Gå til innhold
Arkivverket

[#23939] Anna Andersdatter f.ca.1789.gift Hopland,Meland, Hordl.


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Er det noen som har kilder der en kan finne ut hvilken gård Anna Andersdatter f.ca. 1789 var fra. Hun giftet seg i 1824 med Sjur Pedersen på gården Hopland i Meland (daværende Hamre).HilsenBjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ifjg. Fam.search var Anna f.1789 på Miaatvet, Meland og gift 20-4-1824 i Meland med Sjur Pedersen. Hun døde 26-2-1845. Foreldre var Anders Larsen og Ingeborg Olsen. Her er hun Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Carsten Schanche,det ser ut til å stemme . Jeg er av og til litt skeptisk til info på Fam. search, men ved å kikke på skifter og linken du gav ser det ut til å stemme godt, takk.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Johan Ludvig Kvamme

Noen nye opplysninger fra de nye bygdebøkene for Meland, 3 bøker med gard og ætt i Meland, forfatter er Geir Kleiveland.Sjur Pedersen Hopland f.1796 på Nedre Dale, br. 2 d. 1869 på Hopland br.7. Gift 1 1824 med Anna Andersdatter f.1789, d.1845 på Hopland. Anna var enkje etter Ola Olsson, førre brukaren her. Til samen fødde Anna 12 barn i dei tre ekteskapa sine. Sjur gift 2. 1847 med Anna Johannesdatter f. 1791 på Myrtveit bnr. 4, d.1870 på Hestnes. Born i 1. ekteskapet: Oliana f.1824, gift 1846 med Ola Tomasson Holme, d.1905. Bst Holme bnr.2. Per f.kr.1825, d. 1826 på Hopland. Anders f.1827, d.1897, neste brukar. Per f.1830, d. 1831 på Hopland. Ingeborg f.1833, d. 1834 på Hopland.Anna Andersdatter var født på Hjertås i 1789. Hennes 1. mann var Isak Nilsen Myrtveit f.kr.1771 og død 1818 på Hopland, de ble gift i 1811. De hadde barna: Kari f.1812, d.1835. Ho vart innlagt på St Jørgens hospital i 1833 der ho døydde. Marta f.1814, gift 1836 med Jens Olsen Sellevoll, d.1857. Bst. Hopland bnr.6 Ingeborg f.1816, gift 1843 med Lars Steffensen Håtuft, trulig d. i 1895 el. 1896. Bst. Davanger i Askøy. Anna f. 1818, gift 1841 med Nils Olsen Tveit, d. 1886. Bst Hopland bnr. 2-3. Ragnilla f. 1819.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Johan Ludvig Kvamme ! Jeg ser frem til å motta den nye bygdeboka for Meland, hører at den er på vei i posten. Hilsen Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Jeg har blant mine aner en dame som heter Brita Olsdatter Hopland, født 1737. Foreldre har jeg ikke helt sikkert men far skal være Ole Larsson og mor heter visst Helga. Er dette også fra Hopland i samme område ? Er det noen som kan sjekke under Hopland i de nye bøkene om de er nevnt der ? Brita ble gift til Austrheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Brita Olsdatter Hopland er ikke å finne på Hopland i Meland. Hun er kanskje fra Hopland i Seim, Lindås, den gården finner en i Alenfit boken. Den har jeg ikke tilgang til for tiden. Austrheim kom med en bygdebok nå i høst, der disse gårdene er tatt med: Leirvågen, Litlås, Kaland, Fonnes, Utkilen, Synnevågen, Straumstad, Bakka, Monslaupen, Søre Njøten, Nordre Njøten, Solend, Leikvoll og Vikane. Er din Brita flyttet til en av disse gårdene kan jeg gjøre et søk for deg.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

I Alenfitboka nr.1 finner jeg kun en Brita Olsdatter Hopland og hun er født 1723 og død 1742. Far hennes er Ola Larsson f.1688,Hopland og mor Synneva Andersdatter f.1686, Ryland. død.1748.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Du finner Hopland på Austrheim også, kanskje det er løsningen. Det lå jo under Lindås tidligere.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Johan Ludvig og Bjørn for innleggen. Om det finnes en gård Hopland under Austrheim så er jo muligens det løsningen. Det vil jo da sannsynligvis komme i et senere bind, håper jeg. I 1801 er Brita Olsdatter Hopland og Erik Olsen Børildens datter Helga gift og bosatt på Nordre Niøten i Austrheim. Njøten er med i den første boken og den er allerede bestilt. Så de opplysningene som er der vil jeg snart få svar på. mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Bygdebok for Austrheim av Arvid Skogseth er en meget bra bok som kan anbefales. Siterer fra boken: Helga Eriksdatter f.1768 Børilden d.1841 g.1796 m. Johannes Magneson f.1767 Keilegavlen i Lindås d.1838 (faren var Magne Bårdson f. Sævrøyna). Born: a. Magne f.1797 d.1800. b.Erika d.1800 10 vekar gl. c. Magne f.1800 d.1849, los, g.1821 Gulen m. Brita Hansdtr. f.1795 Bårøyna i Gulen d.1875, bustad Husa på Fedje (jf. Fedjeb. s 110 og Gulenb.III s349). Deira son Hans, sjå 14a nedanfor. d. Lars f.1804 d.1855, neste brukar (14). e. Brita f.1806 d.1851 g. 1831 m. enkjemannen Klement Fredrikson f. 1778 Øksneset d. 1857, bustad Rongeværet (165/3). f. Bård f. 1812, konfirmert 1828, ikkje nemd på skiftet etter morbroren Lars Husa (Fedje) i 1858.Alt dette er på garden Nordre Njøten bruk 1.Noen egne tilleggsopplysninger: Magne Bårdson 1715-1787 gift 2. gang 1760 med Engel Johannesdatter Keilen 1735-1800.Hennes foreldre:Johannes Hansen 1712-1764/KariMagne Bårdsen sine foreldre: Baar Jacobsen Sævrøen 1695-17??/Botille Mangnesdatter Monstad 1685-1743.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk igjen til deg Jakob Ludvig, her er det i alle fall rett familie som er funnet i Austrheim boken. Barn c. Magne, f. 1800 er min t-t-oldefar. Gleder meg til fortsettelsen på disse bøkene. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Kvamme.Du nevner at bygdebøkene for Meland er kommet ut, kjenner du til om en kan få disse fra forlaget, eller må en dra til Bergen før jul å gjøre innkjøp?Mvh.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Til Torleif Odland, du kan bestille bøkene hos Meland kommune, 5906 Frekhaug. Bokhandelen på Knarvik Senter i Lindås fører også bøkene. Prisen er kr. 500,00 pr. bok, 3 i alt.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.