Gå til innhold
Arkivverket

[#23917] Uekte barn, Nes Romerike


Gjest Bodil Ed Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Ed Iversen

Jeg strever med finne slekta til et uekte barn, Gurine Dorthea Olsdatter, f. 1849. Moren het Andrea (Andrine)Hansdatter og bodde på Hjellum, Nes Romerike,41 år i 1865 (FT). Andreas far oppgitt som Hans Hansen ved hennes vielse i 1853. Gurines far er Ole Pedersen Øyeneie. Rykter sier at han skal ha mottatt penger for å ta på seg farskapet. Etter mye leiting finner jeg Ole Pedersens familie på Yn eller Øyen i Nes. (Nes bygdebok, bd.IV)Familien Peder Hansen og kona Guri Olsdatter bor på Ynseie, gift i 1819.De har sønnen Hans, født i 1820. Så blir de borte fra Ynseie noen år og blir nevnt igjen i 1824 og får sønnen Andreas, Engebret i 1826 og Inger Andrea i 1829. I kirkeboka finner jeg at en Peter Hansen og Guri Olsdatter Runden får en sønn Ole julaften i 1821. (Runden er ikke langt fra Yn). Han er ikke nevnt i bygdeboka, men finner det naturlig at eldste sønn er oppkalt etter farfaren,Hans og sønn nr 2 etter morfaren, Ole. Ved Gurine Dortheas dåp er onkelen Embret en av fadderne. Ved Gurine Dortheas konfirmasjon er hennes bosted nevnt som Øyeneie, moren bodde på Grova under Hjellum.Jeg finner det rart om en som var betalt for et farskap skulle ta ansvar helt fram til konfirmasjonen eller var det vanlig? Så var det navnet Gurine Dorthea, hun kan altså være oppkalt etter 'farmoren' Guri, og Dothea? Nå prøver jeg å finne ut om Gurines mormor het Dorthe. Det finnes to Hans Hansen som er gift med en Dorthe og som fikk en datter Andrea i det aktuelle tidsrommet, ca 1824, (den ene i 1822). Føler at jeg er ute i en liten hengemyr, er det noen som vet noe eller kan hjelpe? (Gurine Dorthea ble omtalt med flere navn, Thea Olsdatter og Dorthea Delbekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du bør for fremtiden legge inn noen avsnitt så det blir lettere å lese så lange innlegg.Du sier ikke noe om hvor Gurine er i 1865/75 og 1900.Er det hun som i 1900 bor i Aker som enke: Bosted Gulhaug, Thea Peters. enke, f. 1849 Næs Romer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Nei, i 1865 er hun tjener på Rolfstad (Rolstad) og heter Thea Olsdatter. Jeg kjenner hennes liv og levnet, det er foreldrene evt. besteforeldrene jeg er i tvil om. Hilsen Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'U.', 'u.e.', 'u.ekt.', 'uekt.'), osv. betyr IKKE 'uekte'. Det finnes ikke UEKTE barn (eller mennesker, for den saks skyld). (Det finnes FALSKE mennesker, men det er noe annet). Anførselen i kirkeboka er en forkortelse for 'født utenfor ekteskap' (i motsetning til 'e': 'innenfor ekteskap').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Enig, det finnes ikke uekte barn. Men det har jo blitt en vanlig talemåte for barn født utenfor ekteskap, og ikke noe jeg har funnet på. Min farfar står innført i kirkeboka som 'uægte' med to streker under, ingen punktumer som skiller, og det er vel slikt som har ledet til denne talemåten/oppfattelsen. Men det var jo ikke dette jeg spurte om ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.