Gå til innhold
Arkivverket

[#23988] Svenning - Overhalla


Gjest Tommy Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Larsen

Hallo. Hva vet du mer om denne Lars enn det du her har skrevet? Vet du hvem som var foreldre? Jeg har også slekt med disse navnene fra samme gård, men de er eldre.... Jeg har dette paret bl.a, kan disse være i slekt med den du søker? Jeg har foreldre på disse. Lars Ingebrigtsen, f. 1751 på Svenning i Overhalla, d.1814 på Råum. Gift 1783 med Maren Jakobsdatter Ranem, f. 1759 på Ranem, Overhalla, d. 1815 på Råum i Høylandet.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Lars Jakobsen Svenning ble f.1816 i Overhalla, foreldrene var Jakob Larsen og Marta Ingebrigtsdatter (f.ca.1790).Lars flyttet nordover til Herøy, og ble gift med Martine Marie Mørk. Lars dør 1887.Har i tillegg funnet en bror Hans Jacobsen, f. 1835, som bor på gården Svenning under FT 1865,1875 og 1900. I tillegg til de tidligere nevnte søsken.Sliter med å finne noen aktuelle kandidater på Jakob og Marta under FT1801. Tror de må ha vært innflyttere til gården Svenning rundt 1815...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend E. Mæhlum

Ifølge Overhalla bygdebok bind 1, under Blengslien står det at Jacob Larsen Føynum kjøper Blengslien i 1816. Jacob Larsen Føynum f.1779, død på Svenning i 1861. Sønn av Lars Jacobsen Føynum og kone Dåret Olsdatter f.Grong. Gift 1814 med Marta Ingebrigtsdatter Viken fra Høylandet f.1791 d.1874. De hadde 9 barn. Jacob solgte Blengslien i 1823 og blir fra da husmann på Svenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Den Hans Jacobsen, f. 1835 som du mener er bror til Lars jacobsen f 1816 har du sjekket i kirkeboken at disse to er søsken. Jeg har førstnevnte som sønn av Jakob Eliassen f 1800 og Johanna Marie Hansdtr f 1804. Mæhlum nevner 9 barn hos: Jacob Larsen Føynum f.1779 og Marta Ingebrigtsdatter Viken fra Høylandet f.1791. Jeg har 10. Hvis du skulle ønske anene deres kan du sende meg en privat email, så skal jeg sende det jeg har. anne.hildryum@chello.noAnne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Det er riktig som Anne skriver i innlegget sitt. Hans Jacobsen som er på Svenning bl. a. i 1865, er sønn av Jacob Eliassen og Johanna Hansdatter, jmf. blååheftene til Grong Historielag. Og hvis man ser nærmere på folketellingen i 1865, så ser man at faren Jacob Eliassen er oppført som 'Føderaadsmann' på gårdparten til sønnen (Hans), sammen med kone og 2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy  Paulsen

Takk for svar alle sammen:) Var nok litt kjapp, da jeg så Marta Ingebrigtsdatter oppført under FT1865.....:) ser nå selvfølgelig at Jacob Eliassen er oppført som 'Føderaadsmann'.Mvh Tommy p;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.