Gå til innhold
Arkivverket

[#23904] Oppslag i kirkebok for døpte i Kragerø 1877


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Kan noen hjelpe meg med et oppslag i kirkebok for Kragerø?. Olethe (Laurentse Maria) Asbjørnsen ble født i Kragerø 30.11.1877.Hun giftet seg rundt 1912 med Frans Erik Larsson fra Ystad i Sverige (04.07.1868-29.11.1944 Molde) Olethe døde 13.11.1945 i Måløy og ble begravet i Molde 22.11.1945.Opplysningene om fødsels og dødsdatoen er hentet fra protokollen over døde i Bolsøy prestegjeld på Møre.Jeg skulle gjerne ha visst hvem som var Olethes foreldre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen som har tilgang til kirkeboka som inneholder døpte i Kragerø 1877, og som kan gjøre et oppslag for meg? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Jon. Jeg fant den samme Olette selv nettopp.Og det kan se ut som om dette er den Olette Laurentse Marie jeg er på jakt etter.I alle fall stemmer initialene, fødselsår og fødested på en prikk.Men opplysningen var helt ny for meg.Jeg har ikke visst at Olette hadde vært gift med andre en svensken Frans Erik Larsson.Det kan se ut som den samme Olette var svak for våre nordiske naboer.Men det gjenstår å finne bekreftelsen på at dette er samme kvinne.Og om så er , hvor giftet hun seg med Hr Paulsen.Forøvrig kan det se ut til at deres sedvanlige oppholdssted var Bergen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Rune Thorstensen! Jeg gjorde samme oppdagelsen i 1900-tellingen, men Jon kom meg i forkjøpet! Bergen er godt representert med kirkebøker i Digitalarkivet, sjekk ev. giftermål der. Hvis du ikke finner noe, kan du jo prøve mikrofilm, enten i Statsarkivet i Bergen, Årstadveien 22, eller på nærmeste bibliotek. Bibl.sektoren driver med fjernlån for slektsgranskere og har kjøpt mikrofilm av mye arkivmateriale. Se derfor på nærmeste bibliotek om de har leseapparater og film, ev. om film kan lånes inn. Hvis du vet hvor Olethe giftet seg med svensken i 1912, vil normalt framgå i kirkeboka hvem som er brudens far og ev. om hun kan være enke. La for øvrig merke til at slakter Paulsen var katolikk. Kanskje du må sjekke katolske menigheter i Bergen? I statsarkivet i Oslo vet jeg at de har kirkebøker fra bl.a. katolske kirke, så du kan jo ev. høre med Statsarkivet i Bergen. Håper dette kan være noen tips, men alt dette vet du kanskje allerede... Med hilsen Grethe Flood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Grethe for innleggene dine.Jeg er godt kjent med Digitalarkivet og de databasene som ligger der.Statsarkivet i Bergen har også vært flittig benyttet.Men nå gjør arbeidssituasjonen min det vanskelig å få særlig tid til besøk der.Fjernlån fra andre biblioteker av mikrofilme er også ok, men man skal også finne tid til å sitte foran mikrofilmleserne på biblioteket.Jeg har imidlertid sendt mail til Statsarkivet på Kongsberg i håp om at de kan finne fødselen til Olette.Om det nå viser seg at Olette i Sogndal/Bergen er den samme som senere giftet seg med Frants Erik Larsson , så blir det plutselig mer usikkert hvor de giftet seg.Vi får se hva som dukker opp av informasjon. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.