Gå til innhold
Arkivverket

[#24031] Peder Larsen Buck \ Bok og Anne Margrete Johannesdtr. Kok\Koch, Røros.


Gjest Ørjan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Larsen

Hei. Jeg søker foreldre og søsken og forfedre til Gunnhild Pedersdatter Buck. Dette har jeg: Gruvearbeider i Røros Peder Larsen Bok\Buck, f. 07.10.1740, dåp 19.02.1741, trolovet 14.04.1771, gift i Røros 09.05.1771 med Anne Margrete Johannesdtr.Kok\Koch, f. 1750, dåp 01.11.1750. Barn: 1.Laurentia, f. 1772,dåp 25.10.1772 2.Lars, f. 1774, dåp 06.03.1774 3.Gunnhild, f.1782, dåp 15.12.1782 4.Johannes, f. 1786, dåp 26.02.1786 Disse opplysninger er hentet fra kirkebøker for Røros. Men vet ikke om de hadde flere barn, siden det er litt aldersforskjell på barna. -------------- Er det noen som vet noe om denne familien og når Peder og Anne Margrete døde. Hvem var deres foreldre? Jeg har som far på Peder, Lars Buck og far til Anne M.,Johannes Koch.Men hvem var mødre? Hvor bodde de, giftermål og barn.Alt av interesse.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei!Ifølge FamilySearch heter foreldrene til Anne Margrethe Johannesen Kock, Johannes Jokumsen Kock og Gunhild Pedersen Schancke [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=700117365545&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeJeg har også funnet én bror, Jokum Johannesen Kock, døpt 1759 LenkeFaren til Anne Margrete, Johannes Jokumsen Kock, er iflg. FS døpt 1719 i Røros og d. 1796; han er sønn av Jokum Hansen Kock Lenke. Johannes Jokumsen ble gift i Røros i 1749 med Gunhild Pedersen Schancke Lenke.Anne Margretes farfar, Jokum Hansen Kock, er iflg. FS født på Røsos i 1680 som sønn av Hans Koch og Marit Hansdatter Lenke.Og Anne Margretes oldefar, Hans Kock, er igjen født 1648 og død 1734 på Røros LenkeGunhild Pedersdatter Schancke er muligens datter av Peder Pedersen Schancke og Maria Iversen, som ble gift på Røros i 1723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Disse har du kanskje allerede? Søsken av Anne Margrete Kock, dvs. barn av Johannes Kock og Gunhild Pedersdatter Schancke:Maria, døpt 1749 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1640daap&variabel=0&postnr=2051&fulle=true&spraak=n>LenkeAnne Margrete, døpt 1750 LenkeGjertrud, døpt 1753 LenkePeternelle, døpt 1755 LenkeGunnhild, døpt 1762 LenkeJohanna, døpt 1766 LenkeMaren, 16.10.1768 (nr. 91) http://www.hognes.net/roros/d17671779.htm#1768Brynnild, 27.10.1771 (nr. 86)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Ifølge Bock-ene på Røros og i Nord-Østedal av Odd H. Tjade, i årbok for Nord-Østerdal 2003:Peder Larsen Bok\Buck (født 1742. Den Peder som du nevnte døde i 1741) og Anne Margrete Johannesdtr.Kok\Koch levde på Røraas Bergplads/bakkene ved Ft-1801 LenkeMer om barna tilhørende ovenfornevnte ektepar: Laurentia døde 1772, Lars ble konf. 1790, Gunnhild konf. 1781, tjente Hans Henningsen Brekken i 1801, Johannes konf. 1804, g.1807 m/enke Katarina Jonsd. Ferhagen, Peder født og død 1790.Aneliste for Peder Larsen Bok\Buck:1. Peder Larsen Bok\Buck2. Lars Pedersen Buch 1712-1750 g.1740 m/3. Anne Larsd.4. Peder Olsen Bock 1677-1727, bergsknekt5. Boel Larsd. Rytter 1672-17448. Ole Pedersen Bock ca.1630-ca.16859. (sannsynlig) Siren10. Lars Rytter, belgmaker11. Ingeborg Knutsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Ørjan!Siden det var meg som i tema 22886 satte frem det noe 'luftige' forslaget om Gunnhild Pedersdatter Buck, så er jeg litt nysgjerrig. Fant du henne utflyttet i kirkeboka eller fikk du bekreftet på en annen måte at dette virkelig var Knut Skorgens kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Mente jeg fant at Gunhild Pedersdatter Buk ble konfirmert i Røros i 1798, mens brødrene Lars Pedersen (Persen)Buk og Johannes Pedersen Buk ble konfirmert i hhv. 1790 og 1804. Laurentia synes ikke å være nevnt som konfirmant, og kan være død som barn. Så vidt jeg kan se, er ikke kirkebøker m/begravede for Røros å finne i nettversjon, så da er det mulig å oppsøke nærmeste bibliotek for å sjekke om det fins leseapparat, ev. om film kan lånes inn. For ovrig er mikrofilmsamlingen av kirkebøker som normalt finnes på lesesalen på Riksarkivet nå overført til Deichmanske bibliotek, fordi Riksarkivbygningen utvides.Du bemerker, Ørjan, at det er litt aldersforskjell på barna til Peder og Anne Margrete. Det kan tenkes jo at de kan ha mistet noen barn like etter fødselen eller tidlig i sv.skapet. Dette er bare hypotetisk høyttenkning...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Innlegg 7: Du har helt rett. Det står at Gunhild Pedersdatter Buk ble konfirmert i 1798. 1781!, som jeg nevnte, stod oppført som fødselsår. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei alle sammen. Jøss så fikk jeg løst denne gåten med. Til Astrid Ryen. Jeg tror at denne Gunnhild er kone til Knud Olsen Skorgen, fordi at deres første barn heter Peternella og den yngste heter Anne Margrethe, men har ikke datoer på den siste.De har tydligvis kalt opp noen her. Jeg har ingen opplysninger på Knud Olsen Skorgen, annet at han var soldat og hadde tilholdsted på gården Skorgen i Tresfjord i Møre og Romsdal.Skorgen navnet kan ha vært et soldatnavn, som var vanlig på den tiden.Knud skal være født ca 1779.Men jeg vet ikke dette sikkert. Håper det er noen som vet mere. Jeg har skanke boka som jeg har i slekten på min oldemors side, Peder Larsen Bok er min oldefars side. Gunnhild ble gift i 1810 i vor frues kirke i trondheim, hun var da ca 28 år. Hun var 19 år i 1801 da hun var taus på Brekken i Røros.De var bosatt på Bakklandet.Når datteren Peternella flytter til Vassås i Bindal, står hun oppført med fødested Bakklandet, Trondhjem. På fS står disse oppført med navnene Knud Olsen Skargens(Skal være Skorgen) og Gunnhild Pedersdatter. Navnet Buck falt vel bort da hun giftet seg. Jeg har ikke mulighet for å sjekke kirkebok for Strinda, Trondheim. kanskje står det noe der om dem.Ligger kirkeboken ute på nettet? ------------- Dette står i skankeboka: Gunilla Pedersdatter Skanke, f. 20.08.1730, d.1806, gift 16.05.1749 med Johannes Jochumsen Kock, f.1726 d. 1797 i Røros. Barn: 1.Jochum, f.1759,gruvearb.D.1840, gift med Maren Fredriksdtr.Sandberg, f. 1763 d. 1830. Dette er slekten til forfatteren Johan Falkberget. Dette var det som stod, det var ikke nevnt flere barn. ------------ Knud O.Skorgen og Gunnhild har barn som heter: Peternella, Caroline, Peter Gunerius, Olaus, Anne Margrete. Peternella har barn som heter:Anne Mathilde,Ole Kristian,Otto Neumann,Anne Gurine,Marie Nikoline,Helovise Margrete, Peter Neumann, Anne Bergitte. Jeg tenkte her på likheter i navnevalgene. Kan de ha kalt opp noen?Jeg har sett at Peternella er vanlig i Røros, men om det er like vanlig i Trondheim skal ikke sies, da jeg vet lite om navnetrad. i de forskjellige landsdelene. ------Så håper jeg at dette er rette folk, men i kirkeboken for Strinda kan hun vel være oppført som Buck, og faddere på barna kan jo være noen av disse av gunnhilds slekt. Det vil vise seg.MVH Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Takk for lenkene, dette er mye å lese på og interessant. Men vet noen hvordan jeg kan eller er det noen som kan finne ut om Gunhild Pedersdatter Buck ble gift i Trondheim i 1810? For ble hun det er dette rette familie, noe jeg egentlig tror fordi som førnevnt så finnet mange like navn i etterslekten.MVH Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Ad. innl. 5): Blant de som levde på Røraas Bergplads/bakkene ved FT 1801 (se Lenke) er såvidt jeg kan se Anne Margrethe Johannesen Kock tremenning av hun som er nevnt øverst, Gunhild Fastesdatter Schancke, mens den nevnte Dordi Olsdatter Buk (Buck) vel kan være femmenning med Anne's mor Gunhild Pedersdatter Schancke. Sikkert mange slektninger ellers i lista også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei. Jeg dro til deikcmanske bibliotek i oslo for å sjekke noen kirkebøker. Riksarkivet i oslo er stengt til september 2005 pga ombygging. Jeg spurte en i veiledningen på biblioteket om hjelp til å finne frem i kirkebøkene, men jeg fikk ingen hjelp da de viste like lite som meg sa han jeg snakket med. Jeg sjekket kirkebok for sør-trøndelag, mikrofilmrull hf1221,Bakke\strinda.Vor frues kirke. Jeg fant døtrene til Knud O.Skorgen og Gunnhild Pederdtr. Peternella og Carolina. Fant ny fødselsdato på Peternella, hun ble født 30.04.1820 ikke 20.05.1820. Jeg fant ikke giftermålet på Knud og Gunhild, kanskje leita jeg i feil rull. Jeg fant også faddere på Peternella, kan det være familie av Knud og Gunnhild? Faddere var: Ane Halvorsdatter, Amund Halvorsen, Birgitha (Rasmusdtr.? vanskelig å lese), Karen Pedersdatter, Peder Pedersen, Jørgen Skorgen. Carolinas faddere var vanskelig å tyde, men en av de var enkel, Ingeborg Olsdatter. Kan noen av disse være søsken av Knud og Gunnhild? Jeg tror også at Knuds far kan hete Olaus, eller Ole da. Knud og Gunnhilds yngste sønn Olaus kan være oppkalt etter Knuds far. Den ene datteren Anne Margrete er vel oppkalt etter Gunnhilds mor.(jeg fant ikke datoer på Anne M).Navnet Peternella er vanlig i Røros har jeg sett, og i Gunnhilds familie er det noen som heter det. Så har vi sønnen Peter Gunerus, Peter kan være omskriving fra Peder etter Gunnhilds far, og Gunerus har jeg også sett andre som heter i Røros.Datteren Carolina kan være oppkalt etter Knuds mor\søster\bestemor.Knud er fra Tresfjord området i Møre og Romsdal.Kanskje heter faren Olaus....Skorgen???? Her må alle notater prøves og strykes om feil oppdages.Jeg sjekket også rørosboka med de fem bind den hadde for å finne Peder Larsen Buck og hustru Anne Margrete J. Kock. Men jeg fant ikke noe, jeg hadde ingen anelse hvor jeg skulle lete heller. Noen som vet hvor jeg skal lete så kan jeg gå tilbake til deikcmanske til uken å sjekke både det ene og det andre. Hvor i kirkeboka finner jeg Knud og Gunnhild.Til slutt håper jeg det er noen som kan hjelpe med sidene om disse i Rørosboka og er det noen som er kjente med avlesning og finne frem i kirkebøker?? MVH Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.