Gå til innhold
Arkivverket

[#23927] Maren Andersen Berg fra Rødenes


Gjest Erik Wernersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Wernersen

Er det noen som kan hjelpe meg med å komme vidre i søken etter Maren Andersen Berg, født i Rødenes mellom 1853 og 1856. I en periode før 1900 arbeidet hun som tjenestejente på gården Wold i Rygge. Hun ble aldri gift, men fødte 2 sønner i Moss/Rygge 1885 og 1890, flyttet senere til Oslo, der hun døde i 1925.Vennlig hilsen Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Hei. Har prøvd å titte litt etter Maren. Nå er det et ganske godt brukt navn i Rødenes, og det finnes ingen gårder som heter Berg. Ikke som jeg har funnet i alle fall. Men... jeg fant faktisk noe interessant, eller er det bare tilfeldigheter??På Elvestad bodde Møller (jobbet ved Taraldsrud mølle)Andreas Andersen, f. 1819-d.1890. Han var gift 2 ganger. Første gang i 1843 med Andrine Johannesdatter Leksby (f.1817-d.1860). De hadde 7 barn: 1) Johan f. 1844 d. ugift 1915. 2) Anton f. 1845, flyttet til Rygge. 3) Helene Olava f. 1847. 4) Olaus Theodor f. 1851,flyttet til Rygge. 5) MAREN AUGUSTA, f.1855, flyttet til RYGGE. 6) Maren Lovise,f. 1857, bodde i Oslo, ugift. 7) Julius, f. 1860, flyttet til Rygge.I det andre ekteskapet var det 4 barn. Bl.a. Edvard f. 1872, skredder, flyttet også til Rygge. Og Mina Sofie f. 1870 gift med Theodor BERG. Det står å lese i Rødenes-boka: Peder Andersen (far til Theodor) bodde i en liten stue, 'Berg', som lå like ovenfor den nåværende brygge, men er forlengst revet ned. (Han var fergemann). Theodor ble gift med Mina Sofie (Marens søster) og både de og deres barn tok Berg som etternavn. Om dette har noe med din Berg å gjøre vet jeg jo ikke. Men dette at så mange av barna flyttet til Rygge, bl.a. Maren, og Berg-navnet, er vel noe å jobbe på videre kanskje?? Hva het din Marens sønner?? Kanskje hun har oppkalt dem etter noen i familien??Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Wernersen

Hei Nina. Takk for fin hjelp. Jeg tror du er inne på rett familie, da både Anton, Olaus Theodor og Julius er navn jeg kjenner igjen fra familiehistorien. Det som var nytt, var at Maren Augusta var deres søster. Jeg trodde hun var pleiedatter, og kom inn i familien i 2. ekteskap. Du nevner også at deres far arbeidet ved Taraldsrud Mølle, og det stemmer bra med et bilde jeg har, tatt ca. 1850 hvor det står Anders Berg Møllemester Rødenes 1830-1850. Kan det muligens være Andreas sin far? Når det gjelder Maren, har jeg 2 datoer i forbindelse med fødsel. Det er 16. mai 1854 og 26. mai 1855, død 24 sept. 1925 i Oslo. Hennes barn var Sigurd Olaf Brandt og Arthur Augustson, sistnevnte visstnok født i Oslo, men døpt i Rygge. Du nevner også Mina Sofie f. 1870 gift med Thodor Berg, hvor du sier Sofie er Marens søster. Hvor i søskenflokken er hun? Ja som du ser gode svar, skaper nye utfordringer.Med vennlig hilsen Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Hei igjen. Utfordringer er mare morsomt:-)) Maren kom på en måte inn i familien i 2 ekteskap, hun var bare 5 år da moren døde. Ser ut som om hun døde under Julius fødsel kanskje...samme år i alle fall. Jeg har ingen eksakte datoer her, bare år, men moren deres Andrine døde i 1860.Samme år som Julius ble født. Tre år senere, 1863 gifter Andreas seg igjen. Med Kirstine Andersdtr f. 1829, d. 1920. De fikk barna: 1) August f. 1863, 2) Amund f. 1866, 3) Mina Sofie f. 1870, 4) Edvard f. 1872. Så de blir nå bare halvsøsken Maren Augusta og Mina Sofie.Når det gjelder Møllemester Anders Berg (artig med slike bilder), så vet jeg desverre ikke. Det står ingenting her om hva Andreas sin far Anders gjorde. Bare at han var eneste sønn av Anders Andersen, som døde i 1796, 42 år gml,(etter å ha ligget til sengs i 4 år) og Anne Andersdtr. Begge av ukjente foreldre.Anders Andersen (blir visst mye 'Anderser' her...) ble født i 1790, døde på Høgåsbråten i 1852. Gift med Maria Olsdtr i 1818. Hun er født 1792, d. 1883. (datter av Ole Henriksen og Tore Halvorsdtr). De fikk 3 barn 1) Andreas Andersen f. 1819, 2) Johan Andersen f. 1821 og 3)Christine f. 1824. Det er desverre det det står om Andreas sine foreldre.Men siden det står Anders Berg på bildet så tittet jeg også litt på den familien Marens halvsøster Mina Sofie giftet seg inn i. Det var jo de som kalte seg Berg. Men fant desverre ingenting der heller. Mina gift med Theodor Pedersen Berg i 1909. De fikk 5 barn. Theodor sin bestefar heter forresten også Anders (Pedersen). Men det står ingenting om hva han var, bare at fam bodde på flere steder, og at han døde på Fykerudødegaard i 1848.I følge fam search er Maren Augusta døpt i Rødenes 17 juni 1855 (med foreldrene Andreas Andersen og Andrine Johannesdtr). Det kan jo stemme bra med at hun er født 26. mai.Gjorde et søk i folketellingen 1865. Der fant jeg Andreas m fam på gården Elvestad. Men det står litt feil der.Andreas Andersen ( med Jord og Møller ) Kistine Andersdtr. Anthon (deres sønn 21 år), Olaus Theodor ( deres sønn 16 år), Maria Augusta (deres datter 11 år), Maren Lovise (stedtr 10 år) og August (deres sønn 3 år). Nå var jo egentlig alle de 4 eldste Kirstines stebarn, det var bare August de hadde sammen. (Blitt av Julius tru? Han var bare 3 år, så han må vel ha bodd hjemme?) Og så heter hun jo ikke Maria Augusta, men Maren.Når det gjelder Maren Augusts mor, Andrine, så har jeg masse om hennes forfedre. Hennes tipp-tipp oldefar Michel Stensen er en av mine aner! Hennes far heter Johannes Christophersen, f.1783, ble forpaketer på Leksby, men døde allerede i 1823. Gift i 1811 med Helvig Nicolaisdtr Aaseby, død 1846. Johannes etterlot seg 4 barn, men bare 2 ble voksne: 1)Andrine f.1817 og Nicolai f.1820.Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Wernersen

Hei igjen. Det er nesten som om dagen står stille, en venter bare på å komme hjem for å åpne e-posten. Det tar jo ingen ende på hva du klarer og finner frem.Som du selv sier det blir mye Anderser her, og etter hva jeg kan forstå har vi en Anders Andersen d. 1796 42 år gammel, og Anders Andersen f. 1790 d. 1852 Den siste personen kan jo passe i alder med det bilde jeg har liggende med påskrift Anders Berg? Men jeg ser ikke helt sammenhengen her med dine 2 Anderser. Hva sier dine kilder?Er ikke kjent i distriktet, men jeg har også noen bilder fra Rødenes, sendt til Maren fra Krosby eller Krøsby. Er det navn eller steder som er kjent? At du har mye om forfedrene til Andrine øker jo apetitten. Mvh.Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Hei hei. De to Anders Andersene er far og sønn. Anders Andersen f. 1790 er far til Andreas Andersen, Maren sin far. Jo, han kan jo passe til bilde, men det står desverre ingenting her om hvor eller hva han jobbet med. Men det kan jo stå i kirkeboken da Andreas ble født. Kanskje du har mulighet til å bestille kirkebok for Rødenes fra det aktuelle tidspunket 1819,da han blir født.Jo, Krosby er en gård i Rødenes. Og det styrker bare enda mer, ser jeg her. For jeg fortalte i sta om Andrine sine foreldre og broren hennes Nicolai. Nicolai ble gift med Christine Andersdatter, og av mange barn, var det 2 døtre som ble voksne. Amalie f.1858 og Helene Juliane, f. 1854. Helene giftet seg i 1883 med ikke andre enn Olai Knutsen (f.1854-d.1940) V.Krosby!! Så det må vel bli Maren sin kusine det da. Detta syns til og med jeg var morsomt!!Helene og Olai fikk forresten 5 barn: 1)Knut f. 1886, 2)Maren f.1888, 3)August f. 1890, 4) Iver f. 1892, forretningsmann i Oslo, 5) Nils Olaf f.1896, flyttet også til Oslo.Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Wernersen

Hei igjen. Har du mer ork, jeg leter videre på Anders, og finner i Digitalarkivets 1801 telling Anders Andersen og han mor, enke etter første ekteskap. (Det må jo da være Anders som døde 1796.) De bor på gården Høegaas hvor en Anders Andersen er husbonde. Kan du se i dine bøker om dette har noen sammenheng. Mulig Anders Andersen kan være et familienavn som har gått i arv. Anders som døde i 1852, døde jo på gården Høgåsbråten, Kanskje samme gård? I så fall kan denne Anders være en yngre bror av Anne Andersdt. sin mann.Kan du forøverig gi meg en ide om hvor jeg kan hente alle dine gode tips.Mvh. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Hei. Det er nok helt sikkert Anne og Anders som bor på Høegaas i 1801. Men husbonden der, Anders Andersen er nok ikke hennes bror. Eller Anders sin. Denne husbonden hadde riktig nok en søster som het Anne, f. 1730, men hun ble gift med Amund Andersen Kinn. Nå gikk jeg bare fort igjennom, blir helt svimmel av alle disse samme navna:-)) Synes jeg ser Karen, Maren, og Anderser over alt. Skal titte litt videre. Alle opplysningene her finner jeg i boken 'Rødenes i Østfold'.(En tykk bok på nesten 800 sider...)Må bare legge til at når det gjelder f.eks. Høgås, så har vi mange bruk: Høgås, Høgås Vestre, Høgås Søndre, Høgåsbråten,osv, alt i alt 13 bruk er det under Høgås.Men, jeg skal se videre her. Kan jo også skrive ned det jeg finner om Andrine sine aner, og sende deg på mail. Vet ikke om jeg får så mye tid i helgen, det er Dyrskun her i Seljord, og fullt kjør.Forresten, ser at du er fra Sarpsborg (jeg er 'ekte' Mossing), det er ikke langt å kjøre til Rødenes. Var der for et par år siden, og det var en fin opplevelse. Flott natur, og morsomt å se skilt og gårder med mine slektsnavn derifra. Tok en tur innom kirkegården, for å se på gravstenene og. Anbefales.Bare spør om du lurer på no` mer. Jeg synes dette nesten er like morsomt som deg. Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Wernersen

Hei Tilbake til Krosby. Du sier i ditt innlegg at Olai Knutsen er f 1854 og d 1940. Når jeg ser i folketellingen for 1865 finner jeg en Olai Knutsen 21 år gammel. Dvs. f ca 1945. I folketellingen for 1900 finner vi samme mann f 1845. Kan det være samme person som du har. I så fall ble han 95 år.Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Her har visst jeg gjort en liten skrivefeil ja. Det var Helene som døde i 1940, og ble født 1854. Han riktignok, født 1845, og døde 1934.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Nina: Er det Myhrvolds 'Rødenes i Østfold, gårder og slekter' du sikter til eller er det kommet en annen bok om Rødenes? Jeg arbeidet med området for noen år siden og er spent på om det er kommet mer stoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Andersen

Hei! Vet ikke om dere orker fler Anders Andersen nå, men disse folkene er også mine aner.I boken nedlagte boplasser i Rødenes av Oskar Haugen, står følgende under Høgåsbråten:I 1797 døde en Anders Nielsen på Høgåsbråten, 42 år gammel.Hans hustru het Anne Andersdatter, og da hun døde i 1838 er hennes alder oppgitt til 82 år.Anders og Anne giftet seg i 1788.I 1790 fikk de sønnen Anders på Gråberg,som ble gift i 1818 med Maria Olsdatter Rakkestadsetra.De fikk 4 barn, deriblandt Andreas som var møller på Taraldrud.Jeg måtte forkorte det litt, ellers hadde det blitt mye skriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Til Osvald: Jo, det er nok Elwin Myhrvold som jeg sitter med. Har hjulpet meg mye i min slekt. Men denne om nedlagte boplasser, som Inger her snakker om har ikke jeg vært borte i. Den må jeg nok prøve å få tak i. Greit å få dobbeltsjekket det meste.Det er nok den samme Anders vi snakker om. Men din heter Nilsen, og her heter han Andersen!!?? Vet du hvor han kommer i fra??Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Andersen

Det eneste som står om Anders er at han også har navnet Ertevig.Dette er en boplass under gården Moseby.På denne plassen er det en Niels, han var gift 2 ganger, og alle barna er desverre ikke kommet med her.Men kanskje det står noe i din bok under Moseby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Skal vi se her...jeg må nesten skrive rett fra boka.ERTEVIK:Thorsten Ertevik nevnes 1591, 1601 og 1615. Fra 1615-1645 nevns Anders. Fra 1650 er det Oluf, likeså i 1656. i 1666 er det Oluf Nielsen -vel den samme Oluf- er 36 år, og har 2 sønner, Amund 4 og Niels 2 år.Denne fam treffer vi på Vik.Så vi hopper dit, VIK:Den nye oppsitteren Oluf Nielsen var på Ertevik 1666. i 1690 eier han i Vik 19 lp 3 rem. G.m. Barbara Trulsdtr Rakkestad. Han er d. i begynnelsen av 1690-årene, og sønnen Amund har overtatt gården.Ok, da kan vi egentlig utelukke Vik og Amund der. Siden Anders døde i 1796/97 og var 42 år, må han vært født ca. 1755. Så vi går tilbake til Ertevik.ERTEVIK: Etter Oluf Nielsen kommer en bruker Svend og siden en Niels som er der i 1711. i 1656 eies gården av Iver Olbjørnsen Klund, og gården fulgte Iver Klunds etterkommere i lange tider fremover. Iver Klund, da får vi se der da.KLUND: Iver Olbjørnsen nevnes som oppsitter på Klund fra 1624 til sin død 1664. i 1656 er han bygdas største eiendomsbesitter. Han er medeier i flere gårder. (Står forresten masse om dette i et annet innlegg her om akuratt Iver Klund og hans kone Pernille.) Pernille nevnes som bruker i 1665 og 1668, men ikke senere, idet det er sønnen Niels Iversen som har overtatt Klund. Han ble ca 1657 g.m. enken etter Ingebret Fløvik. Navnet er ukjent, men hun d. i 1680-årene, og Niels ble igjen gift med Anne Olsdtr, dtr til lensmann Oluf Aslaksen Lund. i stt 1 ekteskap hadde han 5 døtre, hvor av 4 kjennes:1)Thore,g.m.Amund Thorsen Krogstad. Hun d. 1758. 2)Pernille g.m.Iver Thorsen Søgård, 3)Lisbet,1 g.m. Helge Thorstensen Anundby 2 g.m.Svend Jonsen, 4) Berte, g.m. Iver Olsen Lund. i ekteskap nr 2 har han 3 sønner: 1)Iver, 2)Johannes Ertevik, 3) Aslak Berger. Niels Iversen d. 1695. Enken gift påny med Niels Larsen Hallesby, Aremark. Etterlot seg 3 sønner 1)Lars, 2)Anders Berger, 3)Christen.Ok, hvis vi går tilbake til Ertevik, og Johannes, så fikk han tilsammen 6 barn, en som het Niels, men han døde som soldat i 1763, ugift. Ingen av døtrene giftet seg med hverken en som het Anders eller Niels.V har jo også en Anders Nilsen Berger her, la oss se der da. BERGER: i 1711 er det 3 brukere, Ole m.hustru og 3 barn, Anders Thorkildsen og Anders Nielsen. Sistnevnte hadde fått sin bygsel av Iver Søgård (Niels Klunds svigersønn. I 1717 er begge Anderser døde og det er enkene Aase og Anne som er oppsittere. (Ole er i 'slett tilstand'). Oppsittere 1723 er Lars Nielsen, Ole Jonsen, Thorsten Larsen.For ikke å gjøre en lang historie enda lenger, kan jeg si at jeg har tittet på disse folkenes barn, og det er ingen som passer til hverken Anders Andersen eller Anders Nielsen. Men siden forfatteren i boka også har skrivd ukjente foreldre på både Anders og Anne, så er det ikke sikkert at de kom fra Rødenes. Om sønnen Anders som er f. 1790 ble født i Rødenes, burde dette stå i kirkeboka.Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Wernersen

Hei igjen Nina. Ja nå er det gått noen dager, og jeg har benyttet tiden til å sette meg inn i alle de fine opplysningene som har kommet frem. Du sier dine opplysninger kommer fra Boken Rødenes i Østfold. Er dette i en bok som kan bestilles, eventuelt hvor? Du sier også at du har mye i forbindelse med Andrines forfedre, så skulle du ha lyst, ville jeg sette stor pris på om du kunne sette ned noe om dem. Send det gjerne til ewerners@online.noMvh.Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Hei hei. Opplysningene har jeg funnet i 'Rødenes i Østfold, en bygds historie' av R. Elwin Myhrvold. Jeg vet at boken er vanskelig å få kjøpt. Prøvde å hjelpe en annen med det for et års tid siden.Jeg var så heldig å komme over den på Antikvaren, på nettet. Men du kan helt sikkert låne den gjennom biblioteket.Ja, jeg skal sende deg (på mail) alt om Andrine sine forfedre. Gi meg en dag eller to, for det er litt mye frem og tilbake i boken, om folka og gårder.Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.