Gå til innhold
Arkivverket

[#23915] Karl Karlsen, Richardine Henriksdatter, Lyngen, Skjervøy


Gjest Eirin Høiby
 Del

Recommended Posts

Gjest Eirin Høiby

Hei- søker fortsatt etter forfedrene til Anna Karolina Karlsdatter, f. 18.9.1841 i Lyngen. Hennes far var Karl Karlsen- lengre kommer jeg ikke med han. På hennes mor Richardine finner jeg ikke farens aner; Hendrick Johannessen.(Nordmanvig , Skjervøy.) Hendrick var gift med Berit Jensdatter, Johan Clemmetsens (Karesuando)datter. Se forøvrig innlegg 14101. Mvh Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Takk, vet det- men det er også alt. Finner Richardine som enke på Karlsøy i 1865.Da heter hun Rika Stina, qven. Hun dør i Hammerfest der hun flyttet med sin datters familie. Jeg mener å huske at du har en del om samme familie. Klarer ikke å lime inn linken men hvis du ser kirkebøkene 1865 og søker Rika Stina så ser du det. Er ganske sikker på at både Hendrick og Karl var kvener. Finner dem ikke i de militære ruller heller.Vennlig hilsen Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Eirin Høiby En link som gjelder kvensk innvandring, finner du på nettsidene til DIS-Norge. Sendte ut en etterlysning der en gang og fikk flere svar der ([url="http://home.no.net/arnelu/>http://home.no.net/arnelu/). Ellers er det også en kar i Sverige som heter Erik Kuoksu som har spesialisert seg på genealogi i Tornedalen og Lappland. Kanskje han kan hjelpe deg med slekt fra Karesuando (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Hei Eirin.Carl , uægte , døpt i Lyngen den 29.9.1816, 7 uger gammel.Foreldre : Carl Salomonsen , Karnæs og pige Maria Michelsdatter Karnæs. Han gift mand , Qwæn , Hendes 1.leiermaal. På Anbytarforum , Norrbotten , Overtorneå , en etterlysningen fra Mats Hedell , mandag 5. mai 2003, etter Carl Salomonsen Tavola LenkeTilfeldigheter , eller kan det være samme Carl ?Hilsen Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Tusen takk alle. Britt- skal jobbe videre med dette. Du har gitt meg masse informasjon tidligere men jeg klarte å krasje harddisken før jeg tok backup...fy skam. Har det manuelt men ting tar tid.... Tror også det kan være en forbindelse her mellom Carl og Henrick. Jeg får legge det ut på alle kvenske etterlysningssider. Takk igjen Hilsen Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Hei igjen Eirin. Alderen på Henrik Johannessen samstemmer ikke i ft. 1801 og i de militære listene for 1801 - 1804. Så har de militære listene forskjellig fødested på Henrik. Folketellingen sier han er 40 år , i militære lister 1801 Indre Normannvik, står det at han er 31 år , født i Sverrig. I 1804, Indre Normannvik er han 34 år , født Indre Normannvik , to barn, Efraim 4 år og Jens 1 1/2 år. Hvis han er født i Normannvik ca. 1770 må han jo finnes i kirkebøkene for Skjervøy , både døpt og konfirmert. Det finnes også militære lister for 1796 , SA i Tromsø.Lyngen bygdebok b.II, s.116 skriver om Henrik Johannessen på Indre Normannvik : '1812 Henrik Johannessen død. Var bygsler da'.Side 117 : Henrich Johannessens enke bodde i Indre Normannvik i 1836 , men var fritatt for betaling av ledingsskatt , som fattig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Takker atter en gang! Dette må være han, men siden hans datter betegnes som qven-må da han også være det? Jeg har lett i kirkebøkene på nettet. Har også skrevet brev til SA i Tromsø men de fant ingenting. Du har jo de opplysningene jeg ikke fikk men jeg er ikke flink nok til dette..... Tror jeg skal sette kreftene inn på å lete i Sverige. Eller gi meg gjerne flere gode råd. Er evig takknemlig! Hilsen Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D Hjeltnes

Dette kjenner du sikkert til fra før. Her er nok et bevis på at Henrik er fra Sverige. En mulighet kan også være at det er notert noe ved begravelsen til Henrik. Han er vel død en gang mellom 1807 og 1812.Kopierer fra Skjervøy kirkebok 1796 :6) døbt uægte Barn nemlig Elen Ericsdatter fra Nordmandviig, hendes uægte Barn blev Kaldet Henric. fød d 27de Septembr. for hvilket hun udlagde ved Døbeakten til Fader Qvænen Henric Johannsen Nordmandviig. Faddre Jacob Dannefærd Hammervig, Jørgen Gamst sammesteds, Ole Olsen, Kirsten Henricsdatter og Abel Katrina Johannesdatter Hammervig.? Com: 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D Hjeltnes

Fant Henrik Johannesens begravelse i Lyngen kirkebok. Men desverre , ingen tilleggsopplysninger.' 3.mai 1812 inderst Henrich Johannis , Normannvik , gift , 50 år '.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.