Gå til innhold
Arkivverket

[#23902] Høland og Nesodden (Svartskog) - tilknytning


Gjest Vera Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vera Hagen

Jeg leter etter anene til ekteparet Christen Olsen og Ragnhild Madsdatter fra Svartskog. De fikk en datter, Christina i 1816. Samme året døde Christen (skutt!), 43 år, f. i 1773, mens Ragnhild døde i 1843, 67 år, altså f. i 1776.Jeg har funnet et ektepar med samme navn som giftet seg i 1805 i Høland, men alderen stemmer ikke helt. Har heller ikke funnet noen flyttemeldinger som forteller at det er de samme menneskene det er snakk om. Kan noen hjelpe? På forhånd takk!mvh Vera Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Ragn(h)il(d) Madsdtr. i Høland er nok d.s. som i 1801 er bosatt på plassen 'Kelvei' under Bunes i Setskog (Høland). Hun er dtr. av Mads Olsen (69) og Anne Olsdtr. (63), som har 'ussel jordvei' og 'betler' (tigger). Her fremkommer det at Ragnhild har en bror Christian (i sitt 20. år); selv er hun i sitt 27. år (dvs. f. ca. 1774).Jeg har dessverre ikke kirkebøker for Høland for det aktuelle fødselstidspunktet, men kan bekrefte at overnevnte RM ble konf. i Høland 25.11.1796:'Ragnil Madsd: Kielvey - 22 aar'.Kilde: Høland kirkebok nr. 6, fol. 250a, # 77. [Egne notater: Hf 323, fil 375h.]Av ft. 1801 fremkommer det også at det finnes en annen aktuell RM-kandidat i passende alder (i sitt 24. år); hun var bosatt på en Bekkensten-plass u. Tomter i Frogn i Akershus (dengangen i Ås prgj.)Denne RM – datter av Malene Jensdtr., iflg. ft. 1801 – er tilsynelatende ikke døpt i Ås 1773-77 [egne notater: Hf 314, filene 371-419], ei heller konfirmert der, såvidt jeg kan se.Aldersangivelsene ved begravelsene du refererer fra hhv. 1816 og 1843 må regnes som omtrentlige, og gir ca.-fødelsår, ikke eksakte år. Ofte anføres også i hvilket leveår man er i på innføringstidspunktet (jfr. at en liten baby på 7 uker er '1' år (les: i sitt første leveår) i ft. 1801). Den RM som i 1801 er bosatt i Frogn (nokså nært Svartskog) er likevel sanns. nærmere i alder enn Høland-kandidaten.Du finner i de aller fleste tilfeller ikke 'flyttemeldinger' (registreringer av ut- og innflyttede i kirkesogn) før ca. 1815.Med beste hilsener Robert Chr. Skogly ( rc@ager.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Hagen

Hjertelig takk til Robert Chr. Skogly for svar på min henvendelse. Før jeg nøster videre på Setskog/Høland må jeg bare forsikre meg om at dette er riktig vei å gå. Derfor er det så interessant med den andre R.M. du har funnet i Frogn. Jeg må prøve meg der! Så er jeg veldig nysjerrig på hvorfor Christen Olsen ble skutt. Var det en ulykke, eller? Er det mulig å finne ut av det? Prøvde meg på lensmannsprotokoller, men fant ingen tid som passet.Med vennlig hilsenVera Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.