Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Frode Lauareid

[#23971] Åse Gregarsdotter, fødestad og -år ukjend, døde på Urdbø i Rauland i 1755

Recommended Posts

Gjest Frode Lauareid

Kjenner nokon til bakgrunnen til Åse; foreldre, fødestad og fødselsår? Eg har sjølv gått gjennom kyrkjeboka og bygdebøkene for Rauland, utan å finna noko om dette. Det eg har funne, er at ho vart gift med Halvor Halvorsson Urdbø, og at ho døydde i barsel, gravlagd 3. august 1755. Barnet, som også vart kalla Åse, vaks opp hjå skyldfolk i Edland. Eg veit heller ikkje kven desse var. Takksam for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Hei! På FamilySearch fant jeg Åse Gregarsdatter gift 06.10.1754, Vinje, Telemark, med Halvor Halvorsen. Et mulig utgangspunkt? Mvh Grethe Flood

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Hei igjen! I folketellingen 1801 for Vinje, Rolands Annex, Urebøe, finner jeg Åse Halvorsen, 47 år, gift for 2. gang med Knut Hermosen. De har sønnen Hermo, 6 år, og stesønnene Halvor 19 år og Sigvald 17 år og stedatteren Hege, 12 år.(Lenke). Mvh Grethe Flood

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Mer info: FamilySearch: Åse Halvorsen, gift 1. gang 01.01.1780 med Nataniel Sigvaldsen. Han finner vi i folketellingen 1782 for Vinje, bosatt på 'Waagsæstberg'; han er lutvind (Lenke). Åse blir iflg. FS gift for 2. gang 10.07.1789 med Knut Hermosen. Men alt dette vet du kanskje godt fra før...Mvh Grethe Flood

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Margaret Miller

Jeg har kirkebokene for Vinje og Rauland her hjemme - hjelper Telelaget i Amerika. Ikke mye nytt, men: trolovet 9 juni 1754 Halvor Ureboe med pigen (ikke mer!). cop. 6 oct. 1754 Halvor Halvorsen Ureboe med pigen Aase Gregarsdatter. Dopt 3 aug. Halvor Ureboes datter og kaldt Aase. Testes: Signe Naerset, Lidvor Olsen, Halvor og Sove Ureboe og Gyri Augundsd. Begr. samme dag 3 aug. Halvor Ureboes qvinde (ingen navn eller alder!) Jeg ser ikke Aase G. konfirmert 1741-54 i Vinje kirkeboka. Best er aa spore etter skifter rundt i omraade etter 1755 for Aase Halvorsdtr. aa bli nevnt som etterkommer til Aase Gregarsdtr.??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hva med denne som jeg fant på FS?Aase Gregersen Christening: 01 NOV 1729 Sauherad, Telemark, Norway Father: Greger Olsen Mother: Liv Eriksenmvh Kjellaug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Hei! Dette kan være et sidespor, men i folketellingen 1801 for Vinje, under gården Edland øvre, fant jeg en person som heter Gregar Olsen gift med Ingeborg 'Kiøstoftr' (ant. Tjøstolvsdatter). Ingeborg kan være søsteren til Wetle Kiøstofen som er husbond på gården. Det er navnet Gregar Olsen som er mest interessant her, men det kan som sagt være et sidespor (Lenke). Hilsen Grethe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tom Askerøi

Gregar Olsen fra FT1801 var da 43 år og født etter sitt antatte barnebarn - og selv om aldersoppgaven skulle være unøyaktig er han vel alt for ung til å være Åses far? De barn jeg kjenner av ham er født 1788 og senere. Så jeg er redd dette er et sidespor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mary Farrell

I have almost all of the Vinje church records entered in my database. Plus a good many of the probates entered.Gregar Knutson's probate was held at Haukelid in Grungedal on 25 Sep 1733. At his burial held on 23rd Trinity, 1732, he is called Gregar Knutson Opgarden, son of Knut Gregarson & Ingeborg Opgarden, 79 years old. His probate lists his widow as Ingebjorg Halvorsdtr. The surviving children were: 1. Rikard, age not listed, so probably over 25. 2. Halvor, 16 3. Ingebjorg g.m. Torbjorn Flothyl 4. Birgit g.m. Halvor Urdbo 5. Ingerid g.m. Kjetil Svalastoga 6. Aslaug, 22 7. AASE, 20. Mary Farrell, Sacramento.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tom Askerøi

Just to be shure there's no misprint: Rikard Berge (I p424) says Gregar Knutsson is a son of Knut Tallaksson, Edland (if my notes are correct). Can you confirm this is wrong, Mary? Or - is it me having merged two Gregar Knutssons, one a son of Knut Tallaksson and the other a son of Knut Gregarsson (whom I haven't found in the bygdebook???)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mary Farrell

Hi, TomNo, it is a problem. I think that probably Pastor Quisling didn't really know his father's name and assumed it was Knut Gregarson since he was Gregar Knutson. The fellow was almost 80, so maybe the local folk had also forgotten.While I am very grateful that Pastor Quisling entered parents' names at these burials, it presents some other problems, too. This is not the only instance where the names don't match what Rikard Berge has in the bygdeboker. And, alas, Rikard Berge does not always include his sources so we cant really be sure which is correct.Mary

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frode Lauareid

Hjarteleg takk for alle svar. Alle svara har gjeve meg opplysningar eg ikkje hadde frå før.Åse Gregersen frå Sauherad såg ut som eit godt tips, men i følgje bygdeboka for Sauherand, under garden Gvåla, så vart Åse gift i heimbygda, og ikkje i Rauland.Den som ser ut til å ha bidratt til å løysa hovudspørsmålet, er Mary Farrell. I følgje bygdebøkene frå Vinje, var verfar til Åse, Halvor Halvorsson Urdbø, først gift med Åse Olavsdotter Nordigard Edland. Halvor og Åse fekk sonen Halvor Urdbø, som vart gift med ho Åse Gregardsdotter som eg spør om. Gamle-Halvor gifta seg oppatt med Birgitte Gregarsdotter Tverås. At Vesle-Halvor seinare gifta seg med søster til stykmor si, er vel ikkje usannsynleg. Eg vil prøva å få dette stadfesta på Statsarkivet på Kongsberg.Thank you, Mary Farrell. You have probably solved my problem. As I have written in norwegian supra, Åses father-in-law's marriage with Birgit Gregardsdotter, was his second marriage. It is not unlikely that his son married the sister of his stephmother (Birgit and Åse were sisters, according to the probate mentioned). I will see if I can get this confirmed in Statsarkivet in Kongsberg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tom Askerøi

Fikk du stadfesta dette, Frode?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.