Gå til innhold
Arkivverket

[#23966] Fra Sogn til Amerika


Gjest Aini Småge
 Del

Recommended Posts

Gjest Aini Småge

Jeg har lenge prøvd å finne ut noe om brødrene som emigrerte. Disse guttene dro alle fra gården Haugland i Ytre Holmedal,Fjaler.Den første som dro var Ivar Kolbeinson. Han reiste fra Bergen 24/3-1891 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG&variabel=0&postnr=28138&fulle=true&spraak=n>Lenke-Etter dette finner jeg ikke Ivar noen steder. Neste som dro var Martin Kolbeinson. Han tok navnet Davidson når han kom til statene og bosatte seg i Minnesota.Om han bodde der hele tiden og døde der er jeg usikker på. han var hjemme en tur i 1911 og hentet seg en kone.De skilte seg etter noen år og 4 barn, men ingen vet når han døde og hvor.-De 2 siste Kornelius Kolbeinson Hovland og Kristian Kolbeinson Hovland reiste sammen også fra Bergen 8/5-1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollak (Tom Davidson) ankommer Amerika for 2. gang med 'Servia' 4. April 1893 fra Liverpool & Queenstown Lenke Han er å finne i linje 572 - han sies å være Sawmillworker - 28år - amerikansk borger - skal til Marinette Wisconsin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Hei igjen Jon. Jeg har ikke funnet noen eksakt fødselsdato på alle,men vet at Cornelius ble døpt 10/1 1869. Cristian f.7/3-1884,- Martin f.19/7-1876 og Ivar kun årstall 1872. Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. mai 1900 ankommer Christian Horland 17år, han skal til Waubay South Dakota til sin onkel. Med samme skip ankommer Cornelius Horland 30år (med et 'deformert' øye). Han skal til Waubay South Dakota, til sin onkel. Ombord i samme følge er også Christian Horland 16år. Han skal til Marinette Wisconsin til sin bror/far/venner (vanskelig å lese). Tipper det skal være 'friends'.(Waubay er forøvrig i Day County i Sør-Dakota)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Dette høres interesant ut. Tollak (Tom) er et vanlig navn i den familien. I følge bygdeboka er det en Tollak f.1846. dette er onkel til disse 4 guttene. Den andre Tollak er f. 1863 (bror til guttene), men om han står det at han overtok bruket i 1896.Ellers stemmer det bra. som du ser på linken over reiser Christian og Cornelius sammen over den 8/5-1900. Jeg vet med sikkerhet at Christian ble hetene Chris Davidson. Jeg tror også at Martin døde i Alexandria, Minnesota? Kan du sjekke hvor de er i 1930 tellingen. Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Berre ein liten 'korreks' - Fjaler ligg i Sunnfjord, ikkje i Sogn. Fylket heiter Sogn og Fjordane, og vi som bur i Fjordane (Sunn- og Nordfjord) er veldig hårsåre på det der med å bli kalla sogningar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Sorry Aase. Det vist jeg jo sefølgelig. Må ha vært for trøtt da jeg skrev det. Selvom det slett ikke er en unnskyldning står disse bygdebøkene under S&F på biblioteket også. Aini :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AiniV Æ R s å s n i l l - V Æ R s å s n i l l - V Æ R s å s n i l l - V Æ R s å s n i l l - V Æ R s å s n i l l - V Æ R s å s n i l l - å gi fullstendig informasjon. Jeg har faktisk brukt flere timer på å lete etter Christian, og så kommer du og forteller at du hele tiden har visst hva han het. Det er rett og slett ganske irriterende. Jeg hjelper deg gjerne, men da må jeg få all informasjonen som finnes. Du nevner for eksempel en onkel. Men du sier ikke hva onkelen het. Ikke alder osv... skjønner du ??Hjelper gjerne, Aini - men vær så grei å gi de opplysningene du har.Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Beklager Jon. Det var kansje litt dumt skrevet av meg. Allerede i mitt første innlegg skrev jeg at jeg hadde oversikten på Kristian. Dette med onkelen fant jeg ut av etter innlegg ditt nr. 6 .Da gikk jeg i bygdeboken og fant en Tollak der som passet til de opplysningene du gav, som igjen viste seg å være en onkel av guttene.Om det er samme mannen vet jeg ikke.Det sto ingen ting om at han emigrerte. Kun en tanke jeg fikk.Jeg har ingen datoer utover det jeg skrev på begynnelsen. Beklager SÅÅÅ mye Jon skal prøve og ordlegge meg bedre.Jeg skrev også at Cornelius brukte Hovland navnet, men det ser ut til at jeg hadde funnet feil mann, så det er slett ikke sikkert. Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin Davidson er jo hjemme her: Lenke Han reiser sammen med sin framtidige kone (Signe fra Lier). I census 1930 er Martin Davidson å finne i Minnesota, St. Louis county, Virginia city, som leieboere i 714 3rd Street. Martin er arbeider med 'State power'. Han innvandret 1905, hun 1911. De ble gift når han var 34 år, hun var 21 år. I 1930 sies han å være 52 år, hun 40 år. De har fire ugifte døtre hos seg. Alle født i Minnesota: Irene M. 17år, Lillian M. 16år, Dorothy K. 13år, Mildred S. 10år.Hans kone Signe er født 19. jan 1890, hun dør i St. Louis county 16. august 1967. Hennes siste bosted: 55792 Virginia, Saint Louis, Minnesota. Finner ikke Martins død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Først; faren het Kolbein Tollaksen Fra Y. Hovland f.1837 og moren het Orlaug Korneliusdtr. Haugland f.1837.Onkel: Tollak Davidson f.1846 er halvbror til Kolbein Tollaksen. Det står også her at Kolbein Tollaksen og Orlaug Korneliusdtr. Haugland førstefødte het Tollak Kolbeinson f. 1863. Jeg har ingen dato på disse fødselsårene. Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Tusen takk til både Jon og Rune. Har jobbet litt med denne saken nå. Er ikke kommet så mye lenger på Ivar Colbeinson Hovland eller Cornelius Colbeinson Hovland,derimot har jeg fått nye tråder på de andre to.Dette til orientering til deg Jon. Det viser seg at Martin og Cristian giftet seg med 2 søstre. Disse 2 søstrene,- Signe f.19/1-1890 og Olga f.5/7-1883 er barnebarna til Johan (Johannes) Johanson Landfaldeie og døtrene til Hans Kristian Johannesen.Litt rart å tenke på at 2 brødre fra Fjaler skulle treffe 2 søstre fra Åssiden Drammen. Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.