Gå til innhold
Arkivverket

[#23989] Bagge - Kongsberg ca. 1750-1800


Gjest Gerd Åby Bjerkestrand
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Er det noen som har kunnskap om Bagge navnet/slekter? Jeg vet det er et adelsnavn, men hvordan skal jeg finne koblingene bakover til de kjente Bagge-navnene på 1500/1600-tallet?Jeg leter etter aner til OLE CHRISTENSEN BAGGE f.ca.1747, d.29.01.1803 på Kongsberg. Han giftet seg 9.12.1786 med Anne Kittilsdtr. fra Bjørnsrud i Uvdal.(f. 1750). De ble viet og bodde i Kongsberg. Han var bergarbeider, men pensjonert da han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Nå har rådet i innlegg nr. 2 et fundamentalt varsel vedrørende Bagge v.a.v. Bagge. F.eks. Stig Bagge hvis fader ikke var benevnt Bagge men 'Skafsten', kan gi en varient dertil, hvor faderen var mer beskjeden enn en av sønnene. Men dette er ikke helt QED'dert enda. På Agdesiden gjenstår mye.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Takker for hurtig respons. Jeg forstår at noen er engasjert i debatten rundt Baggeslektene og adel.Jeg ønsket i første rekke å etterlyse viten om Baggenavnet/familier i Buskerud og Vestfoldområdene. Jeg har funnet noen med dette navnet i Drammen på denne tiden, men ellers er det vel ikke så vanlig navn her i området? Jeg står fast i søkingen etter hvor Ole Christensen Bagge kom fra, og tar veldig gjerne imot råd om hvor jeg bør lete. Er det mulighet for at han kom fra en gård i en av bygdene rundt Kongsberg, eller bør jeg lete i byene?Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Ang. Bagge-navnet: Dette er kanskje ikke relevant for selve hovedspørsmålet, men Bagge har vært brukt som fornavn, iallfall i Danmark, gjennom tiden, og blandt de mange Kjærulf'ene fra Vendsyssel som kom til Kristiansand på 1600-tallet var en Bagge Nielsen Kjærulf, som var lagskriver i Kristiansand før han i 1665 ble sorenskriver over Sand og Bringsvær i Nedenes Len (jf. Carl Klitgaaard, Kjærulfske Studier, Aalborg og Christiania 1914-18, s. 45). Neste generasjon i Norge brukte Baggesen (en linje kom til Gran). Sånn kan navnet Bagge som slektsnavn sikkert lett oppstå.Ang. Kjærulfske Studier, se http://home4.inet.tele.dk/skin_rup/kjaerulf.htmMed vennlig hilsenGine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bagge finnes også i andre 'bergmiljøer', en Ole Knudsen Bagge var på Røros i 1701, tror navnet også fantes på Kvikne. Men jeg kjenner ikke til navnets opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerketrand

Takk for flere råd. Jeg har tidligere hatt kontakt med bygdebokforfatteren for Uvdalbøkene ang. konens familie der. Jeg fikk da alt han hadde om det, og senest i går var jeg innom Bjørnsrud i bygdeboka. Hennes foreldre flyttet med barna til Kongsberg (1769), og forsvant dermed ut av Uvdalsområdet før hun giftet seg.Jeg har skummet 1801 tellingen for Buskerud og Vestfold. Jeg finner: Christina Bagge 51 år, gm. sogneprest Jens Finne Borchgrevink i Nordrehov. Thomas Bagge 52 år, kjøpmann og priviligert gjestgiver på Bragernes + hans søster Jørgine Bagge 50 år, samme sted. I Eiker bor Caspar Stefanuss-Bagge 41 år, skipper og borger til Bragernes. Siden sistnevnte har annet farsnavn kan vel han utelukkes som nær familie. Jeg finner ingen med navnet Christensen-Bagge. I Sandsvær (som jo grenser til Kongsberg) finner jeg under fødte en som kan passe i tid og navn: Døpt 15.9.1748 Ole, far: Christen Lindem. Dette kan sjekkes med bygdeboka for Sandsvær. Hadde fadderne på barna hans, men finner de ikke nå. Skal sjekke de på nytt i kirkeboka. Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

I Trondheim har vi Steffen Olsen Bagge død 20 apr 1743. Han var gift med Elen Haagensdatter Ravel død 1774 og gravlagt i Vår Frue Kirke i Trondheim 4 jan 1775. Kjenner noen til deres aner? Jeg kjenner bare en datter, Abrahamina Eleonore Steffensdatter Bagge, som døde 29 aug 1736. Abrahamina ble gift 24 jan 1769 med parykkmaker Peder Gaasche Boysen i Trondheim. Peder er min ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den slekt jeg har på Røros som arbeidet ved gruven eller i smelthytten - de kom riktignok fra ulike kanter: Oppstryn, Gauldalen, Hedmarken, Kvikne, Jämtland og Herjedalen. Men jeg har til gode å se et bymenneske som gjorde gruvearbeider av seg! Men det kan jo være anderledes andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Her dukker det opp interessante innspill, bergverksmiljøet i Røros/Kvikne kan være noe og endelig en Bagge med Christensen til fornavn som også kan stemme i tid! Jeg tror Ole Christensen Bagge kan ha flyttet forholdsvis langt på seg. De store arbeidsmulighetene i Kongsberg har nok trekt han dit.Jeg har gjennomgått fadderne til deres ene barn, som er min ane. Alle bor i nærheten av familien i Kongsberg by, og de fleste er bergarbeidere(arbeidskamerater og naboer altså). Lite familie å spore blant dem, med ett unntak: Maren Sophia Christensdatter (f.1860 og gm. bergarbeider Niels Isachsen-rud?). Den eldste datteren til Ole C.B. er oppkalt etter henne. Dette kan i tillegg være en oppkalling etter moren til Ole C.B. siden det er eldste datteren som får navnet. Nesteldste datteren blir nemlig oppkaldt etter sin mormor.Jeg skal sjekke fadderne til de andre barna deres også. Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Kongsberg har ganske fine komunikantprotokoller. Her står det ofte hvor folk kommer fra når de er innflyttere.Bagge er og en del av et skjellsord. Når Svenskene kaller oss normenn for nørbagge så er ikke det positivt ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det fantes en Bagge-slekt i Buskerud også, nærmere bestemt i Hallingdal. Om denne har noe som helst med Ole Christensen Bagge å gjøre, vet jeg ikke, men Hallingdals-Baggene ble i hvert fall omskrevet i 'Hringariki' nr. 2/1992 i en artikkel av Thorleif Solberg: 'Av Bagge-ætt'.Han viser til Terje Østros gards- og ættesoge for Gol, bd. VI s. 300f. og s. 284f. og nevner at de eldste kjente ledd er Bjørn Bjørnsson Olsgard i Gol, død 1602-12, g.m. Guri Guttormsdtr. Skifte etter begge 1624.Bjørn og Guri hadde flere barn, hvorav jeg her nevner to:1)Bjørn Bjørnsson Gunildgard i Ål, Eidal i Nes og Uppheim i Torpo f. omkr. 1560. Han kalte seg Bjørn BAGGE.2)Ivar Bjørnsson Medbøen i Flå f. omkr. 1575. Han hadde en sønn Knut som bodde på Sundre og kalte seg Knut BAGGE.I hvilken grad etterkommerne deres kalte seg Bagge, går ikke klart frem av artikkelen i 'Hringariki'.Kanskje andre her vet mer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En kommentar om Knut Iversen Bagge i Hallingdal:Jeg ætter selv i Kvikne (Tynset) fra Knut Iversen Bagge, nevnt fra 1657, død ca. 1672, og sønnen Iver Knutsen Bagge, som var voksen i 1664. Begge var smeltere ved Brevad hytte og bosatt på Botnan i Kvikne, med etterslekt videre der. Knut Iversens kone var nok Ingeborg Knutsdtr., bruker av Botnan fra 1673. (I følge 'Folk og buplasser i Nord-Østerdalen'.) Disse benyttet Bagge som slektsnavn. I Innset og Kvikne finnes også en annen Bagge-slekt, som nedstammer fra pliktsfut Knut Bagge.To omtrent jevnaldrende Knut Iversen Bagge levde altså på denne tid i Hallingdal og Kvikne. (En god del av verksfolkene i Kvikne kom for øvrig fra Kongsberg sølvverk.) Navnet K.I.B. er så sjeldent at det må være grunn til å spørre om dette kan være en og samme person? I så fall kan han ikke ha bodd på Sundre særlig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Hallingdøler ble stort sett der de var på den tida: 1 [1] Ivar Bjørnson Olsgard f: ca. 1575 på Gol, Buskerud .. +Gullaug Guttormsdtr. Gulsvik f: ca. 1598 i Flå, Buskerud 2 Guttorm Ivarson Medbøen f: i Flå, Buskerud *2. kona til [1] Ivar Bjørnson Olsgard: .. +Birgit Sindresdtr. Sundre f: på Ål, Buskerud 2 Knut Ivarson Bagge f: 1641 i Flå, Buskerud .. 3 [2] Guri Ivarsdtr. Medbøen f: i Flå, Buskerud ...... +Lars Sveinson nedre Sata f: 1584 på Ål, Buskerud d: ca. 1670 på Ål, Buskerud.... 4 Ivar Larsson nedre Sata f: på Ål, Buskerud .... 4 Guttorm Larsson nedre Sata f: på Ål, Buskerud .... 4 Syver Larsson nedre Sata f: på Ål, Buskerud .... 4 Jakob Larsson nedre Sata f: på Ål, Buskerud ........ +Sigrid Knutsdtr. Skagnes f: 1664 d: 1740 i Ådalen, Buskerud.... 4 Marte Larsdtr. nedre Sata f: på Ål, Buskerud .. *2. mannen til [2] Guri Ivarsdtr. Medbøen: ...... +Rasmus Halvorson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Jeg har faktisk et forslag til mulige foreldre for Ole Christensen Bagge (1747-1803), men forslaget bør nok jobbes litt med, for jeg er ikke helt sikker på at det er de rette. Dette forslaget innebærer også at navnet Bagge er ”arvet” på en litt spesiell måte:I Eiker ble det 16/7-1733 inngått ekteskap mellom Corporal Christen Amundsen og enken Maren Olsdatter Bagge. De fikk imidlertid ingen felles barn som overlevde moren, det viser skiftet etter Maren Olsdatter på Haugsund i 1744. Hennes 2 barn var fra hennes 1.ekteskap med Israel Johansøn. Det ser imidlertid ut til at Christen Amundsen giftet seg på nytt, for han fortsatte å døpe barn, og en av dem var Ole Christensen, døpt 19/11-1747. Morens navn blir her oppgitt til Malene Erlandsdatter. De tre andre barna som Christen Amundsen døper etter Maren Olsdatters død, er Maren i 1745, Kirsti i 1749 og Erlend i 1750. Ved 3 av disse dåpene er en av fadderne Dorthe Israelsdatter, som er datteren til Maren Olsdatter Bagge og hennes 1.ektemann kobberslager Israel Johansøn. Da disse to giftet seg, i 1722, var det ingen av dem som brukte navnet Bagge.Det kan tenkes at Christen Amundsen er død før 1755, for da er det en Malene Erlandsdatter Gade som gifter seg, men om det er den samme, er jeg ikke helt sikker på. Vielsen mellom Christen Amundsen og Malene Erlandsdatter har jeg heller ikke funnet, så de giftet seg kanskje utenfor Eiker.På Digitalarkivets oversikt over gifte i Eiker er ikke navnet Bagge nevnt i forbindelse med vielsen i 1733, men jeg har i hvert fall notert dette navnet i mine avkrifter, som ble tatt før disse kirkebøkene havnet på digitalarkivet. Så du bør sjekke det med den originale kirkeboka.Mitt forslag er altså at ovennevnte Ole Christensen, døpt 19/11-1747, har tatt / fått navnet Bagge fra sin fars 1.kone. Om dette stemmer, kommer du jo ikke noe lenger bakover med navnet Bagge. Men kanskje du finner andre spennende aner?Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk for nyttig svar fra Anders J. Moen! Det bidrar til å avklare hva som ikke er riktig, slik at korrekt linje lettere kan finnes. En mulighet kan være at de to jevnaldrende Knut Bagge'ne i Innset og Kvikne på et eller annet vis er slektninger. Pliktsfuten Knut (Pedersen?) oppgis for øvrig på nettet å være sønnesønn av Knut Hallvardsen Bagge i Fron. Jeg vet ikke om dette er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Supert Ole! Dette er virkelig noe jeg skal jobbe videre med. Eiker er jo mitt hjemområde, og her har jeg svært god tilgang på kilder. Dette blir spennende. Jeg merker meg at navnet på Ole Christensens eldste datter (Maren) går igjen i den familien du har. MVH Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Her har jeg tre av søskena til Ole tror jeg: Maren Sophia Christensdtr. Dehle, Gunder Christensen Brath, Eric Christensen. (Faddere til barna). Har også funnet mulige foreldre i Kongsberg: Anne Sophia Bagge og Christen Christofersen Dehle. Hvor er Dehle og Brath? Og vet noen noe om Anna Sofie Bagge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.