Gå til innhold
Arkivverket

[#23975] Johan Røsler og Anne Karine Michelsdtr. i Asker/Bærum


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Johan Michael Røsler født 1755 og Anne Karine Michelsdtr. født ca. 1763 hadde 7 barn født i Bærum/Asker. Johan var fullmektig v/Fossum jernverk og opprinnelig født i Skien.Sønnen Paul født 3.2.1801 i Asker hadde disse fadderne:Lisbet Mads Haslom, Birte Christophers Stabek, Christen Haga, Holm Larsson Røa, Jens Andersson HaslomFadderne må ha hatt tilknytning til mor, men også kanskje tilknytning til stedet de bodde.Jeg har lett i flere år uten å finne Anne Karine Michelsdtr opphav. Er det noen der ute som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Johan Røsler ble vel antagelig gift 30/3 1784 i Asker(Bærum) med Anne Carine Michelsdt. Om du ikke har det så døde Johan Røsler, bosted Fossum, 23/9 1837 81 3/4 år gammel. Finner ikke dødsfallet til kona.Bærumsboka bd.I Fossum gård:Det fantes en bruker (ca.1675) som het Mikkel. Mikkels enke Kari eller Mari Larsdatter døde 1737. Skifte: Barn: 1 Jens, var på Fossum, 2 Kristoffer på Østern, 3 Gulbrand på Fossum eie, 4 Gunhild 1.g.Didrik Eriksen og 2.g. Lars Pedersen Haslum, 5 Anne gm. Jens Larsen Grav, 6 Marte død før 1737 1.g. Peder Pedersen Rud i Skedsmo og 2.g. Aksel Pedersen samme sted.Gulbrand M. døde 1753, gm. Anne Halvorsdt. og 8 barn (kun navn på eldste sønn står oppgitt).Jeg skal sjekke om jeg kan finne noe om fadderne og evt. forbindelse til Fossum, men det står ikke så mye i boka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette var komplisert når man ikke har tilgang på skikkelige kilder. Kun Ft 1801 og litt fra Asker krk.bøker.Jeg tror jeg har funnet ut noe om fadderne, og starter med den 1.:Lisbet Madsdt. Haslum = Elisabeth Madsdt. 48 år i 1801 og faktisk gift for 2.gang iflg. boka. Hun var 1.gm. Erik Hansen Haslum +1786 ca. 30 år og 2.g. 1788 Jon Hansen Solberg. Lisbet het egentlig Elisabeth Madsdt. Moe og var fra Hole Ringerike og av samme slekt som biskop Jørgen Moe.Birthe Christophersdt Stabekk = Trolovet 20/10 viet 25/11 1800 Asker/Bærum med enkem. Holm Larsen Røa. FT 1801 Aker, Røa søndre, Holm Larsen 39 år grd.bruker og Berthe Christophersdt. 20 år. På samme gård finnes det en tjener : Tosten Micalsen 20 år ?? antagelig en tilfeldighet.Christen Haga = 1801 Christen(Xsten) Tostensen Haga 36 år bonde. grd.br. Gift 2.gm. Marte Jørgensdt. 26 år. Hans mor Eli Xstensdt. 70 år og enke 1.g.Jens Andersen = tjener hos Lisbeth Madsdt. i 1801 og 18 år. Han er sannsynligvis f. 11/9 1783 Presterud (u/Nadderud) og dpt 14/9 Nadderud. Foreldre Anders Haagensen og Gunhild Hansdt. Jens er etterkommer av Mikkel Fossum.Viktige gårder er Fossum, Haslum, Nadderud m.fl., alle Ø. Bærum.Resten er hentet fra Familysearch Pedegree og må sjekkes.Anders Haagensen 24/4 1748 Nadderud - 10/7 1807 Nadderud. Gift 20/10 1773 Bærum Gunhild Hansdt. 27/4 1748 - 3/6 1833 Nadderud. Så Gunhilds forfedre: Hans Gulbrandsen 14/6 1724 Gjettum - 18/2 1785 Haslum, gift 8/11 1745 Bærum Marthe Didriksdt. 1724 - 22/5 1783 og de fikk sønnen Erik Hansen 6/10 1755 - 5/2 1786 som ble gift med Elisabeth Madsdt. (Se over). Foreldre til Marthe = Didrik Eriksen 1686 - 25/2 1727(sønn av Erik Larsen og Marthe Nilsdt.), gift ca. 1710 Gunhild Michelsdt. Fossum 1690 - 13/12 1737 og hun var datter av Michel Fossum og Mari Larsdt. Gunhild ble 2.gift 4/12 1728 med Lars Pedersen.Her er det så mye på kryss og tvers at det er vanskelig å finne ut av det. Men fadderne ser ut til å være i slekt med hverandre på en eller annen måte.Rundt 1750 bodde den en Mikkel Simonsen på plassen Muren under Øverland grd.Det hele kan jo ende med at Anne Carina Michelsdt. har en helt annen far som ikke er i slekt med noen av dem. Anne Carina ble vel som du har nevnt fca. 1763/4 og muligens i Bærum eller Asker, men hun kan også være innflytter.Huff, her begynner det å bli mange visser og jeg begynner å få problemer med å holde tritt med det jeg skriver så jeg stopper for nå. Kanskje noen andre nå vet noe mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Takk for et fyldig innlegg.Jeg har ikke funnet dåpsdatoen til Anne Karine i kirkebøkene til Asker eller Bærum, så det kan vel hende at hun som mannen var innflytter.Det at det eksisterer Mikkelnavn i området og at slektninger av 'Mikler' er faddere i denne dåpen, gjør det likevel fornuftig å sjekke opp i denne familiekretsen som du referer til.Vet du om det er gjort utredninger på disse gårdene i Bærum, evt. eksisterer det litteratur omkring Fossum jernverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Hei!Så langt jeg kan se (fra 'Lokalhistorisk bibliografi for Asker og Bærum' 1982) er det ikke noe eget skrift om Fossum verk. Det ble dog drevet/eiet av de samme menneskene som Bærum verk (se f. eks. http://www.baerumsverk.no/historie.htm ). Det er skrevet mye om Bærums verk. Kanskje du kan ha flaks...mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS fikk de også barna Rasmus dpt. 22/8 1784 NORDREHOUG(Norderhov), Inger Marie 26/8 1789 Asker, Sille Karine 18/3 1792 Asker og Karen 15/5 1796.Kan hun være fra Ringerike, og reist hjem til mor for å få sitt første barn. 1. fadderen du skrev var også fra Ringerike. Ellers så står det ikke alt for mye i Bærumsboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ellef Ellefsen

Har sett i kirkeboka for Norderhov fra og med 1761 til og med 1765, men ingen Anne Carine Michelsdatter er døpt disse årene. Foruten Hovedkirken Norderhov, dekker kirkeboka også Haug-, Lunder- og Wiiger annexer. Hole har jeg ikke hatt anledning til å undersøke.Trolig hadde Johan Røsler en fremtredende stilling ved Soknedalen Jernverk også. For ved dåpen til sønnen Rasmus i 1784, var alle faddere fra større gårder, etter lokal skala.Soknedalen Jernverk ble forresten solgt i 1783 til Conrad Clausen, eieren av Bærum Jernverk. Byttet så eiere en rekke ganger i årene som fulgte.Mvh. Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Røsler-familien var i utgangspunktet tysk.Bestefaren Johan Michael Røsler kom fra Leipzig i Sachsen som urtegårdsmann til Skien og var gift med Maria Andreasdtr. (ukjent opphav). Sønnen Johan Andreas Johanson Røsler var gift med Inger Maria Rasmusdtr. (ukjent opphav) og så Johan Michael Johanson Røsler født 1755 gift med Anne Karine Michelsdtr. (også ukjent opphav). Jeg har altså 3 generasjoner med mødre helt i det blå.Jeg har noen alternative Anne Ka(t)riner:Anna Cathrine Mikkelsen døpt 29.3.1761 Strømsø, foreldre: Michel Lorentsson og Ingeborg Troensdatter. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp>LenkeAnna Cathrine Mikkelsen døpt 25.2.1761 Egersund med far Michel Omundsen. LenkeAnna Cathrine Mikkelsen døpt 16.10.1762 Arendal med foreldre: Michel Nielssen Blokke og Trine Davidsdtr. LenkeAnna Cathrine Mikkelsen døpt 15.1.1764 Spind med far Michel Stenbjørnsen. LenkeAnna Cathrine Mikkelsen døpt 29.9.1765 Bergen med foreldre: Michel Sagen og Berte Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei Jeg har ikke lest alt som er skrevet over nøyaktig, men jeg har noen opplysningerom familien på Fossum i Østre Børum Fra bygdebøkene i Gjerdrum under gården Rud og fra Nittedal under gården Rud og Skøyen. Samt oversikt ver skifter.Fossum i Østre Bærum s.65 9/7 1729Michel Fossum er død gift x 1 m. enken Eli Evensdatter ( Hun var fra Store O i aker) gift x 2 med Maren/mari Larsdatter( hun er fra Skøyen i Nittedal) Barn nevnt, men ikke inndelt etter hvem som var foreldre Ellen gift med Simen Staver, Jens, Christopher, Guldbrand, Marhe g.m Azel Rud gift 2.gang ( i Nittedal), Gunnhild g Lars ( Pedersen n.1737) Haslum, Anne g.m Jens Larsen ( Grav n.1737)Michel Fossum ble enkemann og det ble holdt skifte 22.11 1683 på Fossum i Østre Bærum hun het Eli Evensdatter ( Fra Store O i Aker) Hun hadde vært gift først med na avdøde Poul Fossum. Barn fra 1.ste elteskap Mari 18 år, Ingebor 14, Birgitte 12 dvs Paulsdøttre.Barn fra annet ekteskap Kari og Eli Michelsdøtre.I bygdeboka står det at også Paul Kristoffersen var gift 2 ganger 1. med Mari hansdatter 2. med Eli Evensdatter.Michel fossum het Mikkel Jensen fra Rud i Gjerdrum Han hadde en bror Anders Jensen f.ca 1640 først br.av Rud Gjerdrum, som giftet seg med enken og Kari Olufsdatter på store O i Aker som døde 1690 og var mor til Eli Evendatter hun var først gift med Even Haagensen skite 22.11 1667 i aker s.91 b.Foreldene til Mickel Jensen til Fossum, var Jens Mickelsen fra Heni i Gjerdrum bruker 1642 -62 døde 1682g.m Gudbjørg Tormodsdatter fra Søndre Rogstad i Gjerdrum døde 1685Så kanskje michelnavnet stammer fra ham.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Takk for dette siste innspillet!Gulbrand Mikkelson Fossum gift med Anne Halvorsdtr. skal ha hatt en sønn son heter Mikkel født 21.05.1730, men han skal være død rundt 25.11.1754.Dette kunne jo vært en potensiell far, men tidspunktene stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
Gjest Anders J. Moen

Jeg har samlet faddrene til barna til Johan Michael Røsler født 1755 og Anne Karine Michelsdtr. født ca. 1763. Jeg er fremdeles like forvirret: (noen av dem går igjen ved ulike dåpshandlinger). Anne Carine kalles Michelsdatter ved dåpen til alle barna unntatt Paul der hul kalles Anne Paulsdtr.)Anne Christophersdtr. Haslum,Kari Fins. Aamodt i Ager,Ole Bjørnstad Haslom,Lars Oppen (Østen?) Bogstad,Johan Normann Bogstadfrøken Lengnik,jomfru Jansen,kamerjunker Sehestadt, L...,Peter Nielsen ibMari Xtensdtr. Grini,Johanne Østensdtr. Ringi,fru Egeberg,Hans With,?? WøyenMarte Nilsdtr. Løkke,Johanne Erichsdtr. Grini,S. Holst,Hans With,Peder Østenson RingiAnne Christophersdtr. Haslum,Kari Fins. Aamodt i Ager,Ole Bjørnstad Haslom,Lars Oppen (Østen?) Bogstad,Johan Normann BogstadMad. Roverud,Jungfr. Biørnstad Fossom,forv. Embrets. Bø,fr Holst B[ærum jernverk,f. Normann BogstadLisbet Mads Haslom,Birte Christophers Stabek,Christen Haga,Holm Larsson Røa,Jens Andersson HaslomHer er familien:Descendants of Johan Michael Johanson Røsler 1 Johan Michael Johanson Røsler b: 1755 in Skien, Telemark d: 23.09.1837 in Asker, Akershus Occupation: Fullmektig v/Fossum jernverk .. +Anne Karine Michelsen b: Abt. 1763 d: 22.03.1824 in Asker, Akershus 2 Rasmus Johanson Røsler b: 15.06.1784 in Norderhov, Buskerud d: 17.09.1824 in Oslo Occupation: Kabinettskurer 2 Andreas Johanson Røsler b: 1787 in Asker, Akershus d: 03.06.1850 in Tromsø, Troms Occupation: Smedmester .. +Caroline Carlsdtr. Møller b: 16.03.1805 in Lenvik, Troms d: 06.10.1880 in Vardø, Finnmark 2 Inger Maria Johansdtr. Røsler b: 1789 in Asker, Akershus .. +Jørgen Jørgenson 2 Sille Karine Johansdtr. Røsler b: 1792 in Asker, Akershus 2 Peder Johanson Røsler b: 1793 in Asker, Akershus 2 Karen Johansdtr. Røsler b: 1796 in Asker, Akershus 2 Johanne Johansdtr. Røsler b: 20.06.1798 in Asker, Akershus 2 Paul Johanson Røsler b: 03.02.1801 in Asker, AkershusAndreas - gift med Caroline Møller - er min ane. Etterslekten har jeg kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.