Gå til innhold
Arkivverket

[#23945] Noen med adgang til skifter i Ringebu?


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

I ft-1801 på gården Mæhlum som ligger på Kjønnås i Ringebu, finnes føderådsfolkene Ole Engebrethsen (75) og kona Eli Olsdatter (68) som var foreldre til gårdbrukeren Engebreth Olsen Mæhlum.Ole Engebrethsen døde 2/3-1811 og Eli Olsdatter 19/4-1814, begge på Mæhlum.Videre finnes i samme telling for Ringebu, føderådsfolk på gården Kaurstad: Peder Engebrethsen (62) og kona Magnhild Mortensdatter (56). Disse var foreldre til gårdbrukeren Engebreth Pedersen Kaurstad.Peder Engebrethsen døde 22/8-1811 og Magnhild Mortensdatter 27/7-1830, begge på Kaurstad.Jeg håper noen kunne hjelpe meg med å finne skifter etter disse to ekteparene. Det kan jo også tenkes at det ble skiftet mens de var i live, altså før 1801, ettersom det på begge gårdene er sønner som hadde overtatt på tellingstidpunktet.Jeg er kun ute etter oppstillingen over barna/arvingene, der det forhåpentligvis fremkommer hvem de var gift med, og hvor de bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Jeg har ikke tilgang på skifter, men i flg kirkebøker på Digitalarkivet finnes: LenkeEli Olsdatter og Ole Engebretsen er foreldre til 7 barn; 1. 1753 29.07 Ingebret - Ole (Ingebretsøn) M'lum paa Kiønnaas, Eli Olsd. 2. 1755 19.10 Anne - Ole (Engebrets.) M'lum paa Kiønnaas, Eli Olsd. 3. 1756 05.12 Ole - Ole (Engebrets.) M'lum paa Kiønnaas, Eli Olsd. 4. 1763 23.10 Arne - Ole M'lum paa Kiønnaas, Eli Olsd. 5. 1766 02.03 Christen - Ole (Engebrets.) M'lum paa Kiønaas, Eli Olsd. 6. 1769 08.01 Abelone - Ole (Engebrets.) M'lum Kiønnaas, Eli Olsd. 7. 1772 03.05 Mari - Ole (Engebrets.) M'lum p. Kiønnaas, Eli Olsd.Peder og Magnhild får følgende barn: 1. 1768 06.03 Kari - Peder (Engebrets.) Kourstad, Magnil Mortensd. 2. 1770 28.01 Engebret - Peder (Engebrets.) Kourstad, Magnil Mortensd. 3. 1773 18.04 Morten - Peder (Engebrets.) Kourstad, Magnil Mortensd. 4. 1776 21.01 Christen - Peder (Engebrets.) Kourstad, Magnil Mortensd. 5. 1780 20.02 Abelone - Peder (Engebrets.) Kourstad, Magnil Mortensd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tusen takk til deg Hilde, for masse opplysninger, men disse hadde jeg funnet frem til selv.Det jeg er ute etter, er dokumentasjon på om Ole Olsen Mæhlum (f. 1756) og Kari Pedersdtr. Kaurstad (f. 1768) som sannsynligvis ble gift med hverandre i 1782, flyttet ut av Ringebu og til gården Mæhlum (pussig nok) i Nord-Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg er i neste omgang også interessert i opphavet til Magnhild Mortensdatter.Vielsen mellom henne og Peder Engebrethsen Kaurstad fant ikke sted i Ringebu etter det jeg kan se. Da er det å anta at Magnhild var utenbygdsfra, og at vielsen fant sted i det kirkesognet hun hørte til. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tor Onshus

Aud Dette tror jeg må være feil Ole og Karen. I følge Hovdhagen er de født hhv. 1753 og 1765, mens de fra Ringebu er født hhv.1756 og 1768. Dessuten blir Kari gm. brukeren på søre Bø i Venabygd i 1799. Han dør i 1800 og hun gifter seg igjen med Lars Eriksen på Svendstad/søre Bø/nørdre Bø, alt i venabygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for innspill, Tor. Jeg er ikke overbevist om at det ekteparet jeg har funnet, er identiske med de som kjøpte Mæhlum i Nord-Fron, så jeg er absolutt åpen for tips om andre Ole og Kari.Vet du forresten hvem som giftet seg her: Lenke(ektepar nr. 2306.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.