Gå til innhold
Arkivverket

[#23928] Greipstad - Rasmus Grundeson og Tone Sivertsdatter


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

På FamilySearch har jeg funnet Rasmus Grundesen og Tone Sivertsdatter gift ca. 1703 i Greipstad, Vest-Agder. FS oppgir at de har en sønn, Grunde Rasmussen, f.ca. 1713, død før 1755. I 1801-tellingen for Søgne på Digitalarkivet har jeg funnet en Grunde Rasmussen bosatt på gården 'Grebstad'. Han er gift med Susanne Nilsdatter og har tre døtre. Kan dette være en etterkommer? Har ikke funnet noe mer info om hvem Rasmus og Tone var. Ifølge FS skal Tone være født før 1688, Augland, Greipstad. Men FS skal man jo ikke stole blindt på... Mvh Grethe Flood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Takk for svar, Grethe. Dette ser ut som mine folk. Jeg har en datter Siri Rasmusdtr. Greipstad født ca. 1703 som var gift med Nils Torjusson, også fra Greipstad. De var bosatt på Berge i Søgne. Søgne 1. s. 39.Greipstad var altså både et kirkesogn og en gård? Jeg ser at det er skrevet en bygdebok for Grepstad. Det er vel der jeg må lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg fant følgende barn av Rasmus Grundeson Greipstad b: 1673 d: 1722 + Tone Sivertsdtr. Augland b: Bef. 1688 d: Bef. 1743 på Family Search: 2 Siri Rasmusdtr. Greipstad b: 1703 d: 1772 in Søgne, Vest-Agder .... +Nils Torjusson Greipstad b: 1702 d: 17752 Kirsten Rasmusdtr. Greipstad b: 1706 d: 17672 Adelus Rasmusdtr. Greipstad b: 1710 d: 17702 Grunde Rasmusson Greipstad b: 1713 d: 17552 Maren Rasmusdtr. Greipstad b: 1717 d: 1745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Rasmus Grundesen var sønn av Grunde Rasmussen i Hagen, Greipstad 1636- ca.1700 og Maren Karlsdtr. Hortemo, Greipstad 1635-1716.Kona, Tone Siversdatter var datter av Siver Olsen Augland, Greipstad 1640-1705 og Adelus Olsdatter fra Voie i Vågsbygd (Kristiansand).Tone Siversdatter var gift II med Knud Nielsen på Berge i Søgne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Dette Adelusnavnet som dukker opp igjen i 2 generasjoner, tyder ikke det på en Bjerkreim evt. Benkestok tilknytning via Gutzow evt. Abelsnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg finner en Adelus Olsdtr. født 1660, Duvold, ListaForeldre: Ole Einarsen og Kirsten Christensdtr. Ole's foreldre: Einar Douvoll og Randi Hansdtr. Gullestad.og en Adelus Olsdtr. født ca 1645 i Nes, Vest-AgderForeldre: Ole Pedersen og NN Lauritsdtr.Dette er vel Ole Pederson Abelsnes og NN Lauritsdtr. Bjerkreim, men hun ble gift med Jørgen Hansson Gutzow.Andre Adeluser finner jeg ikke på Familysearch eller i bygdebøker for området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Takk for linkene!Jeg får sette meg ned i ro og mak å studere dette på dagtid, ikke midt på natta. Det virker informasjonen noe overveldende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Adelus Olsdatter Abelnes var gift med lensmann Hans Jørgensen Gotsow, Seland har i sin artikkel ikke notert flere ekteskap på henne. Du bør nok derfor prioritere sjekk av Adelus fra Lista.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Ooops, jeg mente selfølgelig at Adelus var gift med Jørgen Hansen Gotsow. Noene ganger er fingrene raskere på tastaturet enn tankene i hodet. Og de fingrene er ikke spesielt raske.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.