Gå til innhold
Arkivverket

[#23983] Hans Benestad folkeskolelærer i Kristiansand


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Søker informasjon om følgende:Hans Benestad født 1877 i Randøsund var ugift folkeskolelærer og bodde i Dronningensgt. 27 i FT 1900 Kristiansand. Han ble senere gift med Maria som skal være fra gården Timenes i Randøsund.De fikk sønnen Sverre i 1909, han ble gift med Rachel Nielsen - foreldre Niels Nielsen og Klara NN. Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Randesund-boka side 167: Nedre Timenes Gunder Danielsen (ordfører i Oddernes/Randesund) 1847-1928 og Johanne Martine Christensdatter fra Opsal Lyngdal 1843-1951. Datter: Maria f. 1882 gift med lærer Hans Emil Olsen Benestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Mor til Hans Emil var fra Holta: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61012&variabel=0&postnr=2982&fulle=true&spraak=n>LenkeLyngdal III bygdebok, side 405, sier at Johanne Maritine Opsal Lenke i 1869 blei gift med Gunder Danielsen fra Timenes. Far hennes var sønn til Jens Heljesen Oftedal Lenke, og mora var datter til Jon Pedersen Lene Lenke i 1803 g.m. Apelone Ånensdatter Bringsgsjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk igjen, Harald. Dette er et helt nytt område i min slektsforskning, så jeg har fomlet litt i blinde - og setter veldig pris på hjelp. Skal si man også lærer mye geografi i slengen! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Jeg mener å huske at Hans Benestad var lærer i Lillesand/Vestre Moland en periode. Jeg har en gang sett han nevnt i ei eller anna Lillesand-bok. Jeg tror det må være: Hansen, Chr. 1952. Lillesands Sparebank gjennom hundre år 1852-1952: med trekk av Lillesand og omegns historie.Hans Benestad var svært interessert i botanikk, og på Botanisk Museum, Universitetet i Oslo har vi 8-900 ark med pressete planter samlet av 'H. Benestad' - hovedsakelig fra Randesund/Vestre Moland og fra perioden 1902-1918.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.