Gå til innhold
Arkivverket

[#23970] Verdal, Inderøy, Gudbrandsdalen.


Gjest Inger M. Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger M. Hanssen

Enkemann Hans Pedersen gifta seg i 1808 med Karen Gundersdatter i Verdal. Hans skulle etter sigende være fra Gudbrandsdalen, vi har desverre ikke fødselsår for Hans og Karen så det blir vel vanskelig å finne noe sikkert om hvor de er født.Hans og Karens barn:1. Johan Petter ,f. 1808 i Verdal 2. Gunder, f. 1811 på Bergplass i Inderøy, faren husm. 3. Martha, f. 1814 i Inderøy 4. Michael, f. 1816 i Inderøy 5. Andreas, f. 1818 i Verdal, Andreas veit vi mye om etterkommere etter. Det står 'Artellierie' bak farsnavnet ved dåpen her.Er interessert i opplysninger om etterkommere til disse barna. Og hvor det ble av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Takk skal du ha.Slekta etter Andreas Hanssen er: Hansssen - Elstad - Halvorsen - Eriksen. Apoteker Birger Elstad var ogå en etterkommer. Kanskje dette kan hjelpe til å plassere familien som budde på Værdalsøra. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved gjennomgåelse av fødselsregisteret (Merknader) fant jeg ikke kona til Andreas så hun må vel være født et annet sted. Når dato for giftemål står så betyr det at de ble gift i Verdal så da leter jeg etter andre dåpsbarn med samme dato.Johan Petter mener jeg ble gift med Maria Johannesdatter f. 16/1 og dpt. 21/2 1813, foreldre Johannes Eriksen og Lisbeth Andersdt. Walstadvald. Det ser ikke ut som det ble noe barn på den korte tiden de var gift, iallfall ikke døpt i Verdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden Hans og Karen ble gift i Verdal er det vel en liten sjanse for at dette er Karen i 1801 LenkeVed konf. til Johan Petter i 1823 heter foreldre Johan og Karen Auglev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Det er vel trulig at dette er rette Karen, men jeg har ikke funnet dåpen i Værdalen, vanskelig dette når en ikke veit hvor de er født, eller alderen. Det er ei historie i familien om at Hans Pedersen er fra Gudbrandsdalen, kansje Ringebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Eg har eit notat om at Johan Peter vart gift med Berit Halvorsdt. født 6. juli 1805, og Andreas med Marta Kirstina Pedersdt. født 30.12.1812. Takk for sist til Berit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei Berit: Johan må være ei feilskriving for Hans, enten fra presten eller de som skriver av dette.Thomas: Særlig slektsgereina etter Andreas og Marta Kjerstine har jeg fulgt ganske bra, Men så er det de 3 andre barna disse er nye! for oss og ingen aner hvor de ble av.Takk for svar, hilsen IngerEr det noen som er interessert i etterkommerne etter Andreas så har jeg som sagt endel der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Thomas.Takk for sist. Det er stusselig uten Arkivet.Du pleier som regel å ha rett, men i fødselsreg. står det at Birit Halvorsdt. ble gift for 2.gang 18/3 1839 og enke for 2.gang 26.---- og Johan Petter ble gift 15/3 1839, men han døde 26/10 1839. Så her ser det ut som om det kan være en feil et sted. Jeg har jo ikke orginalen så jeg kan se om det er feil avskrift i fødselsreg. som ligger på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Eg trur det er same giftarmålet, men to datoar vi har for desse. Dette kan eg sjå på i morgon. 18/3 blir Maria Johannesdt. Valstadvald gift med ein svensk mann med namnet Anders Andersen, så henne kan det ikkje vera. Elles er vel dei tri borna født på ein husmannsplass under Berg på Røra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Ja dise 3 'ukjente' barna til Hans er født på en husmannsplass under Berg. Har sett dåpen.Er det ikke trulig at heile familien flytta tilbake til Verdalsøra? At disse 3 også var med dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei til Dere alle, og takk for sist til Inger og Thomas. Jeg har vært på reise 10 dager, og i ettermiddag flyr vi fra Gardermoen til Hellas for 14 dager. Tror det er den riktige Karen Gundersdtr. som tj. på Hestegrei i 1801, og jeg tror det er hun som dør som fattiglem i Minsåslegdet 29.01.1868, f. ca. 1781,-utabygds. Av barna mener jeg at Martha gifter seg i Sparbu 25.02.1842 m. Olaus Pedersen f. 28.01.1822 på Tronesvald i Verdal, der de ble husmenn. Martha dør der 05.11.1882 av lamhet og kreft, Olaus g2. 23.11.1886 m. Marie Larsdtr. f. 12.04.1840 i Verdal. Finner 2 b. i 1.esk.: 1: Anne Gurine f. 24.03.1842 Tronesvald, g. 05.09.1860 m. Anders Andreassen Tronesvald f. 05.04.1837. Han utv. La Crosse, Wisc. 12.04.1882 fra Semsvald/Strupa, hun etter dit 08.08.1883 med 2 sønner: Ole Andreas 1867, Adolf Gottfried 1882. Deres første barn, Maren Maria f. 18.09.1860 på Tronesvald, d. 03.10.1865 av skarlagensfeber. 2: Hans Petter f. 17.09.1844 Tronesvald, g. 14.11.1872 m. Inger Maria Ellingsdtr. Haugslien, f. 09.02.1849 Østvoldvald, d. 20.01.1885. Hans Petter får att. til Nærøy 22.06.1891, barn: a: Elen Oline f. 28.05.1875 Tronesvald, att. Trondheim 17.06.1912 som ug. b: Hilda Margrete f. 06.04.1879 Tronesvald, att. Trondheim 19.01.1905 som ug. H.M. Hansen. C: Ole Andreas f. 07.09.1884 Tronesvald. Thomas får gå dette etter i sømmene og se om det holder!!! Jeg har også sett på 2 Hans Pedersen f. i Ringebu: Hans f. 21.09.1766 av Peder Olsen og Anne Larsdtr., og Hans f. 29.06.1776 av Peder Gundersen og Anne Hansdtr. En Hans Pedersen Byvald f. ca. 1771 d. 18.10. 1864 i Verdal, er han en annen Thomas?? Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

I kyrkjeboka for Verdal står det at giftarmålet til Johan P. var 15.03.1839.I innflyttingslista som byrjar 1829, fann eg at Johan P. kom til Verdal frå Sparbu den 16.10.1829. I merknader står det at han var født i Verdal. Det skulle tyde på at familien flytta først frå Verdal til Røra, og så attende før dei flytta til Sparbu. Da stemmer det også med Martha, som blir gift i Sparbu, sjå Trond. Dei to siste barna fann eg heller ikkje konf. i Verdal.Når det gjeld far Hans Pedersen, så trur eg ikkje han var født i Verdal. Han var enkemann ved gifte i 1808 og eg finn ingen som passer. Det er heller ikkje han som døde som legdslem på By.Det ser ut som løysinga kan finnast i kyrkjebøkene i Sparbu, så prøv det Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei Trond. Takk for spennende svar, der var det mye nytt. Ja, som du veit så er denne slekta til Rolf vanskelig å finne ut av, men det blir jo litt etter kvart. God tur til Hellas, skal hilse fra Rolf.Tomas: Ja det kan være en god ide å sjekke kirkebøkene for Sparbu. Det har jeg ikke gjort før. Skal låne litt microfilm etterhvert.Takk for gode tips. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Har prøvd å finne Karen Gundersdatter i folketellinga 1865. Kan det tenkes at folk på legd ikke kom med bestandig.Fant ei i Skogn, men det er ikke sansynelig da ho var født i 1798. Har sett mange store feil når det gjelder fødselsår, men dette var for mye.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.