Gå til innhold
Arkivverket

[#24019] Kirkebok Haram/(Giske?) - vielser 1900-1905


Gjest Lene Hovland
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Hovland

Er det noen som har tilgang på kirkebøker, som kan hjelpe meg litt? Det gjelder Haramsøy i Møre og Romsdal - er litt forvirret i forhold til hvilket prestegjeld Haramsøy tilhørte rundt århundreskiftet.Jeg leter etter en vielse mellom Rasmus Elias Hans Andreassen Aasestrand, Borgund (1882-1962) og Kristine Austnes, Haram (1879-1934).De bodde i Borgund, men jeg kan ikke finne vielsen deres der, så kanskje de giftet seg i Haram? De må ha giftet seg før 1905, da ble deres andre sønn født. De fikk en sønn før 1905 også, men jeg vet ikke fødselsåret.Jeg mener å ha funnet Kristine som tjenestejente på Haramsøy i folketellingen 1900, ugift. Eventuelt kan dette være feil Kristine, og vielsen kan da ha vært før 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Jeg fant dessverre ikke kirkebøker lenger fram enn til 1900 for Haram på høyskolen i Volda, men det kan være at biblioteket i Ålesund har flere. Jeg fant derfor ikke den vielsen du er på jakt etter. Men disse puslespillbitene kan kanskje være av litt interesse:1. Kristine Austnes ble født 7. april 1879 på Austnes, og ble døpt Kristine Laura Josefine. Foreldra var gårdbruker Elias Knutsen Ostnes (Austnes) og kona Tomesine Johannesdatter.2. Kristine ble konfirmert i i Haram kirke på Haramsøya 10. september 1893.3. Sønnen som Kristine og Rasmus fikk i 1905, het Johan Andreas (men det visste du vel). Han ble født i Borgund 21. juni, hjemmedøpt 1. august og døpt i kirka 20. august 1905. Kristine og Rasmus bodde på 'Aasestrand'.4. Jeg finner ikke deres førstefødte sønn i kirkebøkene for Borgund. Det ville vært nærliggende å leite i kirkebøker for Haram, alternativt Ålesund. Biblioteket i Ålesund har et godt utvalg av mikrofilmer, så kanskje finner du noe der.5. Tjenestejenta som du fant på Haramsøya, er nok ganske riktig din Kristine Eliasdatter som da var på Myskja.6. Ser i databasen 'Døde i Borgund 1816-1939' i Digitalarkivet at en Laurits R. Aasestrand ble født 16. februar 1918 og døde av blodforgiftning 19. oktober 1922. Faren het Rasmus og var småbruker.Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Hovland

Takk for masse informasjon. Det meste av dette visste jeg riktignok, men jeg skulle så gjerne fått dokumentert vielsen, slik at jeg var helt sikker på at Kristine Laura Josefine Austnes er den samme Kristine som gifter seg med Rasmus (selv om jeg er nesten helt sikker).Forresten - 7.4.1879 - er det fødsels- eller dåpsdatoen til Kristine?Konfirmasjonsdatoen hadde jeg ikke fra før - så takk for det :)Laurits som døde i 1922 var Kristine og Rasmus' yngste sønn (tvilling).Eldstesønnen som jeg ikke vet fødselsdatoen til, het forresten Elias (som Kristines far (hvis det er rett Kristine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

1. 7. april 1879 er Kristines fødselsdato. Hun ble døpt 1. juni.2. Det er ingen tvil om at det er denne Kristine som giftet seg med Rasmus Aasestrand. Det går nemlig heilt klart fram av kirkeboka da Johan Andreas ble døpt 20. august 1905.3. Kristine døde 22. januar 1934 (men det visste du vel også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.