Gå til innhold
Arkivverket

[#23974] Skifter i Jølster - Nedrebø


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

1.) Det er skifte etter Jens Nilsen Nedrebø, Jølster, prot. 2b, side 379, 1697 - 1708. Hvem er arvinger? Jeg er spesielt interessert i opplysninger om Lars Jensens og Susanne Jensdatters familier. 2.) Jeg er interessert i navn og datoer fra skifte etter Mari Krispinusdatter Nedrebø, Jølster, prot. 2b, side 447b, 1697-1708.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

1.) Skiftet etter Jens Nilsen Nedrebø, Jølster, prot. 2b, side 379, er datert 21. til 24. november 1704 og nevner enken Britte Laursdatter og felles barn Lauritz, Elias, Moses, Niels, Susanne og Johanne.Det ble holdt skifte etter enken Britte Larsdatter 15. november 1706. Det er de samme seks barna: Lars Nærebøe, Elias Øvrebøe, Moses Nærbøe, Niels Nærbøe, Susanne Nerbøe og Johanne Sandnes.2.) Skiftet etter Mari Krispinusdatter Nedrebø, Jølster, prot. 2b, side 447b, er datert 27. juli 1708 og nevner enkemannen Lars Jensen og barna Crispinus ('som gift er'), Nils, 16 år, Britte og Syneve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Barbara Lose

Lars Jensen Nedrebø er død like etter 1711, siste år han er nevnt (tema 23627). Er Susanne Jensdatter Nedrebø nevnt siste gang 1706 i skiftet etter hennes mor?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for bekreftelsen.Det ser ikke ut til at det finnes noen skifte etter Simon Crispinussen Sandnes eller Susanne Jensdatter. Er det likevel kjent hvem som var søsken til datteren Malene Simonsdatter Nedrebø?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det finnes ikke skifteprotokoller 1708-1727, og så vidt jeg vet hadde ekteparet bare et barn, datteren Malene, som overtok bruket og som må ha vært enearving til det foreldrene hadde etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Barbara Lose

Ang. innlegg 4 og 5:For ordens skyld: Jeg fant Susanne Jensdatter Nedrebø's død oppført i kirkeboken: 1733, sønndag quinquagesima, Ålhus. Hun var 82 år gammel. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Dette er min slekt også. Jeg er 7 G barnebarn til Jens Nilssen Nedrebø. Men jeg har ingenting på andre enn Johanne som ble gift med Hans Crispinussen Sandnes, gift 11.7.1679.Jeg er takknemlig for supplering av denne greina!Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Her kommer alt jeg har om lensmann Jens Nielsens barn:SUSANNE Jensdatter Nedrebø (f. ca 1650, d. 1773 i Nedrebø) gift med Simen Crispinussen Sandnes (ca 1659 Sandnes – etter 1706 Nedrebø)Enebarn: Malene Simonsdatter Nedrebø, d. 1731.....................................................................................LARS Jensen Nedrebø (f. ca 1651, d. ca 1712 i Nedrebø) gift med Mari Crispinusdatter Sandnes (d. 1708 i Nedrebø)Barn: Crispinus, Brite, Synneve, Nils.....................................................................................JOHANNE Jensdatter Nedrebø: s. tema 51210........................................................................................ELIAS Jensen Nedrebø, (f. 1658, d. 1736 i Øvrebø) gift med Brite Dognaldsdatter Årdal (f. i Ytre Årdal, d. 1717 i Øvrebø) Foreldre: Dognald Olsen (1620-1701) og Synneve Andersdatter (1616-1689)Barn: Brite, Ingebor, Synneve, Nils.........................................................................................MOSES Jensen Nedrebø (f. 1667, d. 1740 i Nedrebø) Gift med Gjertrud Rognaldsdatter Angedal fra Førde (ingen dato på henne) Foreldre: Rognald Larsen Furebø (ca 1649-1729) og Gjertrud Olsdatter TefreBarn: Berte, Synneve, Jens, Karen Bøg, Synneve, Lars, Jens, Jens, Søren.............................................................................................NILS Jensen Nedrebø (f. Ca 1670, d. etter 1740) Gift 1707 i Jølster med Dorte Hansdatter Egge, Kjøsnes Foreldre: Hans Tollefsen Kjøsnes (1664-1732) og Mari Lauritsdatter EggeBarn: Brite Marie Nilsdatter Nedrebø, gift med Søren Pedersen Solheimsnes............................................................................................Jeg er etterkommer av Susanne, Lars og Elias :-)Mvh. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha for det, Barbara! Vi er nok i samme slektsgrein hvis det er Susanne Jensdatter og Simon Crispinussen Sandnes? Det er Nedrebø-slekta, Jens Nilssen Nedrebø og Britte Larsdatter Nedrebø.Spennende!Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.