeg fikk redusert disse til det korrekte,Jeg har en notat på at Ingrid ble gift med Michel Jensen Røsteeie og hadde med ham 2 barn -Den Inger Iversdatter som er på Ringerud i 1801 er ikke din Ingrid/Inger Hun er født på Skagnes i Ådal døpt 22/01-1747 datter av Iver Jacobsen Skagnes og Berte Ellefsdatter Elsrud.Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

FamilySearch/IGI er en base som ALLTID bør sjekkes mot kildene, men her er noen funn jeg har gjort og som likevel tar inn:13.11.1764 er det en Gudbjørg Iversdatter som gifter seg i Norderhov med Ole Pedersen. De får fire barn i årene 1764-1770: Ole, Iver, Else og Randi. Ingen av døtrene heter Brynhild, så da er vel kanskje sjansen liten for at moren, Gudbjørg, er identisk med din Gudbjørg, døpt 1735 i Aurdal. Dette paret må være identisk med paret som du har funnet på Askildrud i 1801, men denne Gudbjørg er f.ca. 1729 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10613&gardpostnr=130&personpostnr=4225&merk=4225#ovre>LenkeEllers bor det to enker i Norderhov i 1801 som er født ca. 1730 ved navn Anne Iversdatter: Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjertelig takk til Nils og Grethe for innlegg.Jeg stammer selv ned fra Gudbjørg Iversdatter og Ole Pedersen og er helt enig med deg, Grethe, i at Gudbjørg BURDE hatt en datter med navn Brynhild, dersom hun virkelig var datter av Iver Eriksen og Brynhild Torkildsdatter. Men fordi vi ikke alltid kan stole på navneoppkallingen, ville jeg aller helst sett et SKIFTE etter Iver Eriksen, dersom noe slikt finnes? Kanskje du, Nils, har kjennskap til det?Forøvrig stiller jeg meg noe tvilende til om Gudbjørg Iversdatter var født så tidlig som i 1729; aldrene i 1801 har en tendens til å være ''noe overdrevne'' for så gamle personer!Hvis noen har andre teorier om opphavet til Gudbjørg Iversdatter, og også til Ole Pedersen for den saks skyld, ville jeg være MEGET interessert!Nok en gang en stor takk for hjelpen!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Elsrud - www.aadal.com

Hei igjenJeg sjekker ut om noen eventuelt kjenner til skifte. Familien ser vel slik ut - nesten identisk med den du har.Iver Eriksen Åsli Nordby Ringen, også kjent som Fjøsvikeie, født 1703 i Sør Aurdal, Oppland, død 1770 i Fjøsvikeie, Ådal, Buskerud, gravlagt 29/09-1770, (merknad 1). Merknad 1 Det er vel han som blir kalt Fjøsvikeie ved sin begravelse. Han giftet seg med Brynhild Torkjellsdatter Grøv, også kjent som Fjøsvikaeie i Ådal, gift 1729, født 1703 i Grøv, Sør Aurdal, Oppland, (datter av Torkild Reiarsen Grøv og Jøran Andersdatter Grøv).I. Anne Ivarsdatter Nordby, født 1728 i Sør Aurdal, Oppland.II. Jøran Ivarsdatter, født 1733 i Sør Aurdal, Oppland, dåp 24/06-1733, død 1734.III. Gudbjørg Ivarsdatter Nordby, født 1735 i Sør Aurdal, Oppland, døpt 24/03-1735.IV. Jøran Ivarsdatter Nordby, født 1738 i Sør Aurdal, Oppland, døpt 23/02-1738.V. Torkild Iversen Ringen, født 1741 i Ringen, Fjøsvika, Ådal, Buskerud, dåp 27/05-1741 i Ringen, Fjøsvika, Ådal, Buskerud.VI. Ingrid Iversdatter Ringen, født 1744 i Ringen, Fjøsvika, Ådal, Buskerud, dåp 16/08-1744 i Ringen, Fjøsvika, Ådal, Buskerud. Hun giftet seg med Michel Jensen Røsteeie, født Ca. 1750 i Ådal, Buskerud ?. A. Marit Michelsdatter, født 1777 i Ådal, Buskerud, dåp 23/03-1777. B. Iver Michelsen, født 1779 i Ådal, Buskerud, dåp 24/10-1779.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.