Gå til innhold
Arkivverket

[#23905] Etterlysning:Foreldre til Niels von Bonsach 1735-1797


Gjest Arne D. Langlo Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Langlo Hagen

Min tipp,tipp oldefar NIELS VON BONSACH 1735-1797 hadde en 'samboer',min tipp,tipp oldemor Margrethe Kristine Tønder ca.1755-1835 som han fikk 3 barn med. Det jeg gjerne vil ha hjelp til er: Hvem var foreldrene til Niels von Bonsach? Det jeg vet om ham er at han var premierløytnant ved det Sunndalske kompani 1773-1787,bodde på Skjøllend på Sunndalsøra og var født i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Slekten Bonsach kan følges i Christiania fra 1670-80-årene. Offiserer i den norske hær (særlig fra kapteins grad og høyere) tok seg et 'von' fra omkring midten av 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Langlo Hagen

Takk John! Har prøvd Familysearch. Fant faktisk Niels der, hans 'samboer' og 3 barn.Men ikke noe om foreldrene til Niels.Så da er jeg like langt.M.v.h. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

I følge fs. er Nils Bonsach f. 1733, d. 1797, sønn av Nils Bonsach og Maria NilsdtrNils Bonsach den eldre har sannsynligvis en søster som heter Mette Nilsdtr Bonsach, hun blir gift i 1736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Iflg. Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, XX 1, side 10, Bugge, er Margrethe Christine Tønder gift med løytnant Niels Bonsach. Som foreldre til Niels har jeg res.kap. til Idd (1696), døpt 22.12.1671 i Kristiania, død før 1719, gift med Agnete Wolf, som var datter av sogneprest til Idd og Fredrikstad 1668, Hans Jacobsen Wolf.Niels var sønn av gullsmed Baard Gangolphi, begravd 7.10 1701 i Kristiania, gift der 20.8.1665 med Bodil Nilsdatter, begravd der 6.11.1699.Kilder: Norsk tidsskrift for genealogi mm, bind II, Thomle, Finne-Grønn, 1920. Norsk Personalhistorisk tidsskrift 1, Thomle, Finne-Grønn, 1906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Langlo Hagen

Takk Magne.Ikke usansynlig at Niels von Bonsach var født 1733.Jeg har sett født ca 1735.En tråd så absolutt å følge opp.Takk til Berit.Nå har jeg lest 'lenken'Så til Sølvi:Her er det mest sannsynlige. Men Margrethe Kristine Tønder var ikke gift med Niels Von Bonsach.Etter at Niels von Bonsach døde,giftet Margrethe Kristine Tønder seg med Ole Haakonsen i 1803.Han døde 1816 på sunndalsøra.(Barnløst ekteskap)Det virker som at Margrethe beholdt navnet Tønder og altså ikke Haakonsen.Hjertelig takk for utrolig respons!! Hilsen Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Et hakk på sida av det aktuelle spørsmålet- men likevel: Erik Pedersen f.ca.1724 Meldisen i Sør-Odal (bind II s.29), g.1749 Maria Margrethe Bonsach. Har noen opplysninger om HENNE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løytnant Gustaf Fredrik Reinholdsen Bratt (1807-1837) (av slekten 'Bratt från Brattfors') giftet seg i 1832 med Laura Benedikta Johanna Bonsach f. 1813 (Thaulow: Personalistorie for Trondhjem om omegn). Bratt var f. på Eidsvold av svenske foreldre (begge Bratt). Kan Laura ha forbindelse til etterlyste Nils Bonsach, tro ? (barnebarn ?)Det er uklart for meg om G.F. Bratt døde i Trondheim eller ev. på Kyrkesæterøra. Noen som vet ? (Han deltok i stiftelsen av Trøndelag Teater).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvi: Såvidt jeg kan se unnlater du i innlegg 12 å nevne navnet på res.kap. i Idd fra 1696, g. Agnethe Wolf. Heter han Niels Bonsach ? Men hvis han døde i 1719 kan han jo ikke være far til løytn. Niels (von) Bonsach f. i Sør-Odal i 1733 ? Hva er det jeg misforstår her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne .D.Langlo Hagen

Har nok ikke helt for meg hvem som var foreldrene til Niels von Bonsach enda.Må nok bruke en god del tid på dette.(Er ikke lett å være 'færsking' i dette gamet :) Noen tilleggsoplysninger: Foreldrene til Margrethe Kristine Tønder var Lars Brix Tønder og Johanna Bagge. Barna til Niels Von Bonsach og Margrethe Kristine Tønder:Nils Nilsen bonsach 1781, død i Vestindien,Elin Johanne Nilsdatter Bonsach 1783-1837g.Lillehagen og Lars Brix Tønder Bonsach f.1786,forretningsmann i Tr.heim. Hilsen Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Jeg har funnet to Niels Bonsach i Ovenstad: Militærbiografier. Kanskje de er far og sønn?Bonsach, Niels. - F. ca. 1700. Sønn av prest. - Korp. 1718. - Kpt. des armes. - SekInt. ved 2. Akh. nasj. inf.regt.s Odalske landv.kornp. 13/8 1747. - Prlnt. ved regt.ets faste komp.er, Ullensakerske komp. 2/6 1751. - Kpt.s kar. 17/9 1760. Regt.et nedlagt 1/7 1767, og Bonsach blev dimittert fra s. d. med 72 rdl. årl. pens. - Bodde i 1768 i Næss sogn, var gift og hadde endel barn, men var fattig. - Død 1/7 1780 i Akershus slottsmenighet. - Gift: 1) (som sersj.) 30/9 1723 i Vinger med Maria Nielsdtr. Lindahl, død 1748 i Odalen begr. 31/1 s. å., 48 år gl. 2) 20/3 1749 i Odalen med Barbara Ravnsberg, død 1790, begr. 15/7 s. å. i Akershus slottsmenighet, 78 år gl.Bonsach, Niels. - F. ca. 1733 i Norge. - Sersj. ved N.fjeldske gev. inf.regt. i 1768 og frem til 3/9 1772, da han blev sekInt. ved 2. Trondhj. nasj. inf.regt. og der plasert ved Opdalske komp. - PrInt. ved regt.ets Sundalske kornp. 14/9 1773. - Avskjed 17/2 1786 fra 1/4 s. å. med 100 rdl. årl. pens. - Død 12/11 1797. - I skr. av 7/7 1798 sier det norske artill.detasjement, at en rekrutt Niels Bonsach er anhvervet her til de Kjøbenhavnske artill.kornp.er. - Gutten skal være en frillesønn av ”Lieut. Bonsach”. - Antagelig er det denne Int. Bonsach.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det som har framkommet synes det for meg som om Laura Benedikta Johanna Bonsach (1813-før 1910 Kr.sand) (g. Gustaf Fredrik Bratt) muligens kan være datter av den (i innlegg 18) nevnte Lars Brix Tønder Bonsach f.1786, forr.mann i Tr.heim. (Kjennes foreldrene til Lars' mormor Johanna Bagge ?).Og 'Nils Bonsach-linjen' ser altså ut til å være som følger: (rekrutt) Nils Bonsach f.1781, ltn. NB (1733-1797) g. Margr. Chr. Tønder, kapt. NB (ca.1696-1780) g.1 Maria Nilsd. Lindal, g.2 Barbara Ravnsberg, res.kap. NB (1671-før 1719) g. Agnethe Hansd. Wolf, gullsmed Baard Bonsach (død 1701) g. Bodil Nilsdatter.Og det må vel være denne Bodil Nilsdatter (død 1699) som tidligere hadde vært g.m. gullsmed Sander Pedersen (i Spydeberg, ØF ?), død 1663, og med ham hadde d. Agnete (død Christiania 1732), g.m. sogneprest i Nesodden fra 1769, Christopher Olsen Pharo (1637-1709) ?Baard Bonsach hadde visstnok også en sønn Gangolphus (1666-1722).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne .D.Langlo Hagen

Takk Siri! Her har du visst ordnet opp i saker og ting for meg. For å ta det siste først:Frillesønnen er da Niels Nielsen Bonsach f.1781,død i Vestindien. Foreldrene til Niels Von Bonsach blir da sannsynligvis: Niels Bonsach f.ca.1700-d.1780 og Maria Nielsdatter Lindahl d.1748.Om jeg forstår det rett. Hilsen Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For ordens skyld, Ovenstad linker ikke sammen prestesønnen Niels Bonsach og Maria Nielsdatter Lindahl med løytnanten Niels Bonsach. Han har med andre ord ikke funnet sistnevntes dåp eller andre tilknytninger gjennom militærarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Til innlegg 22: Jeg er enig i at det er grunn til å være litt skeptisk til om de to Niels´ene er far og sønn. Ovenstad nevner ofte slike slektsforhold. Men i FamilySearch IGI har jeg funnet følgende (også nevnt i innlegg 10), som styrker teorien: NIELS BONSACH, Christening: 08 MAR 1733 Opstad, Sor Odal, Hedmark, Norway Death: 12 NOV 1797, Father: NIELS BONSACH, Mother: MARIA NIELSDATTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne .D.Langlo Hagen

Takk Siri! Takk også til Per Nermo som har kommet med et par innlegg som vil være til nyttig hjelp for meg.Da vil jeg våge påstanden om at foreldrene til Niels Von Bonsach høyst sannsynlig er funnet. M.v.h.Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.