Gå til innhold
Arkivverket

[#23911] Kjente forfedre til sogneprest Peder Harboe Hertzberg (1775-1830) ?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Peder Harboe Hertzberg (1775-1830) forteller om seg sjølv og sine foreldre og besteforeldre (referert i Bergensposten 2002: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/DaMeny.exe?meny=bp2002&nr=10>Lenke).'Jeg er født paa Findaas Prestegaard i 1775, d 1ste Maji, af Forældre Sognepræst til Findaas og Provst over Sundhordlehn, Peder Harboe Hertzberg, og Christiane Vinding, datter av Provst og Sognepræst til Kingservig, Niels Vinding og Johanne Christine Christiansdatter; disse mine Besteforældre vare begge fra Danmark, ligesom og min Farfader, Niels Hertzberg, min Faders Formand i Findaas Kald. Min Farmoder Dorthe Cathrine Harboe var født i Nordfiord.'På nettsida til Per Nermo finn eg følgande:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gisle: Med 'usikre foreldre' mener jeg at _jeg_ ikke er sikker på hvem Dorthe Cathrine Harboe's foreldre er. Det kan imidlertid på grunnlag av kronologi og opplysningen om hennes fødested være fristende å tro at hun er d. av sognepresten i Selje, Peder Nilsson Harboe (1635-1703) og Margrethe Randulf (hans 2. kone). Jeg vet som det framgår heller ikke sikkert om Peder Harboe (1694-1733), Sara og Mette Susanne (død 1737) er barn av samme Peder Harboe, som skal ha fått 17 barn med Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

ELEVER I HJØRRING LATINSKOLE 1700-1739 1. Christoffer Thomsen. Skolens duks 1700-1701. 2. Johan Ernst Mavors, søn af kapellan Mavors, her; bror til nr 8. Født 1690; elev fra 1700, 1702-06 skolens duks. Student fra Ålborg 1711, kapellan i Randers (KH 330). 3. Anders Mikkelsen. Elev 1700-1702. 4. Rasmus Danielsen. Elev 1700-1701 og 1703. 5. Cornelius Christensen. Elev 1700-1705. 6. Jørgen Jørgensen Hieronymus. Elev 1700-1703. 7. Niels Jensen Hertzberg (Hestberg), søn af degnen i Vrå. Født 1693 i Vrå, elev fra 1700, senest fra 1709 skolens duks. Student 1711. Sognepræst i Viborg Gråbrødre (KH 368, PT)Dansk biografisk lexikon:http://www.lysator.liu.se/runeberg/dbl/7/0428.htmlMvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Gejstlig Skifteprotokol Ning Herred 1758-1806 C 29H-4101 Maren Sofie Hertzberg, der døde i Århus. 22.9.1783, fol.144.Enke efter Jens Arnkiel, degn i Brovst og Svenstrup i Øster Han Herred i Vendsyssel.A: 1) bror Peder Harbo Hertzberg, præst i Linå præstegæld i Bergen Stift i Norge2) bror Jens Hertzberg, gæstgiver i Betlehem i Bergensled, død3) søster Margrethe Susanne Hertzberg, død, var g.m. Peder la Cour, sprogmester og forpagter af Strandet Hovedgård i Hald Amt.7B: a Frederik la Cour, student, informator hos von Arenstorff på Visborggård b Jacob la Cour, student i København c Niels la Cour, underofficer i Kronprinsens Regiment d Marie Sofie la Cour g.m. Severin [Christiansen] Tørche, præst i Holeby og Bursø på Lolland e Henriette la Cour g.m. Poul Sabro i Grenå f Elisabeth la Cour, der tjener på Vilhelmsborg g Abelone la Cour, der tjener i Aldrup Mølle4) søster Mette Hertzberg, død, var g.m. afdøde Poul Christian Cormontan, student, klokker i Nykirke i Bergen.2B: a Niels, stud theol. på Valkendorf kollegium i København b Niels i København5) søster Marie Elisabeth Hertzberg, død, var g.m. Jacob Bregendahl i Århus Mølle.5B: a Theodosius b Albert Filip c Laurids Nikolaj d Sofie e Anne Dorthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk til Knut (for linker som eg ikkje hadde klart å søke fram da eg var fokusert på Hertzberg navnet)), Per (for oppklaring omkring nettsida og opplysningane der) og Bente (for info fra Gejstlig skifteprotokoll m.m.).Da skulle eg ha litt å ta for meg i kveld også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg viser til Lenke der jeg etterlyser info om Else Nilsdtr Harboe som ble begravd 29.12.1697 i Bergen, datter av Niels Pedersen Harboe, død 1651 og Cecilie Madsdtr van der Huus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

På leting etter noe helt annet, fant jeg vielsen til Niels Hertzberg og mad. Dorthe Cathrine Harboe i Davik 3.6.1722: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.