Gå til innhold
Arkivverket

[#23965] Lensmann Peder Hagen i Rennebu, født i Horg/Horrig ca.1822


Gjest Gjertrud Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gjertrud Berg

I 1858 kommer Peder Hagen f. ca. 1822 med sin familie til Rennebu og overtar som lensmann etter Ola Sliper (info; Inger Bjørnaas). Jeg finner på folketellinga 1801 familien til Ingebrigt Pedersen f.1745 på gården Hage i Horrig sokn. Regner med at en Peder Ingebrigtsen f.1772 er hans sønn, men synes kanskje Peder virker litt gammel til å være far til Peder Hagen? Er det noen som vet om jeg har truffet på riktig slekt her?Mer info; Peder Hagen f.1822 d. 1865 i Rennebu, gift med Marit Ingebrigtsdatter Hagen f. ca 1823 i Horg d. 1903 i Rennebu.De bodde på utstuggu Herrem i Rennebu. I folketellinga 1865 finner vi Marit alene på Herrem, med sin eldste sønn Peder Pedersen Hagen som hjelp på gården. En Esten Ingebrigtsen Rønning født i Horg er da konstituerende Lensmann, lurer på om han kan være bror av avdøde Peder Hagen lensmann??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! På FamilySearch har jeg funnet følgende (FS skal brukes med forsiktighet, men kanskje det kan være et utgangspunkt): Marit Ingebrigtsdatter, f. 16.02.1823, Horg, S.T., datter av Ingebrigt Olsen og Ingrid Estensdatter. Videre: Esten Ingebrigsten, f. 12.10.1834, sønn av Ingebrigt Olsen og Ingrid Estensdatter. Marit og Esten symes derfor å være søsken, og to av barna til Marit og lensmann Peder Hagen heter Ingrid Pedersdatter og Ingebrigt Pedersen. Videre har jeg funnet to Peder Pedersen, f. 1822 i Horg. Jeg heller mest til Peder Pedersen, f. 08.09.1822, sønn av Peder Andersen og Kari Estensdatter. Den nest yngste datteren til Marit og Peder Hagen heter Karen, og det kan være en mulig oppkalling etter farmor Kari. Dette er noen foreløpige søk. Mvh Grethe Flood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! Vil bare si at det med Peder Pedersen ikke er 100% sikkert. Det dreier seg om rene funn i FS. Hvis du har muligheten til å få sjekket opp giftermålet mellom Peder og Marit (den eldste sønnen som er nevnt i 1865 er født i Horg i 1848), burde det der framgå hvem som er far til Peder Hagen. Dessverre har ikke jeg mulighet til å gjøre dette. Mvh Grethe Flood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjertrud Berg

Takk Grethe! Jeg har aldri vært fått til å bruke FS før idag, men ble inspirert og har funnet ut mye rart. Gjennom Dagfinn Refseth via Trønderslekt-sidene fikk jeg bekreftet det du hadde om Marit Ingebrigtsdatter og Peder Hagen. Hans foreldre var Peder Audensen(ikke Andersen, feil i FS), og Kari Estensdatter, begge fra Havien, idag Hovin gård på Støren. Hilsen Gjertrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! Hyggelig å høre at det var klaff. Som sagt er FamilySearch ikke helt til å stole på, men det er greit som et utgangspunkt. Ha en fortsatt hyggelig kveld i Orkdal! Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Gjertrud.Min farmor Gunnhild Audensdatter kom fra Bortstu Hovin i Horg, og hennes farfar var Esten Audensen, Peder Audensens halvbror, som var 10 år i 1801. Det var sistnevnte som overtok gården etter faren. Peder var sønn i Auden Pedersens første ekteskap med Anne Pedersdatter fra Foss (i Horg).Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjertrud Berg

Takk for den Astrid! Auden er i sitt tredje ekteskap og hans kone i sitt første i FT 1801, men alle barna står oppført som 'deres børn'. Her er det lett å trå feil! Det var bra at rett kvinne kom på rett plass, det er ikke lett å følge våre formødre bakover i tiden.. Det slår meg at dette kan være en feil som er vanlig i folketellingene, men ser med gru på å dobbeltsjekke alt mot kirkebøkene! Så igjen , takk for rettelsen!! Hilsen Gjertrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du vil nok finne det meste om slekten bakover ved hjelp av Dagfinn Refseths slektssider http://www.ntnu.no/~dagfinnr/slekt/surnames.htmlAuden Pedersens mor Berit Estensdatter som levde enda i 1801, kom fra Refset i Støren Sogn, og faren (Peder Audensen)kom fra Enli i Budal.Lykke til videre! Jeg regner med at du gjerne vil finne veien videre selv. Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.