Gå til innhold
Arkivverket

[#24015] Johan Bernhard Sandnes, født 1885, Tingvoll, M&R, foreldre fra Fåberg, Oppland


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Lurer på om noen vet noe mer om denne familien, finner Johan B. Sandnes født 16 februar 1885, og døpt i juli 1885 i Tingvoll. Foreldrene er nevnt som Ole Christiansen Grønberg, født 1833, arbeider fra Fåberg i Gudbrandsdalen og Agnete Christiansdatter Sæter, født 1837, Fåberg i Gudbrandsdalen. De er ugift og er innført som omvandrende, har vandret sammen i 2 år. Finner ikke han i folketellingen for 1900, og finner ikke gården Sandnes hvor jeg antar Johan har navnet fra. Går ut ifra at han muligens er vokst opp som fosterbarn på en gård i Tingvoll området, eventuelt Kværnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ser ikke snurten av noen Johan B. Sandnes under den garden i Stangvikbøkene til Hyldbakk. Men foreldrene var kanskje tjenestefolk der?Under Sandnes i Øre finner jeg ham heller ikke. Har også forsøkt FamilySearch uten hell. Så langt. Vet du noe mer om Johan Bernhard? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Jeg har en liten mistanke om at foreldrene 'vandret' vider og at Johan muligens ble satt igjen som fosterbarn, derav navnet Sandvik. Fosterbarn er vel ikke bestandig medtatt i bøkene går jeg ut fra. Dette er jo ikke 100 % sikkert, men denne mannen har i alle sine år nektet å snakke noe om familien, så det skjuler seg noe der som han helst ikke ville fortelle. Man må jo selvfølgelig jobbe seg videre på foreldrene som er oppgitt ved fødselen, de er de biologiske, men det hadde vært interressant å finne ut hvor og hos hvem han vokste opp med i Tingvoll / Kværnes området. De har hørt snakk om at han i ungdomsårene var med en onkel på fiske, og da må det vært enten søsken av de biologiske foreldre, eller noen i familien til fosterforeldrene.Vet noen om det fantes mange fra Gudbrandsdalen i dette området på slutten av 1800 tallet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Hanne Heen

Prøver å få litt mer respons på dette innlegget. Har nå sjekket kirkebøkene for Fåberg for å finne mer på Johans foreldre. I tidsrommet 1833-1837 er det 5 mulige kandidater til å være hans far, de het alle Ole Christensen. Da er det jo ikke lett å vite hvem som er den rette. De vi fant var Ole, født 1834, foreldre Christen og Randi Nørstelie. Ole, født 1834, foreldre Christian og Kari Hovesveen. Ole, født 1835, foreldre Ungkar Christian Ols. Bjerke og oigen Helene Simensdtr. v. Søndre Hage. Den neste var Ole, født 1835, foreldre Christian og Marit Ertsgaard. Vi fant også en Ole som var sønn av klokkeren, men antar at han er ganske uaktuell.Men om moren var det vel litt enklere, og har funnet ei som jeg tror er en god kandidat. Under døpte i 1840, finner vi Agneta som ble født 30 desember 1839. Foreldrene var ungkar Christian ?? Lysgaard og pige Marta ??datter af nordre Faugstad. Er det noen som kjenner til denne familien og kan bekrefte om vi er på rett spor. Har jo også nå en mistanke om at vi er inne på reisende slekter, og at det selvfølgelig kunne være en av årsakene til at Johan aldri nevnte sin familie. Ingen av barna til Johan kan erindre å ha hørt noe eller sett sine besteforeldre på den siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.