Gå til innhold
Arkivverket

[#23903] Barken 'Vanadis', Kilsund


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Min oldefar, Jens Olaves Johnsen (1855-1932), var store deler av sitt yrkesaktive liv seilskute-styrmann. Han var f. i Kjenndalen u/Bjelland i Holt, men flyttet i slutten av 1890-årene til svigerforeldrenes gård Tøa, utgått fra Buene, men geografisk plassert på Langang. To av skutene han var styrmann på, var barken 'Vanadis' (eid og ført av kaptein Nils Andreas Pettersen fra Kilsund) og skonnerten 'Enigheden' (ført av kaptein Svend Thommesen fra Narestø). Er det noen som har ytterligere opplysninger om disse skutene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

'Vanadis': Det er bl.a. nevnt 'Vanadis' i denne artikkelen av Johnny Sørensen: [url="http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/bh/oryx.html>http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/bh/oryx.html. Kanskje han har skrevet noko tilsvarende for din 'Vanadis'?'Enigheden': Ein er nevnt her: http://home.no.net/helander/boter_2.htmlFlere alternativer kan du evt søke opp på f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for svaret, men de skutene du nevner er nok noen andre enn de jeg er på jakt etter. Den 'Vanadis' jeg er interessert i opplysninger om, ble bygget i Arendal i 1875 og var i drift i hvert fall til 1900. Den var eid av Nils Andreas Pettersen fra Narestø sannsynligvis til et stykke ut på 1890-tallet. Da ble den muligens solgt til en reder i Arendal (Clemet Gjeruldsen). Når det gjelder 'Enigheden', vet jeg ikke noe mer enn at det var en skonnert hvemmehørende på strekningen Tvedestrand-Arendal. Min oldefar var styrmann på den på begynnelsen av 1900-tallet, så vidt jeg vet. Kaptein var da Svend Thommesem fra Narestø, men jeg vet ikke hvem som eide den. Skutenavnene 'Vanadis' og 'Enigheden' var svært hyppig i bruk både i Norge og Danmark, så et søk på Google blir en dessverre ikke så mye klokere av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du bør ta deg ein tur til Aust-Agder Arkivet i Arendal, eller ta kontakt med dei. Der har dei eit godt skute-register. Elles kan du sjå i Veritas sine årbøker som truleg finst på Statsarkivet i Kristiansand eller på biblioteket der i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Aust-Agder-Arkivets skuteregister på nettet kjenner jeg for så vidt fra før. Takk likevel for påminnelsen. Nå er, så vidt jeg har forstått, dette skuteregisteret fremdeles under opparbeidelse. Det har derfor en del lakuner (enkelte skip ser ut til kun å ha blitt påbegynt mht. registreringen - og enkelte personer kan man finne ved å søke på dem, men uten at de kobles til noe bestemt skip). Jeg finner for eksempel ingenting om den 'Enigheden' jeg er på jakt etter. Jeg savner også opplysninger om besetningsmedlemmer (gjelder f.eks. 'Vanadis').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kven som var om bord i dei einskilde båtane, trur eg du skal få problem med å finne. Men i Veritas reg. finn du ofte fleire skip med same namn, men med ulike byggjeår og eigarar. Når det gjeld skutereg. til AAA, er det nok langt større enn det som ligg på nettet. Der er òg ei stor biletsamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Kvam Hole

Det var et skip Vanadis som ble ført av skipper Peter Simonsen i 1914. Simonsen var fra Kragerø(bosatt på Skåtøy 1900 Denne skuta var et seilskip, mulig rigget som bark. Hjemmehørende i Brevik,den gikk tapt 1.verdenskrig. Peter er oldefar til mannen min og jeg tror han fant disse opplysninger i statsarkivet på Kongsverg (sjømannsruller)og sjøfartsmuseet i Oslo., Malmsteinregisteret.Forsøk også søk på biblioteket i Porsgrunn, mulig du finner noe der i lokalarkivet,se hjemmesiden deres. Enigheten har jeg også hørt om,skal sjekke dette. MVH Solfrid Kvam Hole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til Solfrid: Det er nok ikke de samme skutene vi snakker om, selv om navnene er de samme. Den 'Vanadis' jeg er ute etter, har ikke vært knyttet til Grenland. Som jeg var inne på i et tidligere innlegg, så var både 'Vanadis' og 'Enigheden' svært vanlige skutenavn på 1800-tallet.Til Arne: Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ad AA-arkivets skuteregister har jeg fått opplyst at de f.t. ikke har ressurser til å videreutvikle web-løsningen. Vi får skrive det på ønskelista! Sjøfartsnasjonen (og regionen) bør ha slik info best mulig tilgjengelig. -Jarl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er jeg absolutt enig i. Når det er sagt, er det svært prisverdig det AAA allerede har gjort. Andre regionale arkiver burde følge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til Gisle og Solfrid: Det er mulig at den 'Vanadis' dere nevner, likevel er identisk med 'min' bark. Jeg har nemlig nettopp lest en fyldig artikkel av Dag Bakka jr. i Norsk sjøfartsmuseums årsberetning for 1992, der han tar for seg 'Flosta, et lokalt sjøfartsmiljø i vekst og fall 1840-1920'. Der nevnes barken 'Vanadis' flere steder. Den ble ikke - som jeg tidligere trodde - bygget i Arendal, men i Arnevik (i Flosta). Året var 1875, og det var Niels Andreas Pettersens svigerfar, John S. Ellingsen som foresto byggingen. Bakka opplyser at skuta ble solgt til Porsgrunn i 1900 - og kan dermed altså godt være den som senere er registrert i Brevik og som ble torpedert under 1. verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Cecilie Larsen

Hei Oddbjørn Johannessen.Kom over dette innlegget ganske så tilfeldig, etter som jeg nettopp har begynt å snuse litt i kirkebøkene på nettet.Du nevner gården Tøa, på Langang, hvor mine besteforeldre bor nå!Lurer på hvem disse svigerforeldrene til Jens Olaves Johnsen er? Mulig vi er litt i slekt langt utti da kanskje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Cecilie!Jens Olaves Johnsens svigerforeldre var skipper Søren Halvorsen Tøa (1814-1901) og Ellen Pedersdtr. Langang (1820-1905). De var mine tippoldeforeldre.Nå er det to gårder på Tøa - vanligvis kalt øvre og nedre Tøa. Min bestefar, Harald Johnsen (Jens Olaves' sønn), kom fra nedre Tøa.Det er nok ikke usannsynlig at vi er i slekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Interessant. Der bor nemlig også min mors fetter - som er oppkalt etter Jens Olaves Johnsen, noe for øvrig også min onkel og en annen av min mors fettere er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vi postet visst våre siste innlegg samtidig. Jo da, Alfred var bror til min morfar - og ut fra det du ellers skriver, er du firmenning til mine barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie Larsen

Spennende!Det bildet som lenken du gav meg, inneholdt, det henger faktisk i stua til min morfar, Jens-Tore på Nedre Tøa den dag idag! Ganske kult bilde, selv om Serine ser litt skummel ut ;-) hehe Hvor gamle er dine barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er en 'gammel' mann i femtiåra - men har likevel tre unge barn: 10 år + tvillinger på 8. Ellers passer vel samtalen nå best på privat mail: oddbjorn (punktum) johannessen (krøllalfa) uia (punktum) no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.