Gå til innhold
Arkivverket

[#23949] FT1900 Kristiania Steenstrups Gade 52 Gulbrand Andres., f.1866 Eidsvold og fam.


Gjest Lillian Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Kristiansen

Gulbrand Andresen, gift, f.1866 Eidsvold, ølkjører - han har jeg funnet i Eidsvold. Kristine gift Andresen, f.1865 Sverige Barn: Anna f.1890, Sigrid f.1895, Gulbrand f.1897, Karl f.110299, udøpt(sannsynlig gutt) f.141000, alle født Kristiania. Tipset jeg hadde om bosted/fødsel Sagene i Kr.ania førte ikke frem. Er det noen som kan hjelpe? Interessert i vielse på foreldre og dåp på barna, men alle tips mottas med takk. Om ikke må jeg vel fjernlåne alle kirkebøker for Kristiania på dåpstidspunkt for barna....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! En måte å lokalisere dåpen for barna på, er å se hvor familien bodde på de ulike tidspunktene. Det finnes adressebøker for Kristiania, og ved å søke etter Gulbrand Andresen der, kan det tenkes at du kan komme på sporet. Det var mange som flyttet relativt ofte på seg. Siden du er bosatt i Moelv, er adressebøker for Kristiania vel ikke så lett tilgjengelig, men kanskje Byarkivet i Oslo kan hjelpe deg, her er en link til kilder til personopplysninger ([url="http://www.bar.oslo.kommune.no/OBA/personopplysn.asp>Lenke). Byarkivet har også kommunale folketellinger som er en liten gullgruve for folk som søker etter slektninger i Kristiania/Oslo etter år 1900. Men da må du også vite hvor personene bodde, for tellingene er ordnet på gatenavn (Lenke). På hjemmesidene til DIS-Oslo/Akershus finnes det link 'Samlagsaftemningen i Kristiania 1899, som gir oversikt over hvilke gater i byen som tilhørte hvilke menigheter i 1899. (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei, takk til dere begge. Gudbrand Andreasen(som er blitt til Andresen) har jeg funnet på Eidsvold f.4/1 1866 (faktisk med på FT1865 gr.født så tidlig i 1866, likeså konf.17/10 1880. Har også funnet hans søsken, Johan Peton, Gyda, Lars osv. + foreldrene Andreas Johannessen og Karen Pedersdatter på Tønsager Mørbråten (div.skrivemåter etter som årene har gått.) Det er Sigrid f.3/8 1895 i Kristiania jeg er mest interessert i,hun emigrerte også til Amerika 23/8 1913 med Kristianiafjord, best.sted:Slektninger i Duluth, hjemsted her:Eidsvold. Hennes far bor dette året i Stockfeldtsgate 2 i Kristiania. Hun kom imidlertid tilbake fra Amerika, giftet seg her fikk 2 barn, en gutt død 1940 og ei jente f.1938 som fortsatt lever, det er henne jeg leter for. Skal forsøke de tips jeg har fått, men er fortsatt motakelig for mere hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Nye data:Gulbrand Andresen, f. 19.03.1897, d. i Oslo 29.04.1966. Sist kjente adresse Monrads gate 1 c.Karl Anton Andresen, f. 11.02.1899, d. i Oslo 06.06.1962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Trond. Tusen takk, dette stemmer ypperlig, har du mere kan du jo sende det direkte til meg på lillikri@online.no. Det er jo mulig du trenger hjelp fra Ringsaker en gang.Takker også Grethe for de tips jeg fikk med hensyn til Det Laila har lagt ut fra 1899 på Dis Oslo/Akershus. Har nå funnet ut av det og bestilt nye kirkebøker i det aktuelle tidsrom.Er allikevel mottagelig for mere om det skulle dukke opp.Vet at Gulbrands bror (Johan) Peton f.1864 bor i Oslo 1900 Normannsgaden 7, det er Kampen kreds.Lars f.8/4 1876 bor hjemme i Eidsvold, Broren Martin f.1868 bor Havegaden 39 også Kampen kreds i 1900.Takk så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 3 år senere...
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Trond.Takk skal du ha, men dette har jeg funnet for lenge siden. Alt materiale er avlevert til dem jeg hjalp. De ble veldig fornøyd. Takk igjen.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.