Gå til innhold
Arkivverket

[#24005] Emigranter- nærmere identifisering


Gjest Eldar Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldar Gundersen

I listene oppgis bl.a. alder og bopel. Men finnes det andre kilder som identifiserer emigranten nærmere? Og finnes det en oversikt over de som kom tilbake til Norge? Mh Eldar Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Noen ganger er emigrantene også registrert i kirkebøkenes lister over utflyttede, der gjerne med fødsels- eller dåpsdato. Dette gjelder oftere i den eldste perioden, enn i den siste fasen av utvandringen.Det finnes ikke registrering av tilbakevandrede, men i folketellingen 1910, og i noen av de senere tellingene skulle alle som hadde vært utvandret, og var kommet hjem igjen fylle ut noen tilleggsrubrikker, og med det skal man få oversikt over hvem som i 1910 osv var hjemvendt.Militære myndigheter var interessert i å registrere tilbakeflyttede menn i tjenestedyktig alder. Derfor vil krigskommissariatene ha lister over meldte hjemvendte, yngre menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Takk for svaret Yngve. Johan Martin Andersen står i kirkeboka utvandret sammen med sin mor og søster fra Tromsø til Amerika 1886. De dro imidlertid til Namsos der de hadde familie. I 1893 finner jeg en Johan Andersen, 25 år, med bopel Stadsbygden, utvandret via Trondheim. Alderen stemmer med 'min', men er disse identiske ? Omkring 1899 kom 'min' tilbake, og giftet seg i Trondenes dette året. Eldar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.