Gå til innhold
Arkivverket

[#24034] Tordenskiold og Graae i Moskenes / Gyth ?


Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Jeg søker etter famiilie til Karen S. Tordenskiold. Bor 1783 i i Besselvåg, Moskenes sogn.Är nämnd som 'Enkens nú nærende mand Peter Gÿth' (p.45) och 'Enken Karen S. Tordenskiold tilfalder.. 120.5.8', vid skifte efter Johan Peter Graae, Bischelvog, Moschenes fierding, 27/12 1783. Gift 1783 med Johan Peder Graae, født i Besselvåg, Moskenes sogn, død 1783 i Besselvåg, Moskenes sogn. Bosatt i Besselvåg, Moskenes sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Jeg har vært inne på kopi av hennes arv fra sin 1. mann og mener her at hun har navnet Karen I Tordenskiold eller Karen S Tordenskiold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Hyggelig med kjap svarFinner du hennes familie? Tordenskiold? Hvor kommer dette navnet fra?Finner du Peder Gyths familie. Er det Gyth familien i Mosjøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Arntzen

Navnet har også vært ført av en annen gren av slekten Wessel - fra 1761, da sjøheltens brorsønn, krigskommissær Johan Christopher Wessel (1727-93) ble adlet, til slektsgrenen døde ut med hans yngste sønn, skondløytnant i marinen Johan Christian Tordenskiold (1778-1828). Etter alderen å dømme skulle jeg tro at Karen Sabine er datter av krigskommissæren og hans første hustru Karen Augusta Paasche.Mvh Jon Gunnar Arntzen hovedredaktør Norsk biografisk leksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sitt første ekteskap (med Karen Augusta (Sophie?) Paasche f.1730) hadde krigskommisær Johan Tordenskjold barna 1. Dankert (1750-1750), 2. Karen Sabina (1751-1813), 3. Christopher (1752-1752), 4. Dankert (1753-1774), 5. Helene Frederikke (1754-1793), 6. Christopher (1755-), 7. Peter Casper (1756-), 8. Johan Henrich (1757-1820). Ekteparet ble skilt i 1766 pga. Karen's utroskap. Johan fikk minst 10 barn til med sine neste koner.I motsetning til den første Tordenskjold som var en stor sjømann og krigshelt, tilbragte den siste Tordenskjold (nevnte Johan Christian T.,1778-1826) sine siste leveår som selvbestaltet ferjemann med robåt på Kristiansund havn. (Han ble entlediget fra marinen som sinnsforvirret i 1804).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Jeg søker også litt tilleggsinformasjon om denne Karen Sabina Tordenskjold (1751-1813) Hadde hun barn med denne Johan Petter Graae d.1784 (f.?) i Bisselvågen (Sørvågen) i Moskenes/Lofoten eller fikk hun barn med denne Petet Gyth f. 1746 i Trondheim.Begge mennene var av god familie, men hvorfor flytter en etablert Kristiansunns families datter til det ytterste i Lofoten for så å vende til Trondheim (tror jeg)???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Berit Knudsen

Johan Christoph. Wessel f.1727 var vel sønn av Christopher Jansen Wessel og Karen Nielsdt. Bie. Søsteren til Johan het Maren Sabine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.