Gå til innhold
Arkivverket

[#23972] Maren Magrethe Ellingsdtr. f. ca 1817 i Kragerø , hvem var foreldrene hennes?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Maren Margrethe Ellingsdtr. giftet seg 26.12.1838 i Sannidal/Sannikedal i Telemark med Lars Jacob Evensen.Ved folketellingen i 1865 befinner familien seg i Kragerø. Lenke Der står det at hun var født i Kragerø og var 49 år gammel.Det skulle tilsi at hun var født rundt 1817.Kan noen hjelpe meg med å fastslå identiteten hennes? Opplysningen om ekteskapet fant jeg på FamilySearch IGI.Samme sted men VRI fant jeg en Maren Mathea Ellingsdtr. f.12.09.1818 i Sannidal.Foreldrene var Elling Knudsen og Ane Fridericksdtr.Kan dette være den samme Maren Magrethe som giftet seg i 1838? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg gjør et forsøk til, i håp om at noen som har tilgang til kilder fra Kragerø/Sannidal kan hjelpe meg med å fastslå hvem denne Maren Margrethe Ellingsdtr. var datter av.Et eventuelt oppslag i kirkeboka vedr. ekteskapet i 1838 vil trolig avdekke farens navn/fødested.Jeg lever i håpet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Jeg har tilgang til 'Sannidal og Skåtøy' en bygdebok, men der er intet register, så om du kan få fram noen opplysninger om gård/sted kan jeg slå opp der for evnt info. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svaret ditt Hans.Det er vel kanskje nettopp der problemet ligger.Jeg vet bare hvor paret bodde i 1865.I følge den tellingen var hun født i Kragerø, men jeg sitter vel med det inntrykket at Kragerø/Sannidal flyter i hverandre på den tiden.Jeg håpet derfor at et oppslag i kirkeboka skulle kunne gi svar på eventuelt fødested/gård samt farens navn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei RuneHar sett i kirkeboken for Sannidal og funnet følgende: MINI 7, 1831-1854, kort 2/13, side 26, nr. 2Ungk. Arbeidsmann Lars Jacob Evensen og pike Maren Margrethe EllingsdatterBegge bodde på SmedbuktenHan 27 år, hun 20 årHans far: Even Gundersen, hennes far: Elling KnudsenForlovere: Knud Evensen og Ole Knudsenhan vaksinert 18/12-1823, hun vaksinert 14/7-1819Så det ser ut til at du har funnet denn rette Maren Margrethe.Skal se om jeg ikke kan finne dåpen til Maren Margrethe også. Legger dette eventuelt ut her.Mvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En kjapp kommentar/spørsmål.På FamilySearch IGI/VRI finner jeg Elling Knudsen og Ane Fredriksdtr. gift i Sannidal 16.07.1820.Har du muligheter til å sjekke det ekteskapet også?. Om dette er Marens foreldre, så var de noe sent ute med giftemålet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei RuneKan ikke finne dåpen, men fant konfirmasjonen.MINI 7 1831-1854, kort 5/13, side 116, nr. 24Konfirmert 11/4-1834Maren Margrethe Ellingsdatter Tallakshavn, f. 20/9-1818Foreldre: Elling Knudsen og Anne Margrethe FredriksdatterMvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei igjen RuneKirkeboken for Sannidal, MINI 4, 1814-1829, kort 2/7, side 48, nr. 27Fant dåpen til Maren Mathea, f. 12/9-1818, døpt 20/9-1818Foreldre: Ungk. Matros Elling Knudsen fra ? (klarte ikke å tyde dette) og Pike Ane Fridriksdatter, TallakshavnDet ser ut til at hun kan ha forandret navn ved konfirmasjon for det står klart og tydelig Maren Mathea ved dåp og Maren Margrethe ved konfirmasjon og vielse.Mvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du er en knupp Inger.Da stemmer det med opplysningene jeg fant på FamilySearch (det er ike alltide det gjør det).Kan det tolkes som om hun var født utenom ekteskap?På FamilySearch finner jeg at de også fikk barna Carl Fredrick 12.05.1821, Knud 02.07.1826, Ane Susane 09.04.1829 , og 13.10.1830 samt Lars 25.05.1834.Om du skulle ha anledning, kan du titte på ekteskapet jeg henviste til i innlegg nr.7? Mvh. fra en svært glad Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei RuneTror jeg har funnet de under korpulerede, men det er så utdydelig å lese, men jeg skal prøve å sette meg ned å studere dette imorgen.Skal også se om jeg kan finne dåpen på de andre barna. Men nå er det litt sent.Mvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

God morgen RuneHar nå sett mer på Corpulerede og funnet dette:MINI 4, 1918-1829, kort 5/7, side 205, nr. 16Ungkarl, Arbeidsmand Elling Knudsen, 24 år, født i Tr? under Arendahl og Pige Ane Frederiksdatter, 24 år, født på KongsbergSå til noen av barna:MINI 4, 1814-1829, kort 3/7, side 76, nr. 25Carl Frederich, f. 12/5-1821, døpt 1/7-1821Foreldre: Matros Elling Knudsen ? under Kalstad og Ane FrederiksdatterMINI 5, 1823-1830, kort 276. side 43, nr. 44Knud, f. 2/7-1826, hjemmedøpt, bekreftet i Kragerø Kirke 2377-1826Foreldre: Arbeidsmand Elling Knudsen, Smedstadbukten u/Kalstad og Ane FrederiksdatterKan ikke finne Ane Susana i Sannidal eller Kragerø kirkebok, men skal gå igjennom disse en gang til og samtidig se om jeg kan finne flere barn på disse for deg.Vet du om det var flere barn?Mvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

God morgen til deg også Inger.Ja nå går altså røttene til Arendal og Kongsberg.Jeg fant på FamilySearch en Elling Knudsen født 17.11.1793 på Dypvaag i Aust-Agder.Foreldrene var Knud Jensen og Maren Olsdtr.Det kan være forklaringen på at Elling og Anne døpte sin første datter Maren Margrethe/Marthea.Men her må jeg sjekke nærmere.Alderen skulle jo tilsi at han var født rundt 1796.Var vielsesdatoen 16.07.1820?Tr.? under Arendahl kan være Tromøe.Jeg har så langt ikke funnet andre barn enn dem jeg nevnte i innlegg nr.10. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei RuneJa, det er vielsesdatoen som jeg oppgav her.Fant Ane Susane: MINI 5, 1823-1830, kort 3/6, side 82, nr. 77Ane Susane, f. 9/4-1829, døpt 12/7-1829 i Sannidal krk.Foreldre: Arbeidsmand Elling Knudsen Smedbukten og Ane FrederiksdatterPå IGI fant jeg en Anne Susanne, f. 13/10-1830 (fant ikke henne i kirkeboken) gift 7/11-1854 i Kragerø med Even Christiansen, f. 30/4-1824.Hennes far Elling Knudsen. Om dette er samme Elling vet jeg ikke!Fant ytterliger et barn:MINI 5 1823-1830, kort 1/6, side 19, nr. 28Aase Dorthea, f. 4/11-1823, hjemmedøpt 7/11-1823, bekreftet i kirken 19/8-1824Foreldre: Arbeidsmand Elling Knudsen Smedbukten under Kalstad og Ane FredriksdatterMvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk strekker ikke til.Du har vært utrolig hjelpsom, noe jeg setter umåtelig stor pris på.Jeg prøver selv å bidra så godt jeg kan , når det er noe jeg kan bidra med.Da er det ekstra hyggelig å få hjelp selv når det trengs. Mvh. og ønske om en fin søndag. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.