Gå til innhold
Arkivverket

[#23999] Ekteskap i Kristiansand 28.12.1838.Niels Asbj.-Todne Olsdtr., hvem var de?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dette paret giftet seg i Kristiansand 28.12.1838 i henhold til opplysninger i FamilySearch.I 1865 finner jeg Todne/Tone som enke i Kristiansand med sine to barn. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61001&variabel=0&postnr=6188&fulle=true&spraak=n.Jeg>Lenke trenger hjelp til oppslag i kirkebok for Kristiansand for å få fastslått identiteten til Niels og Todne i 1838.Hvor kom de fra , alder, og hva var fedrenes navn? Se forøvrig debatt nr.23995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Har ikke tilgang på kirkebøkerfor Kr.sand, men iflg. 1865-tellingen er Todne/Tone 45 år, altså født ca. 1820. På FamilySearch/VRI har jeg funnet Todne Olesdatter, f. 06.10.1820, døpt 15.10.1820, Kristiansand, datter av Ole Tallaksen og Jøran (Joran) Salvesdatter. Det samme ekteparet hadde også en datter Todne, f. 21.06.1818 (FS). Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet ditt.Jeg så det samme selv, men jeg stoler ikke helt på aldersangiv. i folketellingene.Jeg regner derfor med at kirkebøkene vedr. ekteskapet hennes vil kunne fortelle meg hvem faren var, og kanskje også alder og fødested.Jeg kan ikke se at Todne og Nils fikk døtre, derfor ingen navneoppkalling etter hennes mor. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Nils og Tone hadde ein sønn født 1839: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100214903697&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeKanskje er det han som er hugger i 1865: LenkeI Familysearch finner eg to Nils Asbjørnsen født i 1815. Den i Flekkefjord lever fortsatt i 1865, den andre er denne i Søgne: LenkeFaren er Asbjørn Olsen Ugland: LenkeEin bror og mora er på Føreid i Søgne i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Harald for innspillene dine.Det var svært interessant, og kan vise seg meget nyttig om jeg får bekreftelsen gjennom ekteskapet i 1838.Det er et problem at jeg heller ikke vet når Nils Asbjørnsen var født, all den tid han var død i 1865.Jeg vet derfor ikke alderen hans i 1838. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Skal på SAK i slutten av neste uke Rune, om du ikke har fått svar på ditt spørsmål innen den tid, så skal jeg sjekke kirkeboken for Kristiansand til deg, og se om en finner opphavet.Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for tilbudet Torleif.Jeg antar du vil se om svaret skulle dukke opp her innen du skal dit neste uke.Det kan jo tenkes det har dukket opp noe annet jeg har behov for å finne svar på. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg beregner å bruke fredag 24.sept. på SAK, er bortreist fra onsdag 15 til 23, skulle det være noe du trenger å sjekke, så er min email torl-o@online.no Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torleif Odland

Vielse i Kristiansand:Smedsvenn Niels Asbjørnsen 23 år og pige Todne Olsdatter 18 år. Sønn av: Asbjørn Føreid(gardbr).Søgne og Greipstad.og hun datter av hugger Ole Tollaxsen Christiansand.Todne er døpt Tone og fødd 6.okt. 1820, døpt 15.s.m. i kirken av foreldre: hugger Ole Tallaxsen og hustru Joran Salvesdtr.Asbjørn Føreid sitt fulle navn i flg Søgne-boken er Asbjørn Olsen Birkenes, f. ca. 1772- 1850 gift i 1801 med Kristine Olsdtr. Ytre Augland i Oddernes. Giftermålet er ikke utført i Christiansand kirke. Barn: Gunnhild Kristine 1805- til Oddernes. Ole Andreas 1809 g.m. Inger Christine Jørgensen Krsand. Gurine 1812 g.m. Ole Kittelsen Heia Holum. Niels f.1815 Abel Marie 1818 g.m. Ole Gerhard Torsen Ytre Augland. Abraham f. 1821, g.m. Ingeborg Nielsdtr. Tufteland. Karen Kristine f.1824, drukknet i en bekk i 1826. ASBJØRN OLSEN FORELDRE:Far: Ole Asbjørnsen Birkenes f1744- skiftet i 1807 gift med Guri Nielsdtr Greipstad f. ca.1744 og d.sk. 1783.Ole er sønn av: Asbjørn Olsen Skaar f.ca.1715, dsk.1754 sønn av Ole Pedersen Skaar og Maren Asbjørnsdtr, Lia Søgne, gift i 1733 med Torborg Torjesdtr. Svemmeland, dtr. av Torje Olsen Svemmeland i Søgne og Anne Skodriftsdtr.Ved et skifte på gården nevnes der Tolli Osuen og Steivor Asbjørnsdatter, Asbjørn nevnes her som arving og som søstersønn til Steivor etter salige Maren Asbjørnsdtr.Hvor Ole Pedersen Skaar kom fra er noe usikkert, jeg finner navnet Peder på 1600 tallet på Skaar, uten å kunne knytte det til videre i slekten. Det ser heller ikke ut til at det kommer fra Skår i Øislebø. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En hjertelig takk til deg Torleif for meget verdifull og kjærkommen hjelp.Samtidig også en stor takk til Grethe og Harald for innlegg nr. 2 og 4 som begge stemmer med den informasjonen jeg nå har fått fra Torleif.Jeg bøyer meg i støvet og ønsker dere alle en riktig god helg. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja den er studert Knut, men for å finne Ole Pedersen Skaar sitt opphav, tror jeg en må studere mulige skifter o.l. Personlig tror jeg at han kommer fra gården Skaar i Greipstad, men der nevnest ikke noe om han i boken, har søkt i kirkeboken over en periode uten å få napp også, så skal det navnet oppklarest, må en nok dypere ned i de gamle dokumenter. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Når det gjelder opphavet til Ole Pedersen Skår Greipstad, så blir det nok ikke så enkelt. Ole var altså gift med Maren Asbjørnsdtr fra Lia i Søgne. Marens foreldre var Asbjørn Hujesen Lia 1634-86 og Todne Bjermosdatter fra Skår Greipstad. Asbjørn og Todne hadde 4 døtre (Maren, Steivor gift med Tolli Osusen Skår Gr. og Guri gift med Tollak Povelsen på Tofte Søgne, men sistnevnte kom opprinnelig fra Skår Øyslebø!) To av Asbjørns døtre havnet altså på Skår i Greipstad med ektemenn som ikke kom derfra. Så det var nok arv fra Todne Bjermosdtrs far, Bjermo Pedersen. Hans far var Peder Povelsen fra Skår i Øyslebø. De to Skår-gårdene grenser vel. Håper Greipstad-boka II snart blir trykket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her hadde det tydeligvis vært stor aktivitet mens jeg var ute.Takker for nye interessante innspill, og til Jarle som brakte slekten ennå lengre bak i tid. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.