Gå til innhold
Arkivverket

[#24012] Døde i Oslo 1929-1939


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Hei jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med følgende: Helga Nathalie Sewell(1844-1929/30/39). er veldig usikker på når hun egentlig døde-men håper dere kan hjelpe meg. hun skal ha død i 1929 -men noen sier 1930 og noen 1939. hun var gift Widerberg ,og døde i Oslo-som enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Et tips kan være å sjekke adressebøkene for Oslo og se om du kan finne Helene Widerberg der, og hvis du finner henne, se hvor langt opp i tid hun står registrert.Statsarkivet i Oslo har dødsfallprotokoller på mikrokort Lenke Normalt er disse plassert på lesesalen i Riksarkivbygningen, men pga. ombygging er lesesalen nå stengt, og det mest etterspurte materialet på mikrofilm og mikrofiche overført til Deichmann fra og med 1. september 2004 til september 2005. Ellers har bibliotekssektoren kjøpt mye mikrofilm av arkivmateriale, så kanskje du burde undersøke på nærmeste bibliotek om det finnes leseapparater der og ev. om film kan lånes inn. Dette er hva jeg kan komme på i farten. Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Grethe -var litt usikker på hvor jeg kunne finne disse dødsfallprotokollene-og om de var tilgjengelige,(skal sjekke på biblioteket der jeg bor jeg-har iallefall leseapparat i Tønsberg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bortsett fra en Johanne Widerberg (14.01.1929 ), fant jeg ingen Widerberg de oppgitte årene i de omtalte dødsfallsprotokollene. (Det beviser ikke at hun ikke døde i 1929-30 eller 1939, men reduserer sannsynligheten en god del). For 1929 så jeg også på Sewell. (Du er sikker på at hun ikke bodde i daværende Aker?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Geir ifølge mine opptegnelser døde Johanne Widerberg f.Berg i 1930 ,men det er sikkert bare en unøyaktighet i kildene jeg har.hennes mann Clare Sewell Widerberg(Helgas sønn)skal ha levd som enkemann til 1957(om mine kilder er rett!).og Helga skal ha fått mye besøk av ham da han var enkemann mens hun bodde i Gjetemyrsveien(St.Hanshaugen)-men om hun siden har bodd en kort stund i Aker hos sin andre sønn Frantz Gustav.-vet jeg inget om.Men da kan jeg iallfall si at hun må ha død en gang etter 1929-(Tror det mest nærliggende er rundt 1935-1939).Tusen takk for den datoen!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest David Widerberg Howden

Hei kan noen hjelpe meg å finne ut om Helga døde i Aker rundt 1935-39?.Også interessert i om Clare(Cleare) døde i Oslo i 1957?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest David Widerberg Howden

Hei,utrolig nok har jeg funnet et årstall og dato til i boken om St.Olavsordenen fra 1947.her står det at HELGA NATHALIE SEWELL skal ha død 18/9-1941.Kan noen bekrefte at dette stemmer med dødslistene for Oslo/Aker i 1941??da har jeg kommet oppi et antall på fire forskjellige dødsår. 1929,1930,1939 og 1941 er det noe rart i at jeg blir litt forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det dør en enkefru Helga Widerberg i Oslo 18.09.1941 (Register til dødsfallsprotokoll, Oslo Skifterett 1220 I). Selve dødsfallsprotokollen er bare filmet til 22.08.1941, så ytterligere opplysninger kan jeg ikke gi herfra. Men dødsfallsprotokollen og skiftet er åpent for innsyn, med disse henvisningene skulle det være mulig å få en kopi fra Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.