Gå til innhold
Arkivverket

[#23963] Oline Olsdatter gift 1822 i Sande Møre og Romsdal med Karl Madsen Myklebust


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Hei!Oline Olsdatter ble 16.6.1822 gift i Sande med Karl Madsen Myklebust. Olines far er oppgitt til Ole Larsen.Jeg har følgende antakelser om Olines opphav:1. Jeg tror at Oline er den som døpes i Sande i 1796 av foreldre Ole Larsen og Siri Askildsdatter.2. Jeg tror at Siri Askildsdatter er den som jeg finner 2. gang gift på gården Houge i Herøy i 1801 sammen med bl.a. datteren Oline Olsdatter 5 år Lenke3. Denne Siri er trolig den som døpes 26.12.1769 i Herøy med oppgitt far Askild Houe (FS).Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte mine antakelser?Hvem er i så fall denne Askild Hou(g)e og hvem var han gift med?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Sandesoga I, s.269-70, Hauge Ytre: Ole Larsson Gjerde 1739-1799, g2 Siri Askjelsd. Hauge 1769-1838, dotter Oline f.1796, g. 1826 Jon Paulson Korsfur, busett Aurvåglid, Herøy.Sandesoga I s.443, Myklebust, bnr.7 Kvalbø/Bø: Karl Madsson Bø 1798-1885, g.1822 Oline Olsd. frå Nordfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Et par alternativer funne på FS:OLINE OLSEN, christening: 10 OCT 1789 Gloppen, Sogn Og Fjordane, NorwayParents: Father: OLE LARSSEN / Mother: MALLENE ARNISDR FT1801: Andenes, Gloppen: [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&ptype=list&db=dbft1801&sql=low%5Fgard%3D%27andenes%27&orderby=+low%5Fprestegj%2C+low%5Fgard%2C+id>Lenke OLINE OLSEN, christening: 16 DEC 1802 Forde, Sogn Og Fjordane, NorwayParents: Father: OLE LARSEN / Mother: ORLOUG OLSDR Elles kan du evt søke litt på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Til (3) og (2): Eg ville ha sett etter i kyrkjeboka for Sande om det stend noko meir om Oline. Det er ikkje alltid det er teke med like detaljert i desse bygdebøkene. Det kan også tenkjast at fødestaden stend i kyrkjeb. v. død.(Sande sokn i Herøy prg. har eigne kyrkjebøker frå 1817. Eg har diverre ikkje mikrofilm av desse.) Ifl. Sandesoga var Oline f. 1761(!), fekk barn 1822-1836, og d. 1879. Men ifl. Ft1865 var ho 70 år, altså f. ca.1796, og f. i N.Bergenhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.