Gå til innhold
Arkivverket

[#23996] Juditha, Cathrina Lorentzdatter, Eidsvold Verk


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hvem var foreldrene til Juditha Cathrina Lorentzdatter? Ifølge M. Sundts bok FAMILJEN BARTH var hun gift med former ved Eidsvold Verk, Hans Jørgen Bartz. Hun ble begravet på Eidsvold 15. januar 1699 ('død efter barselseng'). Oppgitt alder: 30 år. Hans Jørgen Bartz ble så gift for annen gang 11. juni 1709 i Hovind, Ullensaker med Johanne Marie v. Hirsch (enke etter fenrik Hans Rasmussen Dahl).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johammessem

Kanskje barnas navn kan være til hjelp. Jf. Sundt blir følgende av Juditha Cathrinas og Hans Jørgens barn døpt i Eidsvold: 1. Johan Fredrik Bart/Bars/Bartz, 3. mai 1691. 2. Henrik Bart, 16. februar 1692. 3. Hans Jørgen Bart/Bartz, 28. februar 1694. 4. Anne Gjertrud Bart, 15. desember 1695; begr. 14. mai 1696. 5. Jon Ludvig Bart, 30. mai 1697; begr. 18. mai 1699. 6. Knud Bart, 8. januar 1699; død 10 dager gammel (Juditha Cathrina døde altså i forbindelse med sistnevnte fødsel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nettopp bestilt og fått mikrokortkopier av W. Lassens avskrifter fra kirkeboken for Eidsvold. Der ser jeg at en Lorentz Snedker er blant fadderne ved Hans Jørgen Bartz jr.'s dåp i 1794. Kopien er muligens forminsket. I hvert fall er det en miniatyrskrift som, til tross for sirligheten, tidvis kan være vanskelig å tyde på min kortleser. Det ser ut til at det står et navn etter 'Snedker', men det klarer jeg ikke å lese. Jeg vil holde det for sannsynlig at det kan være Juditha Cathrinas far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan ha feillest navnet på snekkeren. Ved en annen dåp er nemlig en Lauritz Snedker fadder, så det er ikke så godt å vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Brumer Bratvold

Hvor kan man få tak i disse mikrofichene? Hva inneholder de?Jeg har aner til Eidsvoll, og så har det stoppet pga brente kirkebøker.Svært takknemlig for svar.Mvh Ruth Brumer Bratvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

De kan bestilles på nettet fra Riksarkivet til en beskjeden pris. Se her: Lenke. Du finner det du leter etter ved å klikke på menyen til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hvis du går inn på lenken i mitt forrige innlegg, så kommer du til Riksarkivets hjemmesider. Der klikker du på 'Mikrofilmregisteret' i menyen til venstre. Da får du opp en ny menyside. Der klikker du på 'Kirkebøker, Akershus'. På den siden du da får opp, klikker du på 'Eidsvoll'. Da ser du en oversikt over de ulike kirkebøkene for Eidsvoll (ministerialbøker, klokkerbøker osv.). Helt nederst finner du en avdeling med overskriften 'Diverse (DIVR)'. Under punkt 1 der står det 1688-1856, og i parentesen til slutt: 'Wilhelm Lassens samlinger'. Når det gjelder Eidsvold, er det to mikrokort som inneholder avskrifter Lassen gjorde av de gamle kirkebøkene for Eidsvoll før de brant. Han skrev ikke av alt, men du vil der finne ganske mange innførsler av kirkelige handlinger (dåp, vielser, begravelser m.m.) fr 1688 og framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.