Gå til innhold
Arkivverket

[#24024] Bygdebok for Vågå og Sel


Gjest Ragnhild Simenstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Simenstad

Jeg bruker å låne hjem bygdebøker fra biblioteket, og har hatt stor nytte av innholdet i disse. Nå har jeg lånt den nye boka fra Sel og Vågå, men det er for meg en stor skuffelse. Her finner jeg ingen ting om de forskjellige garder og slekter, noe som for en som leter etter sine aner er til stor hjelp. Er det noen av dere som leser dette som vet om det vil komme et bind nr.3 med et slikt innhold. For en tid tilbake lå kirkebøkene for Sel ute på Arkivnett Oppland, men de er trukket tilbake for retting. Blir de snart tilgjengelig igjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebøker kan være så mangt. I noen kommuner har man lagt mest vekt på gårds- og slektshistorie mens andre har prioritert den generelle bygdehistorien. I et komplett verk hører vel etter manges mening begge deler med. Sel og Vågå har satset stort på bygdehistorien. Det skal komme i alt 4 bind med generell bygdehistorie. Bind 2 kom tidligere i år. Jeg kjenner ikke til at det er planer om gårds- og slektshistorie for Sel eller Vågå. Men kanskje andre vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Dyrli

Har selv slekt som utvandret fra Vågå (Sogsbygda) til Vestlandet på midten av 1700-tallet. Jeg tok direkte kontakt med Nordalsarkivet som formidlet kontakt med en lokalhistoriker i Vågå. Han har samlet en god del stoff om gårds- og slektshistorie og sier han vurdere å gi dette ut i bokform. Vet ikke hva slags tidsplaner han har for dette og om arbeidet også dekker Sel. Jeg foreslår at du sender en e-post til nord-ark@online.no med spørsmål om din slekt. Du kan jo også passe på å spørre om kirkebøkene som lå på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.