Gå til innhold
Arkivverket

[#24044] Ludvig Arnesen Løkke


Gjest Tove H. Tråstadkjølen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove H. Tråstadkjølen

Ludvig Arnesen Løkke på Oscarsborg i 1905, født i Kongsvinger 7 Feb. 1884.Far til Lilly Synøve, født 3. juni 1906 i Oslo.Hvor ble det av Ludvig Arnesen Løkke? Tove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Du bør vel kanskje oppgi litt flere opplysninger, så som foreldrene til Ludvig Arnesen Løkke. Da er det enklere å identifisere ham. Var han soldat eller kanskje underoffiserselev ved Oscarsborg?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove H. Tråstadkjølen

Ludvig Arnesen Løkke var sønn av Julius Arnesen, født 6. juli 1853 og Marthea Hansdatter, født 9.aug 1851. Han var underoffiserselev på Oscarsborg i perioden 21/3-1903 til 19/9-1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove H. Tråstadkjølen

Er det ingen som kjenner til Ludvig Arnesen Løkke? Det er veldig viktig for meg å få opplysninger om hvor det ble av ham og hvem han var, da dette er min ukjente oldefar. Tove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Tove! Ser at ingen har svart på innlegget ditt. Det er problematisk å finne personer når vi ikke vet hvor de har tatt veien. Vet du hvor datteren til Ludvig ble født i 1906 og hva som der er oppgitt som farens bostedsadresse? Hvis han bor i Kristiania, er det mulig å lete etter ham i adressebøker og kommunale folketellinger som finnes i Byarkivet i Oslo, ev. i utflytter- og innflytterlister i kirkebøkene, men da må vi vite hvor han flyttet fra og hvor han flyttet hen ('inn'). Kanskje han dro hjem til Vinger/Kongsvinger etter endt underoffisersskole? Det er mulig at folkeregistermateriale kan gi et svar, så kanskje du skulle forsøke Statsarkivet i Hamar?Dette blir mange løse tanker og egentlig ikke noe særlig hjelp, men problemet er at vi har så få opplysninger. De statlige folketellingene fra og med 1910 kan bare brukes til statististikk til de er hundre år gamle, mens kommunale tellinger eldre enn 60 år er fritt tilgjengelige.Navnet Løkke - er det etter et gårdsnavn eller etternavn fra hjemstedet hans? Vet du om andre som ev. heter det i samme området?Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove H. Tråstadkjølen

Hei Grethe! Takk for tips. jeg har fått en del hjelp fra riksarkivet, blandt annet utskrift fra militær-rullene fra Oscarsborg.Der står det etter hva vi kan tyde som følger: at den godeste Ludvig ble overflyttet til 6.forth 19/9-05. Etter hva jeg kan skjønne så har overflyttingen med unionsoppløsningen å gjøre.Dette var jo midt i de hektiske forhandlingene i Karlstad. Hans datter er forøvrig født på Kristianias Fødselstiftelse, men det kommer ikke frem noen adresse på hennes fødelsattest, som jeg har kopi av.På forhånd takk, all respons er bedre enn ingenting.Tove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Tove H. Tråstadkjølen

Jeg har ennå ikke gitt opp å finne min oldefar, Ludvig Arnesen Løkke. Har siden sist funnet ut at 6. forth er det samme som Aurskog Fort, eller som som det også ble kalt: Fortet som aldri var i krig. Kan den godeste Ludvig ha funnet seg en kone og bosatt seg på disse trakter? Håper det er noen der ute som kan lete litt i arkiver, eventuelt kirkebøker og se om de kan finne ut noe. Eller kanskje det er noen som kjenner til Ludvig Arnesen Løkke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.