Gå til innhold
Arkivverket

[#23993] Skipsforlis 29.10.1824. Navn på skuta? (Kristiania registrert?)


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Høsten 1824 forsvant en skute som sannsynligvis var hjemmehørende i Kristiania. Skipperens navn var O.V(?). Møller, og styrmann var Christen Bockelie. I Sjøinnrulleringen, hovedrulle no.1,Christiania, s. 15 står det om Christen Bockelie at han 'var død under skibsforlis', og under rubrikken 'kom hjem' står det at han var ute til 29.oktober 1824, som sannsynligvis var tidspunktet for forsliset. Er det noen som kan hjelpe med å finne navn på skuta, eventuelt noe mer om kaptein Møller? Finnes det sjøforklaringer fra denne tiden, og hvor kan jeg eventuelt finne dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Hadde tenkt å sjekke nettsidene til Arkivverket (Riksarkivet og Statsarkivene) mht sjøforklaringer og skipsforlis, men for øyeblikket er de ikke nettsidene tilgjengelige. Siden det er søndag, regner jeg med at ev. feil vil på utbedret først i morgen. Men da går det an å prøve igjen. På nettsidene finnes det bl.a. noe som heter Spørsmål og svar, og det kan tenkes at det kan finnes noe der. Mvh Grethe Flood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Grethe og Otto. Takk for forslag. Jeg har tidligere prøvd Sjøfartsmuseet, men hadde ikke hell med meg da jeg prøvde der. Det kan iblant virke som å lete etter en nål i en høystakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Jeg lovet å sjekke opp skipsforlis, og følgende står på hjemmesidene til Arkivverket:Hva kan jeg finne ut om skipsforlis? Er du ute etter skip som har sunket langs norskekysten, kan du finne informasjon i Magistratens arkiver i statsarkivene. Rådstueattestene inneholder attester med bl.a. informasjon om havari, forlis eller kapring. Disse attestene er bygget på notarialforklaring eller et sjørettsforhør, som kan finnes i notarial- eller ekstraretts-(sjøretts-)protokollene.Sank skipet i utenlandsk farvann kan du finne skipsmappen med sjøforklaring i Handelsdepartementets Sjøfartskontor. Statistisk Sentralbyrå har i sin 'Diverseserie' noen protokoller med informasjon om skip som sank i perioden 1876-1893. Ble skipet senket i forbindelse med for eksempel 1. verdenskrig, kan biblioteket finne 'Sjøforklaringer over Norske skibes Krigsforlis 1914-1918' utgitt ved Sjøfartskontoret. Sank skipet under 2. verdenskrig har man to kilder: For forlis i norsk farvann finnes skipsmappen i Statens krigskaskoforsikrings arkiver. Skjedde forliset i utenlandsk farvann har Nortraship en egen serie med skipsforlis.Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Grethe, Takk for at du sjekket for meg. Jeg skal prøve Magistratens arkiver og ekstrarettsprotokollene når jeg kommer tilbake til Norge neste sommer.I mellomtiden får jeg arbeide med trådene til de andre personene jeg jobber med. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.