Gå til innhold
Arkivverket

[#23944] Ekteskap, Drammen - ca. 1887. Hans Chr. Halvorsen Halle og Louise (Lauritsdtr.?)


Gjest Robert Chr. H. Skogly
 Del

Recommended Posts

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Kan noen være så snille å gjøre et oppslag for meg: Hans Christian Halvorsen, blikkenslager i Kristiania, ble f. på Bragernes (Drammen) 15.8.1862 (foreldre: Halvor Henriksen fra Sande og Karen Andrea Andersdtr. fra Ramnes).Første året jeg påtreffer H.C. Halvorsen eller Halle - navnene brukes ikke samtidig, men om hverandre - i Kristiania, er i 1888. Samme året får han sin antatt eldste sønn, Thorleif Henrik.Jeg formoder han på dette tidspunktet allerede er (godt) gift med sin hustru, Louise. Dennes opphav er ikke bekreftet, da det er divergens mellom fødselsdatoen i familiens bibel og kirkebokens opplysninger: Ant. f. 26.2.1864 på Strømsø. (Foreldre: Laurits Daniel Knudsen og Andrine Helgesdtr.)Kan man gjenfinne ekteskapsinngåelsen på Bragernes - alternativt på Strømsø - omkring 1886-1888? Hva står der om foreldre, forlovere, bosted, osv.?Motytelse kan forlanges. Takk!Med beste hilsener Robert Chr. H. Skogly ( rc@ager.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Blikkenslager H.C.Halle treffes i adresseboken til Kristiania 1888 ( i Hausmands Gade 38 ), dvs. senhøstes 1887. Året etter er han flyttet til T. Meyers Gade 67 står da oppført som blikkenslager H. Halle.Ikke så mye hjelp utenom at 'Kristiania-grensen' ble flyttet noen måneder bak i tid. Boken for 1887 har jeg ikke, i 1886 står han ikke oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg finner en Laurits Knudsen med hustru Andrine og datter Louise på Strømsøe ved folketellineg 1865. Her er hustruens etternavn forskjellig ,om kan det ha noen betydning for letingen. Lenke Har ikke tilgang til kirkebøkene , dessverre. Litt pussig med navnlikheten her i alle fall. Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg vet du ikke er glad i de heller usikre kilder på FS. men her sender jeg likevel opplysninger om dåpen til Hans Christian Halvorsen. Lenke hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Her ser det ut til at jeg fant din familie med Hans Christian Halvorsen i Drammen, på Bragernes i 1865 tellingen. Navnene på foreldrene er litt forskjellig fra De du oppgir, Karen Andrea er blitt Karen Andrine, og stedet hun kommer fra er også litt mystisk? Men det må da være de du søker likevel? Lenke Dette ble så spennende, at jeg får søke videre. Lykke til i alle fall! Skulle så gjerne ha hjulpet deg, som takk for alle oppslagene du har gjort for meg tidligere. Hilsen Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg har relativt god oversikt over familien, inkl. folketellinger, adressebøker, barn, etterkommere, osv., foruten mye om HC's aner. Det jeg mangler, er det jeg ber om hjelp til: oppslag i kirkeboken, for å gjenfinne ekteskapsinngåelsen, ant. omkring 1887. Flere tilfeldigheter har gjort at jeg aldri har fått kontrollert dette. (Berntsen; H.C.H. er ikke oppført i adresseboken for 1887).Med beste hilsener Robert Chr. Skogly ( rc@ager.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.