Gå til innhold
Arkivverket

[#24020] Født i Oslo 1805.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg har en kar som oppgir han er født i Kristiania og etter oppgitt alder da han døde 1891-86 år, så skulle Knut Nilssen på Frølandsplass i Våler være født i Oslo 1805. Har kikket på kirkebøker lagt ut på nett men der er ingen som passer ved fødsel eller hans konfirmasjon. Knut blir gift i Våler 23.05.1836 med Helene Nilsdtr født 12.5.1816. Kan noen hjelpe meg med et spor slik jeg kan komme meg videre til hans foreldre. Takknemlig for alle hjelp. MVH. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Alderen i FT-1865 er oppgitt til 54 år, det er derfor trolig at han er født senere enn 1805.Det er svært lite av Kristianias kirkebøker som er tilgjengelig på nett for denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Fødselsåret til Knut Nilsen har du vel fra giftermålet - her hentet fra FamilySearch Lenke. Forutsatt at dette stemmer (33 år) med det som er innført i den originale kirkeboka. For å være sikker, ville jeg sjekket kirkeboka også med tanke på hvem som er oppgitt som Knut Nilsens far. Knut er 54 år i 1865, altså f. ca. 1811, men også i folketellingene kan alderen være +/-.Før 1860 er det ikke et slikt 'konglomerat' av menigheter i hovedstaden som det blir i annen halvdel av 1800-tallet. Vor Frue (senere Oslo domkirke), Akershus slottsmenighet og Garnisonsmenigheten er de jeg kommer på i farta av menigheter. For å finne Knut, blir det vel derfor å sjekke kirkebøkene i de eksisterende menigheter.Riksarkivet og Statsarkivet i Oslo har kirkebøker på mikrfilm/-fiche fra hele landet, men pga ombygging, er dette materiale overført til bruk på Deichmanske bibliotek. Ellers har bibliotekene rundt om kjøpt mye mikrofilm, så kanskje du bør undersøke om det lar seg gjøre å låne inn film på nærmeste bibliotek.Dette var ikke så mye hjelp i å finne Knut Nilsen, mest noen tips...Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei, jeg blir litt forvirret av vekslingen mellom Oslo og Christiania i spørsmålet. Men hvis han var født i Oslo (=Gamlebyen), så er det egne kirkebøker for Oslo menighet (de starter 1734).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Beklager Tore og Andreas...jeg mente selvsag Vår Frelser - legger meg flat. Gamlebyen tenkte jeg også på, men fikk ikke den med meg - vet at det er det gamle Oslo, mens det andre er Kristiania. Når folk snakker om Oslo, tenker de vel som regel nåværende Oslo, men det selvsagt viktig å nyansere. Tar det ad notam og håper jeg ikke har laget for mye 'begrepsforvirring'...Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står 'Knud Nielsen Tveter 33 Aar' ved vielsen i Våler 23.05.1836 ( dette er Våler i Østfold ). En Knud Tveter (på plass under Tveter) konfirmeres samme sted 08.10.1826. Der står det han er født/døpt 22.03.1812. Nevnte kirkebok har jeg ikke, men jeg blir litt overrasket om du ikke finner ham født/døpt i Våler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fødselsår 1812 stemmer med alder oppgitt i FT-1865 (54 år). Fødested er i tellingen oppgitt til Christiania: LenkeAt det bare er 3 personer ved navn Knut/Knud i Våler i 1865 (av 1419 menn) er ikke med på å styrke antakelsen til Geir om at han er født i Våler. Kirkeboka for Våler bør sjekkes både for dåp og innflytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jøss det var mye, han oppgir jo selv et sted, ved giftermål ? å være født i Kristiania, det var jo jeg som sa Oslo, du vet Stavanger er Stavanger. Jeg har overhodet ikke lett etter ham annet enn i folketellinger i Våler, siden han oppgir å være født som sagt i Kristiania. Jeg har vel knapt vært i Oslo så jeg vet ikke hvordan den var oppdelt og forskjellen fra det som var Kristiania og nå Oslo, derfor ber jeg så pent hjelp meg.SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Til dere som virkelig prøver å hjelpe så sitter jeg nå med dødsfall 1891-86 år, da født 1805, oppgitt alder ved vigsel 33 år- født 1803, oppgitt i folketelling se innlegg over 54 år- født 1811, hjelp. Hva skal en stole på ????Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare en kommentar til (9), det står ingenting i vielsen om at han er født i Christiania (eller Oslo for den saks skyld). (De ble forøvrig viet i Svindal kirke).Til (8), det kom knapt et menneske fra Christiania til Våler 1815-1836 og ingen Knud Nielsen såvidt jeg kunne se.Og hvordan vet man at Knud Nielsen i folketellingen 31.12.1865 i Våler er den samme som ekter Helene Nielsdatter Tveter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Om de er foreldre til Andreas Knutsen født 22.02.1844 i Vaaler, så er det hans foreldre jeg har fått oppgitt. Andreas var forpakter på Ekornmyr en tid.Mvh. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Dersom jeg hadde vært deg Sol, hadde jeg i tillegg til allerede nevnte spor å følge opp også forsøkt:1) å finne en passende ektefelle i folketellingen 1865 som kan matches med Knut Nilsen på Snippens kone, som jo er 'løben fra ham'. Dersom dette viser seg å være en kvinne ved navn Helene Nilsdatter, er jo dette med på å styrke at vi snakker om én og ikke flere ulike Knut Nilsen (jamfør innlegg 11, tredje del).2) å finne Knut Nilsen og Helene Nilsdatter i folketelingen 1875 og førstevnte også i 1891 (dersom han ikke døde tidligere enn tellingstidspunktet dette året). På så vis får du flere aldersangivelser og fødesteder å forholde deg til, noe som kanskje kan være med på å kaste lys over saken?Med hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.