Gå til innhold
Arkivverket

[#24013] Laurits Dybvig - fra Ålesund til San Francisco i 1906


Gjest Lene Hovland
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Hovland

Jeg arbeider med Laurits Johannes Kornelius Pettersen Dybvig, og trenger i den forbindelse litt hjelp.Dette vet jeg:13.01.1879: Født i Herø på SunnmøreFolketelling 1900: bor i Storgaden i Ålesund, arbeider som bagersvend13. mai 1906: Laurits gifter seg med Karoline Marie Kristine Ingebrigtsen i Ålesund kirke14. september 1906: Laurits emigrerer til San Francisco - uten sin kone Lenke10. november 1906: Laurits' kone Karoline føder deres felles datter Laura i Ålesund1908: Laurits dør - i ÅlesundSå jeg lurer på: Når han reiste til San Francisco fra Ålesund med Cunard line - kan man finne ut hva skipet het? Og i hvilken havn han kom i land? Reiste han via f.eks. Liverpool eller Southampton?Jeg kan uansett ikke finne ham på Ellis Island.Dessuten lurer jeg på hvorfor han reiste fra sin kone - så kort tid etter bryllupet og så kort tid før fødselen. Det kan vel kanskje ikke dere svare på - men var det vanlig at mannen reiste først, for så å sende bud på kone og barn?Og hvorfor San Francisco? De fleste reiste jo til Nord-Øst USA? Kan det ha å gjøre med det store jordskjelvet i San Francisco 18. april 1806? Jeg ser at svært mange reiste til nettopp San Francisco i årene etter jordskjelvet - var det tanken om at det var gode penger å tjene på å gjenreise byen som drev dem?Og hvorfor døde han i Ålesund to år senere? Jeg har hørt rykter om at han kan ha pådratt seg sykdom i USA, og derfor reiste hjem. Kan man finne ut når han kom hjem igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Hovland

Dette var det ingen som kunne svare på...Men da lurer jeg på: Kan Laurits ha reist til USA i 1906 uten å ha vært innom Ellis Island? Var det andre 'mottak'?Til tross for at jeg kjenner til problemene med skrivefeil i Ellis Island-databasen, finner jeg ham ikke - uansett hvordan jeg vender og vrir på det. Noen andre som kan?Hvor lang tid tok forresten overfarten? Fem dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Finner ikke Lauritz i Ellisisland-registeret.www.norwayheritage.com er et greit utgangspunkt for et par av spørsmålene når det gjelder reisetid og Cunard.Det ser ut som om Cunard primært reiste fra Hull eller Liverpool til New York og Boston.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei,ved å søke på emigranter som reiste omtrent samtidig som Lauritz fra Ålesund, så finner jeg bl.a. at Ole Matsen ankom Ellis Island den 3 okt. med skipet Caronia. Det skipet seilte fra Liverpool 25. Sep., og brukte således 8 dager over Atlanteren. Da har det også vært innom Queenstown/Irland, den 26/9.Skipet hadde hele 1400 passasjerer, hovedsaklig fra Norge, Sverige, Finland, Russland, England og Irland. De andre passasjerene fra Ålesund på det skipet reiste alle 19. eller 20. september.Siden din Lauritz reiste 5 dager tidligere, vil jeg anta at han ankom Ellis Island ca 28 september 1906.Jeg er ganske overbevist på at han må ha reist med Cunard line til Hull, tog til Liverpool, og så skip videre til New York.Dermed bør du i første omgang gå igjennom passasjer listene for de skipene som reiste fra Liverpool i slutten av september.Her er en bra side for å finne hvilke skip som kom fra Liverpool: http://stevemorse.org/ellis/boat.htmlDisse skipene forlot Liverpool i slutten av september, med destinasjon New York: Kanskje han er å finne blant passasjer listene på skipet Umbria? :-) Caronia som ankom 3/10 var han ikke på, så vidt jeg kunne se.Ankom Ellis Island 25/9, GeorgiaAnkom Ellis Island 27/9, MajesticAnkom Ellis Island 29/9, UmbriaAnkom Ellis Island 30/9, CelticAnkom Ellis Island 2/10, CericAnkom Ellis Island 3/10, Oceanic3/10 Caronia//Janps: At han reiste alene kan vel ganske enkelt skyldes økonomi. Det var dyrt å reise, og veldig usikkert også, med tanke på fremtiden. Kanskje han ville prøve og få seg en jobb og tjene noen kroner til billett for kone og barn? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

En annen sak...Disse Emigrantprotokollane (f.eks den fra Aalesund) inneholder kun en oversikt over alle de som meldte seg til politiet for å registrere seg som utvandrer.Det er ikke dermed sagt at han reiste! Han kan ha ombestemt seg... :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.