Gå til innhold
Arkivverket

[#23962] Slekt i Blomskog, Värmland, Sverige ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Det har blitt utgitt en bok 'blomskogboken' nå i år. Boken er 2-delt. Den ene og største delen følger de som opp gjennom årene har bodd i blomskog. Den andre delen inneholder konfirmanter. Hvis noen er interessert, så gjør jeg gjerne oppslag. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg har holdt på med Blomskogslekter i mange år, men det har vært helt ukjent for meg at en slik utgivelse var på gang. Er boken relativt fyldig når det gjelder 1500- og 1600-tallet? I så fall skal jeg skaffe meg den.Det kunne være interessant med en stikkprøve. Står det f eks noe om nemndemannen Bryngel Hermansson og hans hustru Anna Söffringsdotter, som levde i Sunstabyn i annen halvdel av 1600-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg fikk ingen tilslag da jeg søkte på Blomskogboken på Internett. Den er så vidt jeg kan se heller ikke omtalt i de siste numrene av VärmlandsAnor, tidsskrift for Värmlands Släktsforskarförening. Hvem står som forfatter av boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei dere 2 som er interessert.Først til Kai. Takk for sist forresten, vi har jo truffet hverandre noen ganger på biblioteket. Boken er bygd opp slik at navnene står alfabetisk etter fornavn på de enkelte stedene i Blomskog. Så har du noen navn jeg kan se etter ville det vært mye lettere. Dette er på en måte et leksikon.Til Sten. Jeg tror at boken er relativt nylig utgitt, og den er utgitt dette året uten at jeg vet akkurat når. Tittelen på boken er altså Blomskogsboken. Undertekst er: Familjer i Blomskog från 1600 tallet till 1920. Konfirmander i Blomskogs kyrka 1899-2003.Så 1500 tallet er altså ikke med. Du spør etter Bryngel Hermansson og Anna Söffringsdotter. Ja, de står i boken, og det står mye om dem. I og med at du kaller dette en stikkprøve, så har du kanskje en del selv ? Anna Söffingsdotters foreldre Söffring Andersson og Marit Börjesdotter står også der. Samt Anna Söffringsdotters farfar som man i boken bare kaller Anders i Sundstadbyn. Han stpr det bare et par linjer om. Han er tydeligvis den først i din slekt på den grenen i allefall som er tatt med i boken. Gi meg et hint om hva du allerede har, så skal jeg skrive resten. Men jeg bør jo ikke det om du allerede har det. For at du skal slippe å skrive så mye, kan du gjerne maile meg på : alenehagen@hotmail.com. Kanskje du har info du kan kopiere og sende meg som filvedlegg.Ellers: Boken kom på ca kr 515,- med frakt om du har lyst til å bestille den.Den er på 474 sider. Jeg har adressen du kan bestille fra, men jeg gjør også gjerne fler oppslag. Utover konfirmantbildene er det lite bilder i boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Dette virker svært interessant, Anne Lene. Svenske bygdebøker er oftest av langt dårligere kvalitet enn norske, men stikkprøven tyder på at det her er gått relativt grundig til verks.Jeg sier takk til ditt tilbud om å gi opplysninger fra boka, men da er jeg redd for at du ville få heltidsjobb i flere dager. Jeg må nok skaffe meg boka selv, og er takknemlig hvis du oppgir adressen jeg kan bestille fra. Det er merkelig at forfatteren nærmest prøver å hemmeligholde utgivelsen av boka!Men det er en person jeg er litt spent på, og det vil være fint om du ville slå ham opp for meg. Det gjelder Torbjörn eller Torbrand i Näresbyn, trolig med farsnavnet Halvarsson, født ca 1625, død 1694. Står det noe om hans herkomst, og om hvem han var gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Nå har jeg funnet boken på nettet, og hvor jeg kan bestille den, så du behøver ikke gi meg adressen likevel. Jeg søkte første gang etter Blomskogboken istedenfor Blonskogsboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagne

Hei igjen StenSide 192 i boken. Torbrand(Torbjörn) Halvardsson d 1694 begr./9 gm. Lisbet Hermundsdotter. Barn:1) Gunilla f o. 1643 d 1723 28-9, g i Bustelund møjl m Jon el Jörn.2)Måns (enl mtl 1690)3)Halvard f o 1654, g i Näresbyn4) Gunvor (enl HT 1679)Makarna gav in uppbud på 4/15 mt Sundsbyn 2.ggn til HT 1680, ST 1681 och VT 1682, medan de ännu bodde i Ekenäs, gav makarna in uppbud på 1/3 mt Näresbyn, som de hade köpt. De fick fasta av GT 1683. Videre fick makarna av HT 1684 fasta på 1/6 mt Näresbyn som de hade¨återlöst från Erik i Vammerviken.******************************************I boken står ingen av Torbrand eller lisbets foreldre. 1 av deres barn har jeg så langt funnet i boken nemlig Halvard Torbrandsson på björse. f o 1654 d 1734 begr 1-12 g 1 gang med:ELIN BÖRJESDOTTER f i 1655 d 1695 21-7, barn i 1. giftet: Halvard g i källtegen. - Anders g i västra trättlanda - Peder f 1690 3-3 i östra trättlanda g i näresbyn - Börje f 1692 26-5 g i öbyn - Sannolikt även tosten soldat Kjellman, g i Sundsbyn.g.2 1696 28-12 m MALIN BÖRJESDOTTER f o 1673 d 1697 24-10 Barn i 2. giftet: Elin f 1697 28-9 g i Ekenäs 1. m Jonas Segolsson och 2. m Jon Olofsson.g 3. o 1699 m KARIN ANDERSDOTTER f o 1679 d 1729 9-6. Barn i 3. giftet: Anders f 1700 17-3 g i östra trättlanda - Olof f 1705./1 d 1707 23-3 - barn f 1706 11-12 d 1715 12-4 - Olof f 1708 4-6 g i Näresbyn - Anna f 1711 3-5 d 1718 10-5 - Erik f 1713 9-12 - Daniel f 1716 29-1 g i Näresbyn - Johan f 1718 11-12 og Torsten f 1720 21-6 g i Lilla Boda.Halvard fick 'skåttbrev' som häradssmed i Nordmarks hd av tingsrätten i Karlstad 1678 23-11 sedan han antagits av Nm HR (HT 1678) Han bodde då i Ekenäs.*************************************** Avskriften er som det stod i boken. Som du ser er det brukt mange forkortelser, og om du lurer på noen så si ifra. Det står en oversikt over forkortelsene i boken.Han som du bestiller boken fra, kan selv veldig mye om blomskog. Dette er vel ikke en bygdebok slik vi er vant til. Mer en slektsbok eller hva jeg skal kalle det. Kankje et leksikon. Alt står i alfabetisk sortert etter fornavn under hvert sted i blomskog. Det er mest faktaopplysninger, navn, datorer osv. En fin bok som gir en god oversikt tross alt. Lykke til, håper du blir fornøyd med boken. Si fra om det er mer jeg skal slå opp. Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagne

Et annet forslag Sten. Send meg din adresse på min e-mail som jeg oppgav i innlegg 5. Jeg kan ta kopi av de personene det gjelder, og så sende dem til deg. På den måten får du et bedre inntrykk av hvordan boken er, før du evt kjøper den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Veldig hyggelig av deg å ville sende meg kopier, Anne Lene. Men det du har referert har gjort meg overbevist om at jeg bare må ha denne boka, så jeg bestiller den allerede i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagne

Sikkert ikke dumt stig, å bestille den. Jeg har hatt glede av min den korte tiden jeg har hatt den. Derfor jeg også laget denne debatten, slik at fler kan bli kjent med boken. Så er det fler der ute som er interessert, så gjør jeg gjerne oppslag. Hyggelig å kunne gjøre noe tilbake for all hjelp jeg selv har fått. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagne

Nå går det litt rundt for meg her. Stig er jo han du bestiller boken fra og ikke deg sten. Men det forstod du kanskje. beklager feilskrivingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Dette er meget interessant. Jeg har en tipp.tipp-tipp oldefar som ble født i Blomskog. Jeg har hatt fischene av kirkebøkene til gjennomsyn her i Drammen , men klarte ikke å tyde hva som stod..Min ane het: Jon Pederson og var født i Blomskog 1748. Han flyttet fra Blomskog og giftet seg med Annika Eriksdatter og bodde etterhvert i Sillerud. Han døde der allerede 25.8.1797.Faren het da selvsagt Peder ett eller annet. Er det noe håp , med hva som står i boken.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagne

Hei Tormod. Ved første gjennomsyn etter han, så finner jeg han ikke i boken. Det kan kreve litt til, for når du ikke kjenner til hvor i Blomskog, så må jeg se gjennom alle kapitlene. Ikke vanskelig, det tar bare litt lenger tid. Får først satt meg med det i ettermiddag. Om jeg ikke finner han, så går jeg på farsnavnene Peder og Erik og ser hva jeg da finner. Står det der, skal jeg nok finne dem. Om du i mellomtiden har kommet på hvor i Blomskog så hadde det vært fint. Jeg kommer tilbake med svar på om jeg finner eller ikke finner noe. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

HeiJeg lurer på om det i denne Blomskogboken også er tatt med gårdene som lå i annekset Trankil? Jeg har allerede hatt god hjelp av Sten når det kommer til slekter der på 1500- og 1600-tallet, og mye av dette kommer på trykk i en forestående artikkel.Men det hadde vært greit å få med en kildehenvisning om hvor folk kunne lete videre etter slektene sine etter 1600-tallet.Finner du for eksempel gårdene Viker, Källsbyn og Trane i boka?Mvh Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagne

Hei Torkel. Boken er nok ikke bygd opp etter gårder, men etter navn. Dette står igjen under de steder /sogn eller hva man skal kalle det i Blomskog. De stedene som da er med er: blomma, breviken, busterlund, ed, ekenäs, fölsbyn, gilldalen, ingebyn, källtegen, lilla boda, låbbyn, mon, näresbyn, näs, pastoratet, sundsbyn, sundstadbyn, söpplanda, torkilsbyn, västra og östra tr¨ttlanda, töresbyn, vik, ängebäck og öbyn.Kjenner du igjen disse stedene så er mulighetene gode, da trengs det i tillegg et navn. Det er altså ikke gårder, men stedsnavn i bygda. Kom gjerne med navn jeg kan se etter om du skulle ha det, da kan slekten følges. Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei igjenTakk for raskt svar som var oppklarende nok. De stedene som du nevner ER gårder, men i Sverige brukes ofte andre uttrykk som torp, byn ol.Ser også at ingen gårder i annekset Trankil er med blant de gårdsnavnene du nevner. Men Öbyn er en gård jeg nevner så vidt i min artikkel. Den første jeg kjenner til der er Torbjörn som hadde en sønn Olof som kom til Viker i Trankil og ei datter (navn ukjent) som ble g m Lars Barkerud i Torrskog. Er det tatt med andre opplysninger utover dette?Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagne

Hei. Jeg finner faktisk hverken Torbjørn eller Olof i boken. Men, nå har jeg bare sett under öbyn. ER det i så fall andre steder jeg kan se ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei hei Anne LeneNei, takk skal du ha. Kjenner ikke til andre steder de var bosatt. Disse personene nevnes bare i tingbøkene (dombøkene) i første halvdelen av 1600-tallet, og boka er kanskje ikke komplett med hensyn til det materiale. Hovedkilden er vel hovedskalig kirkebøker...?Takk for hjelpa :-)Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagne

Takk for hjelpen forresten for en enkel og grei innføring. Har selv lurt på om disse stedene i boken er gårder eller hva. Har ikke helt hatt det klart for meg. Har selv mye slekt i blomskog, men er allikevel ikke lokalkjent der. Derfor er det moro med boken. Du ga meg en liten oppklarende forklaring, takk. Du har sikkert rett i at de du søkte er for tidlig da boken starter på 1600 tallet. Forøvrig en flott bok. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Til orientering kan opplyses at det finnes en slektsbeskrivning i 2 bøker om slekten Mossberg fra Blomskog. Den er utgitt av Mossbergska släktförening och Pelle Norelius. Jeg har bøkene og kan i tilfelle hjelpe hvis det er noen som har spørsmål om denne slekten.Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Til Tormod (innlegg 6). Jeg ser og ser i boken og har sjekket Per-petter-peder, uten å finne noen som har din Jon som sønn. Jeg finner allikevel 3 Peder med barn født i samme tidsrom:1Peder Halvardsson i Näresbyn f 1690 gm Marit Tolsdotter. De har 7 barn fra 1719-1744.2. Peder Persson f ca 1699 gm Anna Eriksdotter f ca 1708. De har6 barn fra 1734 og til 1751. Her er det et hopp i barneflokken fra 1746-1749.3. Per/Peder Larsson f 1715 gm Karin Eriksdotter f 1729. De har 5 barn fra 1756-1768.I og med at din Jon flyttet ut fra Blomskog, kan han jo ha blitt oversett i arbeidet med boken. Så om noen av disse 3 eller andre hadde barn som ikke er tatt med er jo ikke godt å vite. Det hadde kanskje vært en ide med å forsøke seg på røtter/anbytarforum. Der kan det være god hjelp å få. Om du finner ut noe mer så kan jeg forsøke boken igjen.Hilsen Anne Lene Hagen alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg har nok forsøkt med hjelp fra Anbyterforumet. Når det gjaldt Blomskog så var det så pass langt tilbake som i desember 2000. Jeg har mailet og snakket litt med Kenneth Larsson i Mangskog. Han er meget sterk på lese kirkebøker etc, men selv han hadde store problemer rundt 1748, - dessverre. men jeg var muligens ikke flink nok til å lese Husførhørene , da ville jeg kanskje sett når min ane reiste til Sillerud , og fått vite hvor han bodde på det tidspunktet.Takk skal du ha!!!mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Prøv en mail til Stig Olsson på: ulca@arjang.mail.telia.com. Kanskje han kan hjelpe deg. Han har også hatt en del med boken å gjøre tror jeg. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.