Gå til innhold
Arkivverket

[#23933] Kirkebok Ålesund/Herøy - Laurits Dybvig


Gjest Lene Hovland
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Hovland

Vil gjerne ha hjelp til å få bekreftet/avkreftet noen antagelser her... Burde egentlig ha dratt på biblioteket for å sjekke kirkebøker etc, men med tre små unger er det litt lettere å spørre dere. Noen som har kirkebok for Ålesund og Herøy?Er det noen som kjenner til bakersvend Laurits Dybvig i Ålesund? Han står oppført i Ålesund i 1900 som født i Herø 13.1.1878. Jeg regner med at det er samme bakersvend Laurits Pettersen Dybvig (f.1879) som emigrerer til San Fransisco over Ålesund i 1906? I skipsprotokollen står det at Laurits var gift, men jeg kan ikke se at han reiste med noen kone. Hvem var hans kone? Var det Karoline Ingebrigtsen (f. 1884) fra Ålesund? I såfall fødte hun hans datter Laura noen uker etter at han reiste til USA. Kom han tilbake noen gang?Er dette samme person? Og er Peder Amundsen Djupvig og Ingeborg Pedersdatter på Djupvik, Herøy hans foreldre?Håper noen kan hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei Lene!Du vil finna han (Laurits Johannes Kornelius f. 13.01 1879 på Haukeneset i Djuvik) og foreldrene på side 511 i Herøyboka, Gardar og folk II (1981 utgåva). I flg. boka til Bjarne Rabben var foreldra hans Petter Hansson Muren (3/4 1859 - 23/4 1906) og Anne Marie Olsd. Leine (2/9 1841 - 7/1 1881).Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Hovland

Forresten - står det noe om hvor Petter Hansson Muren har Muren-navnet fra? Jeg finner ham på samme gården (Haukeneset) som seksåring i 1965 - og han er født i Herøy prgj. Er Muren et sted på Herøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Petter hadde Muren-navnet fra gården Muren i Gjerdsvika i Sande kommune.Faren hans, Hans Martinsen Muren, var fra br. 3 på Muren, født i 1813 og død 17. juli 1904. Han og søsken og foreldre står på s. 191 i Sandesoga bd. 1.Petter sin mor het Jakobine Fredrikke Johannesdatter Raudvik. Hennes nærmeste familie står på s. 496 i Herøyboka - Gardar og folk III.Begge disse bøkene har de på biblioteket i Ålesund.Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Jeg var på biblioteket og sjekket kirkebøkene i dag. Laura, født 10 november 1906, og søpt 26 desember 1906 i Ålesund. Foreldre var : Bager Laurits Kornelius Johannes Dybvik, født 1879 og hustru Karoline Marie Kristine Ingebriktsen, født 1884. (Mikrofilm NOR1-246, side 234.) Under ekteskap finner vi at Laurits og Karoline giftet seg i Ålesund 13 mai 1906. Fedrenes navn var : Peter Hansen Dybvik, gårdbruker og Hilmar Ingebrigtsen, bødker. (Mikrofilm NOR1-246, side 174.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Hovland

Du er en knupp! Tusen takk - da fikk jeg bekreftet mye som jeg tidligere bare antok, i tillegg til at jeg fikk datoer som jeg manglet. Var også i tvil om foreldrene til Laura var gift, men det var de da tydelligvis. Nok engang takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.