Gå til innhold
Arkivverket

[#23941] Stedsnavn-Askøy


Gjest Renathe-Johanne  Wågenes
 Del

Recommended Posts

Gjest Renathe-Johanne  Wågenes

Hvordan kan man finne ut om stedsnavnene er på øyen Askøy eller på fastlandet (Loddefjordområdet). F.eks Hetlevik er begge steder og rundt 1800 lurer jeg på om hvordan man kan skille disse gårdene? Også f.eks Myren er det på Askøy eller i Loddefjord osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke akkurat hvilken kilde du holder på med, Renate, men hvis det er FT 1801, så kan du jo klikke på 'Førre' eller 'Neste'. Da vil du finne henholdsvis 'Kollevaag' og 'Krogaas'. Dette er stedsnavn på Askøy (øya) og da må vel helst Hetlevik også være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Myren er grei. Det er ein gard mellom Alvøen og Hilleren på Søralandet (innom Håkonshella og Mindestraumen). Hetlevik er derimot verre i periodar, for du har jo både Søre og Nordre, hhv på Søralandet og øya. Nordre Hetlevik vart i gamal tid òg skrive Hvithovdnes eller Qvithovdnes o.l. Det luraste er nok å konf. Loddefjordboka for å sjå om nemnde folk er med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne  Wågenes

Ja det er flere steder som kan være både på Askøy og på fastland. Også Øyjorden er både Askøy (Erdal) og i byn. Så trolig må jeg da se nøyere på hvilke gårder det står når de giftes, døpes, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.