Gå til innhold
Arkivverket

[#23948] John Johnsen Moen, Verdal, d. 1785, kom han fra Karmhus?


Gjest Aslaug Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslaug Andersen

John Johnsen Moen (Overmoen), d. 1785, 65 år gl., ble kalt Karmhus da han, i følge Verdal bygdebok, bygslet Moen i 1747. Finnes det noen opplysninger om at han var født på Karmhus, eller kom han andre steder fra? Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Magne Årstadvold

Kanskje det er denne personen du søker etter: Jon Jonsen Øgstad, f. 1721, foreldre Jon Andersen Øgstad (1664-1720) og Karen Nielsdatter (1678-1737). Denne Jon Jonsen var gift 2 ganger. Første gang i 1747 med enke Marit Eriksdatter Moen (Overmoen) (1691-1761), og andre gang i 1762 med Guri Bertelsdatter Haga (1737-1805). I det andre ekteskapet var det 7 barn: Marit Jonsd. Øgstad (1762-1804), Bertel Jonsen Haugen (1764-1794), Jon Jonsen (1767-1824?), Karen Jonsd. Årstadvald (1770-1833), Kirsten Jonsd. Mellom-Lyng (1773-1793), Berit Jonsd. Stiklestad (1775-1799), Tore Jonsen (1779-1758) Jon Jonsen døde på Moen (Overmoen) i 1785. Oppysningene har jeg hentet fra opptegnelsene til slektsforsker Grete Forbregd.Med hilsen Magne Å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Magne! Ja, dette ser ut til å være riktig. Det vil si at Jon Jonsen var f.på Øgstad og kom til Overmoen ved giftermålet med enke Marit Eriksdtr. I følge Verdal bygdebok er han kalt Karmhus da han kom til Moen, så han må vel ha vært innom der en tid? Det betyr ikke så mye hva han gjorde der(!) - for det er hans 2. ekteskap med Guru Bertelsdtr. som er viktig for meg. Jon Jonsen og Guru (el. Guri) Bertelsdtr. var mine 3 x tippoldeforeldre. Jeg visste ikke at de hadde flere barn enn datteren Karen, men jeg ser av dine opplysninger at de hadde mange. Du skriver at Jons far var Jon Andersen Øgstad (1664-1720). Så da er det nok han bygdeboka nevner under gården Øgstad,- ' etter Tørris Tørrissen kom Jon Andersen'. Flere opplysninger står det ikke om han! Hjertelig takk for hjelpa! Nå fikk jeg endelig rede på dette og kom i tillegg en generasjon videre! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Årstadvold

Hei igjen Aslaug! Det var fint å se at det var rett person. Da må jeg samtidig få spørre om du er etterkommer av Efast Olsen Årstadvald, som ble gift med Karen Jonsdatter i 1802? Jeg har nemlig samlet endel stoff om dem og etterkommerne deres i forbindelse med at jeg ( i tilleg til mange andre) arbeider med stoff til en ny serie av Verdalsboka som omhandler folk som bodde på alle heimene (gårder og plasser) i bygda fra 1800-1940. Kanskje du har opplysninger som jeg ikke er kjent med og som er viktig å få med? Kunne du sende meg et oppsett (ev. en GEDCOM-fil) over dine aner, ville jeg være takknemlig. Hilsen Magne. Min e-postadr. er: m-aarsta@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Magne! Jeg er nok ikke etterkommer av Efast Olsen Årstadvald, men av Karen Jonsdatter. Karen hadde en sønn utenfor ekteskap i 1796, Jon Erichsen, f. 03.09.1796. Hans far var Erich Taraldsen Ingdalen.(Erich var sønn av Tarald Andersen Overmoen) Jeg har ikke visst noe om hvor det ble av Karen Jonsdtr. etter at hennes sønn ble født, men ser av dette at hun ble gift senere. Jeg sender deg en GEDCOM-fil senere i dag. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annika Persson

Hej Magne! Jag har Edfast Olofsson född 1776, gift med Karie Joensdatter i min släkt. Deras son Ole Efastsen Holmli, född i Indalsvald, Vuku 1806, är sedan min ana. Jag vet inte om det är dessa personer du menar? Mvh Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Årstadvold

Hei Annika. Jo da, det er de samme personene. Jeg har de registrert i mitt slektsprogram. Ole Efastsen, som var skolelærer, hadde 7 barn i sitt første ekteskap. Hvilket av disse nedstammer du fra? Du kan jo sende meg en e-post, adressen står ovenfor. Hilsen Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Magne!Jag har forskat en del på Efast-folket i Vuku. De har svenska anor. Jag sänder vad jag har om Efast Olofsson Årstadvald och hans anor och eftersläkt med e-post så får du välja ut själv vad du vill ta med i Verdalsboka!Hälsningar/Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.