Gå til innhold
Arkivverket

[#23977] Ole Enok Olsen, f. 1830, Lenvik


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Hei! En av mine oldefedre het Peder Berg Olsen og var født 1865 i Ibestad. Hans foreldre het Ole E. Olsen og Christine Lovise Pedersdatter (Buø?). Nå forsøker jeg å finne Oles foreldre.På FamilySearch fant jeg dette:Ole Enok Olsen Event(s): Birth: 1830 Hillekroken, , Troms, NorwayMarriages: Spouse: Kristine Lovise Pedersdatter Family Marriage: 11 JUL 1858 Hillekroken, , Troms,Dette tror jeg er 'min' Ole av flere grunner: 1. Selvfølgelig at navn og initialer stemmer. 2. Jeg har fått oppgitt at han skal være født omtrent på samme tiden (1832, men det kan godt være bommet på et par år) 3. Jeg vet at den eldste datteren, Ingeborg Anna, er født i 1858, på Prestbakken i Lenvik. 4. I gårdsmatrikkelen for 1886 står det at Prestbakken ligger under gården Hillekroken i Lenvik.Så til Oles foreldre. I kirkeboken for Lenvik har jeg funnet to muligheter i 1830.1. Ole Olsen, Skognæss, og Iveranna Johannesdatter. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1931daap&variabel=0&postnr=2250&fulle=true&spraak=n>Lenke2. Ole Peters., Rognelien og Ane Catrine Peersd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

I følge Astafjord bygdebøker er Ole Enok Olsen sønn av Ole Olsen, Skogness og Iveranna Johannesdr. Farens navn er oppgitt ved vielsen til Ole Enok. Selv har jeg Ole Petersen blant anene, og har antatt at hans sønn var den Ole Enoch som døde som liten, i 1833.Hellekroken og Prestbakken ligger, så vidt jeg vet, i Salangen, ikke i Lenvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Tusen takk for svar! Jeg satser på at Ole Olsen og Iveranna er de riktige foreldrene, siden det også står det i bygdeboka. Takk for at du slo opp dette for meg.Når det gjelder den Ole Enoch som døde som liten, antok jeg at han var sønn av Ole Andreassen og Karen Pedersdatter. De får nemlig en sønn, Ole Enok, som blir døpt i 1832, men han er født i oktober 1831. Den Ole Enok som dør i 1833 dør i desember, og er da 2 1/6 år, og dette stemmer akkurat med alderen, om man formoder at de med 1/6 mener to måneder. I tillegg får Ole Andreassen og Karen Pedersdatter en sønn til i 1835, som de også kaller Ole Enok. Jeg gikk derfor ut fra at den første Ole Enok var død.Du har selvfølgelig rett i at Prestbakken ligger i Salangen, og ikke i Lenvik. Hører forresten Salangen til under Ibestad? Det står i 1865-tellingen at Ole Enok er født i Lenvik, mens det står Ibestad i 1875-tellingen. Som du skjønner er det veldig lett å bli forvirret når man ikke er lokalkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Heisan!Jeg holdt på å skrive innlegget mitt da du postet ditt. Kjempefint at du fant 'din' Ole Enok. Da vet jeg at det er den rette jeg har funnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.