Gå til innhold
Arkivverket

[#24046] Paul Christensen


Gjest Kari B. Monsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari B. Monsen

Hei ! Jeg søker min tipptippoldefar. Paul Christensen. Han fikk 2 barn med min 2xtippoldemor Eli Amundsdatter f. 20. januar 1820.Han fikk også barn med Rønnaug Stenensdatter Flaarud, Anne Johannesdatter Nyfløtmoen og Marit Jacobsdatter Nyløkken. Alle disse bodde på Ringebu.Finner ikke Paul Christensen i noen av folketellingene. Heller ikke for døpte, konfirmerte eller døde under Ringebu.Er det noen som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Barna til Paul Christensen med fire ulike kvinner i Ringebu:Ragnhild, f. 19.07.1837 – Paul Christensen bodde på Nordrum – Anne Johannesdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=0520daap&variabel=0&postnr=697&fulle=true&spraak=n>LenkeLars, f. 23.10.1840 – Poul Christensen bodde på Nordrum – mor: Eli Amundsdatter LenkeRakel (Rachel), f. 27.05.1842 – Poul Christensen bodde på Vedstad – mor: Eli Amundsdatter LenkeErland, f. 29.03.1843 – Paul Christensen bodde på Vedstad – mor: Mari Jacobsdatter LenkeMorten, f. 23.06.1846 – Paul Christensen bodde på Vedstad – mor: Rønnaug Stenersdatter (”Steensd.”) LenkePaul bor hhv. på Nordrum og Vedstad da barna blir født. Kan dette være et utgangspunkt for eventuelle oppslag i bygdeboka for Ringebu? Har du sjekket ev. inn- og utflytterlister / avgang og/eller tilgang i kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari B. Monsen

Jeg har funnet barna hans i folketellinger for Ringebu...men ingen ting om han. Min far har trålet riksarkivet etter opplysninger men finner like lite som meg... Han var vel bare en tater da tenker jeg...som kom...fikk 8 barn og dro igjen *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved første barnets dåp er det hans 1 lejermål. Men når du kommer til 5. barnet er det hans 8 lejermål. Kan det være snakk om 2 forskjellige menn? Hvordan vet presten om de andre lejermålene siden de ikke skjedde der i bygda? Jeg kan ikke tenke meg at han frivillig oppga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

I flg Ringebu-slekt (Tor Onshus) skal det også være en datter Rønnaug Paulsdtr Tofteeje f. 1842 i Fron, mor er Marte Bakken. Det er ingen opplysninger om far. http://80.202.29.145/html/wc32_148.htmAv bygdebøker finnes 'Gardar og slekter i Ringebu' av Hovdhaugen, Einar 1953. Imidlertid er gårds- og slektshistorien svært mangelfull mht. opplysninger. Dessuten er mange opplysninger ikke kontrollert mot primærkilder, noe også forfatteren skriver i sitt forord. Ellers finnes boka 'Nedlagde heimar i Ringebu' fra Ringebu historielag med opplysninger om 560 plasser i Ringebu. Det er personopplysninger under hver plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Monsen

Tusen takk skal du ha...da fant jeg ialle fall et barn til jeg ikke visste om.Får lete litt i boka fra historielaget. Kanskje jeg finner noe der.Han er en vanskelig nøtt å knekke denne Paul Kristensen (Christensen) :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Ja, FT 1865 sier også at fødestedet er Fron. Da er han 50 år, f.ca. 1815.Under Bindal kommune, 'Lokale linker', finnes han død/begravet 6.1.1883, 66 år gl., m.a.o. født ca. 1817. (Ved tilflyttingen i 1847, 31 år, f. ca. 1816.) Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Jeg har tilfeldigvis de to bindene av bygdebok for Bindal som er utkommet på hjemlån. Under Nordhorsfjord, husmannsplassen Straumen: Sitat: 'I 1847 kom Paul Kristensen flyttende til Hollupneset. Året etterpå ble han gift med dattera på gården, Anna Jakobia Jonasdtr. Paul var i likhet med Jon Halvorsen fra Fron. De hadde fått etablert seg på Nordhorsfjord i 1865. Plassen ble da betegnet som nyoppretta. På plassen hadde de da fått rådd seg med ei ku og to sauer. Ekteskapet var barnløst, men Anna Hadde ei datter, Anna, med Fredrik Larsen' Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Hva med å søke etter Paul Christensen i Tingbøkene/Lensmannen for distriktet. Om jeg forstod det riktig var Paul Christensen anmeldt 5 juli 1843 for sitt 7 leiemål, og da burde det være en sak som kan gi mere opplysninger om Paul Christensen.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg har en håpløs teori i den forstand at jeg ikke klarer å dokumentere sammenhengen. Kanskje andre klarer det etter å ha lest dette:I lista over konfirmerte i Fron hovedkirke (dvs Sør-Fron) for 1834 finner jeg 'Paul Nordrum fra Ringebu', fødselsdato 27. nov. 1816. Far: Christen. (Mor ikke oppgitt.)Etter å ha søkt i kirkebøkene for både Ringebu og Fron, har jeg funnet en Paul Christensen med akkurat denne fødselsdatoen. Han ble døpt 25. des. 1816 i Kvam annekskirke i Nord-Fron. Foreldrene var Christen Olsen Haugen under Sandbu og kona Ragnhild Paulsdtr.Foreldrene finner jeg viet i Kvam kirke den 18.08.1811: Ungkar Christen Olsen Sandbuhaugen og pike Ragnhild Paulsdtr. Lillesæteren. Ingen alder oppgitt, heller ikke deres fedre, og ikke kausjonistene.Christen og Ragnhild bodde altså i Kvam, nesten ved grensa til Vågå prestegjeld. De fikk i hvert fall barna Ole f. 1811, Rønnaug f. 1814, Sigrid f. 1819, Christen f. 1821, Kari f. 1824 og Anne f. 1826 i tillegg til Paul f. 1816.Bortsett fra Rønnaug som jeg ikke har funnet konfirmert noe sted, er alle utenom Paul funnet konfirmert i Kvam med bopel Haugen. Hvorfor skulle da Paul som den eneste, bli konfirmert i Sør-Fron med bopel Nordrum?Kan det tenkes at far til Paul var sønn til Ole Christensen og Rønnaug Johansdtr. Nordrum: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=0520daap&variabel=0&postnr=8856&fulle=true&spraak=n>LenkeDe finnes på Nordrum i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Storebror til Paul, Ole Christensen f. 1811, ble i 1841 gift i Sel med Randi Guttormsdtr. Brenden. I 1865 er de bosatt på Revlingen i Ringebu: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60520&variabel=0&postnr=3182&fulle=true&spraak=n>Lenke Dette overbeviser meg om at den Paul jeg har funnet som sønn til Christen Olsen og kona Ragnhild Paulsdtr. Haugen i nordre Kvam, er identisk med Paul Christensen Nordrum/Vestad.Christen Olsen og Ragnhild Paulsdtr. Haugen fikk forøvrig flere barn: Marit f. 1828, Ole d.y. f. 1831, Ragnhild f. 1833 og Mari f. 1836.Ragnhild Paulsdtr. døde i 1857 som inderstkone i Haugen, 67 år gammel. Hun var altså født ca. 1790-91. Jeg har foreløbig ikke klart å slå fast hvor hun var fra.I utflyttingslista i kirkeboka for Nord-Fron finner jeg på dato 23/3-1863: enkemann Christen Olsen Haugen 72 med to sønnedøtre Ragnhild 20 og Anne 17 til Ørkedalen 'hvor de skal have opholdt sig omtrent 2 aar'.Christen finnes her i 1865 sammen med datteren Rønnaug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.